Det diskuteras en del om IHC före husbygge här, men inte så mycket om vad
man gör med systemet när det väl är på plats.

Hur många är vi här i forumet som sitter med IHC-installationer? Vad har
folk gjort i programmeringen? Vad planerar ni att göra? Några smarta tips
om vad man kan hitta på?

Jag själv har t ex ägnat mig åt att skriva om ljusstyrningsmodulerna i omgångar,
skriva egna anpassade larmprogram och generellt optimerande av vardagen, men det är mycket grundforskning. Lexels dokumentation är sparmsam. Vore tacksamt att ha folk att byta erfarenheter med, så slipper man uppfinna hjulet i omgångar.
 
Jag återkommer när vi gjort grundprogrammeringen vid inflyttningen i juni (om vi lyckas få fram ström till datorn vill säga). ::)
 
freeve, jag har IHC sedan 1 år, har inte gjort nånting rent programmeringsmässigt. Fick en del proggat av elfirman som jag ville ha det, sen har jag inte gjort så mkt. Har inte riktigt förstått hela logiken .. kanske därför. Sen har man inte haft så mkt tid. Skulle vilja ha in en "åka bort" funktion som gör att slumpis tändning och släckning av valda lampor gjörs så det ser ut som man är hemma.

Jag tror jag är lite för nybörjare för dig kanske hehe
 
Hej Freeve,
Jag flyttade in för 1,5 år sedan och tycker min IHC installation funkar strålande, har gjort all programering själv. Fick även kanon support från Hans på Schneider-electric som är deras expert. Tycker att man ständigt kommer på något man vill förändra så visst är man och pillar lite då och då. Spar en kopia på programmet när man gjort några större justeringar och är nu uppe i 27:e programmet sedan inflytten. Jag har efterfrågat en "bank" med smarta användbara lösningar hos Schnider för att vi användare ska kunna laddda ner och använda i våra system. Problemat är tydligen att skriva ner och funktions beskriva allt så att gemeneman förstår.
 
Hej,

Har levt med min installation i 6 år snart och är helnöjd. Efter den inledande hackande perioden har det hela satt sig nu. På de senaste 2 åren har nog inte mycket ändrats.

Nu skall jag i år bygga ut med 1/3 för nytt arbetsrum/hobbyrum och nytt mediarum. Då skall jag samtidigt göra en hel del större omändringar. Så nu känns det helbra att sitta på en modulär och flexibel lösning för elen. Jag behöver bara hänga på ett par trådar och kraft för att kunna fortsätta styra bion och lödkolvarna, med alla all-off och dylikt. Även takfönstrena kommer smidigt kunna integreras i den övriga markis/solskydds hysterin.

men det är mycket grundforskning. Lexels dokumentation är sparmsam.
Snacka om understatement.
Jag fick utgå från en dansk manual på 4 faxade sidor och en attans massa grundforskning. Grannarna måste tyckt det var helfestligt med en granne, som i natten och mörkret, satt med en laptop uppkopplad till villan med blinkande lampor överallt.

Jag har dock beställt lite material från Danmark för att göra en IHC-Demystified artikel. Främst för det egna behovet, men det finns säkert andra som är intresserade av hur det interna tickar i våra kära styrsystem. Själv är jag på jakt efter hur RS485 snittet fungerar.

 
Kommer du fram till något om RS-485 så är jag mycket intresserad. Har som jag nämnt i ett annat inlägg funderat på om man kan koppla in ett GSM-modem på något sätt.
 
Ska snart börja installera mitt IHC system i vårat husbygge. Men ont om tid gör att jag förmodligen börjar dra VP rör innan logiken i alla rum är genomtänkt...
Men nog borde man kunna starta bastu o bubbelpool via mobilen ?
Mitt dilemma är som sagt att jag behöver tips på bra lösningar för olika husfunktioner . Ska man ha en "sov huset" knapp vid sängen med en gå på toa funktion ?
Ja det är denna typen av olika lösningar som jag vill att ni delar med er av. T-lövskog är som sagt veteranen i gamet, och har med sina inlägg hjälpt mig att välja strömbrytar serie . Har dock inte köpt några IHC moduler eller prylar än, Schneider påstor sig kunna krypa lika lågt som billigihc om man ber om en offert. Och jag har inte hunnit ge dom en ännu, men troligen blir det en resa till Danmark. Har en kille på schneider som ska speca ut en lista när jag mailat honom min ritning, men då vill jag ha lite mer lösningar än dom jag har ritat ner nu... så Hjälp!
Har ni fjärrkontroll till dimrarna ?
Har ni rörelsevakter på toa ?
I vilka rum har ni brytare som INTE styrs av IHC ?


 
Mitt system är inte i drift ännu så jag har inga praktiska erfarenheter men här är lite saker som jag tänkt på vid projektering:

* Vad gäller brytare så kopplar jag allt sånt till IHC för att ge flexibilitet. Detta gäller även t.ex. knappen till dörrklockan. Tänk på att ha en knappsats med lite mer knappar vid entré, groventré och andra platser där du kanske vill styra mer än bara belysningen i just det rummet, t.ex. släck allt och liknande.
* Jag tänker ha en knappsats vid sängen med 8 knappar för att ha en flexibel lösning för sovknapp, skalskydd etc.
* Jag har flera vägguttag som inte är styrbara, och även flera med separat brunnständning så att bara ett uttag är styrbart.
* Rörelsevakter har jag inte eftersom vissa säger att de inte funkar hel 100%-igt, men jag kan ha fel här. Man kan ju göra det "halvautomatiskt ändå" genom att  ha en timer som går igång när man tänder toabelysningen.
* Ljusrelä ger mer flexibilitet. Olika ljusgrupper på dag och kväll t.ex. när man kommer hem och trycker på hemma-knappen. Automatisk tändning av utebelysning när det mörknar (som sen kan slås av vid midnatt eller så).
* Fjärrkontroll i vardagsrummet ser jag som en livsnödvändighet.  ;D Man får ju 16 kanaler på köpet så man kan därmed tänka sig att styra mer än bara dimrar till takbelysningen. Lyckas man sen hitta en multifjärr som kan lära sig IHC behövs bara en knapptryckning för att sätta hemmabio och resten av huset i "film-mode".
* Har även satt in en magnetventil för inkommande vatten. Dels för att förhindra problem med läckage när man inte är i huset, dels för att utkastarna utanför huset ska vara oanvändbara när vi inte är hemma. Om du sätter in en ventil, tänk på att den måste "motioneras" med jämna mellanrum (läs beskrivningen som följer med).

Vem är det du ska få offert av på Schneider? Kan man be om offert som privatperson? Jag tänkte själv köpa från Danmark, men blir det lika billigt hemma så är ju det bättre m.a.p. service/garanti osv.

Janne
 
Draven skrev:
Har ni fjärrkontroll till dimrarna ?
Har ni rörelsevakter på toa ?
I vilka rum har ni brytare som INTE styrs av IHC ?
Fjärrkontroll, men inte nödvändigtvis till dimrarna. Jag har inte använt den så mycket som jag trodde att jag skulle. Det har mest blivit udda saker som att tända julgranen eller styra markiserna.

Rörelsevakter har jag överallt, men de på toaletten är de mest använda. I de flesta rum släcker jag belysning vid inaktivitet, men på toaletterna tänds det också ( med frugans välsignelse). Spegelbelysningen är dimmad, så jag låter det bara bli ledljus nattetid. Mycket användbart. Finns två sorters rörelsevakter, den mer avancerade är att rekommendera då den dubblar som ljussensor också.

Det enda som inte är IHC-styrt är några eluttag, kyl/frys/värmepump. Det är ju rätt lätt att koppla om i elskåpet ifall man ångrar sig.

IHC-utgångarna är inte speciellt dyra per styck. Det är dimmers, rörelsesensorer och specialenheterna som drar iväg kostnaden.
 
janbo skrev:
Vem är det du ska få offert av på Schneider? Kan man be om offert som privatperson? Jag tänkte själv köpa från Danmark, men blir det lika billigt hemma så är ju det bättre m.a.p. service/garanti osv.

Janne
Tusen tack för svaren.
Min kompis jobbar på en elfirma som ska ge mig en offert när jag specat ut vad jag ska ha. Sen som privatperson ser jag inget hinder att be om detta hos en vanlig elfirm, eller?
Men det var schneider själva som sa att dom ska ha sänkt "svenska" priset efter "danska" linjen.
 
Jag fick pris från min elektriker nån gång i februari och då var det billigare att köpa från Danmark. Han är billig på själva jobbet så jag tror inte han tar ut överpriser på material.
 
Jag ser förresten att billigIHC har börjat sälja den trådlösa versionen av systemet.
 
janbo skrev:
Jag ser förresten att billigIHC har börjat sälja den trådlösa versionen av systemet.
Håller på och installerar för IHC i vårt nybygge men inte köpt in hårdvaran än, hur fungerar detta med trådlöst??
 
magnuso skrev:
[quote author=janbo link=1144336587/0#11 date=1145959941]Jag ser förresten att billigIHC har börjat sälja den trådlösa versionen av systemet.
Håller på och installerar för IHC i vårt nybygge men inte köpt in hårdvaran än, hur fungerar detta med trådlöst??
[/quote]

Här finns lite info från LK i Danmark:

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=870
 
Har haft IHC nu i 9mån. Fungerade skitkass till jag kom på att skaffa en batteribackup-modul. Jag bor på landet, så min spänning in till huset dippade när VP drog igång precis så mycket att controllern hängde sig. Controllern frös i det läget den var, vilket gjorde att man fattade inte att den hade hängt sig förrän man tryckte på en knapp och ingenting hände. Högst irriterande. Efter att ha byggt några microprocessor styrda grejor själv, verkar det väldigt märkligt att inte controllern ens innehåller en watchdog som löser ut?

Jag har inga rörelsedeckare på toaletterna, jag har nämligen dålig erfarenhet. Dvs sitter man stilla och läser tidningen så nog kan man ge sig den på att lyset släcks, och så måste man vifta med armen. Ökar man tiden, så står istället lyset och brinner långt efter man lämnat. Jag vet att det finns svindyra kännare som känner din blotta närvaro
utan att du rör dig, men i den klassen befinner sig inte IHC ännu.

Jag har inte gett mig djupare in i programmeringen ännu, utan väntar lite. Mitt problem är att jag får inte input modulerna att räcka till pga av jag har ett stort hus (=många knappar). Då jag i princip har satt 4-knappars brytare överallt, skissar jag just nu på hur jag ska koppla ihopa flera brytare på samma ingång. Kanske knappen längst ner till höger ska vara 'släck allt' i alla rum?

Satsade även på att köpa ett antal IR-mottagare. Dumheten här blev att jag inte läste igenom 'det finstilta' innan, vilket gjorde att jag inte a) fattade att varje mottagare käkar en hel ingång på controllern b) varje mottagare har en inbyggd knapp också (hade gjort att jag inte hade behövt dubbla dosor sidan om varandra t.ex..) Man kan seriekoppla mottagarna, men då man inte ser resultatet av en feltryckning i ett rum där man befinner sig, kan man i princip mörklägga hela huset + en del annat bara genom att fumla med fjärren. Det lutar nog mot att jag köper en controller till, det verkar enklare.

Har även viewern, men det är bortkastade pengar. Maken till skitprodukt får man leta efter...

Eftersom jag bor nära Kävlinge (=Skåne), köpte jag rubbet hos Erik (=billigIHC) och får därmed oftast ingen support ifrån Svenska Schneider, vilket gör att man får antingen ringa Erik eller hanka sig fram bäst man kan. Jag har haft ganska stora problem med kommunikationen mellan PC och controller (ingen kontakt med controller etc), vilket gör att jag ger inte fullständigt tummen upp för IHC. Det funkar, men är väldigt mycket 70-tal a'la ABC80. Varför har man inte halvledar-relä istället för vanliga (När man kör 'släck allt', klonkar det ju i huset som om man trodde ryssen invaderade...).

Jag saknar också en modul för potentialfri slutning av klenspänning. Till larm, elslutbleck, värmestyrning etc. Idag måste man använda den stora 'heffa-modulen' 8x10A, som tar alldeles för stor plats.

IHC går väldigt bra i Danmark, men det är också det enda stället. Hade det inte varit så, hade produkten varit nedlagd för länge sedan. Jag tror Schneider gjorde 'sista rycket' nu genom att sätta ihop controller och viewer (=billigare tillverkning), och hänga på trådlöst för att 'sockra' lite. Jag tycker om IHC som tanke (=enkelt), men det känns som om det satsas ingenting internt hos tillvekaren för produktutveckling. Med tanke på viewern t.ex. så hade nog två 12-åriga hackers gjort ett mer användar vänligt interface t.ex... >:(?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.