Hemmakatten
Låter härligt gott!

Mina räkor blir inte heller så dumma. Kokar upp 1 liter vatten med ½ dl salt, häller det över 1 kg frysta räkor. Efter ett par minuter är räkorna tinade, läggs på två galler och in i röken ca 1-2 timmar i 40-50 grader med al, hickory eller andra rökbriketter. Väldigt smidigt, briketterna matas in automatiskt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Påbörjade ett nytt trädgårdsprojekt idag. Solen värmde på såpass att tjälen släppte och jag kunde gräva bort några buskar. I min iver lyckades jag gräva av slingan för robotklipparen, fick lugna ner mig på bänken med en Carlsberg o solsken i blick. Är ju ute i god tid o njuta måste man oxå hinna med :)
Person sitter avslappnad på en trädgårdsbänk i solskenet med en öl i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
G
En skottkärra full av asplöv med en kratta framför den på en smältande snöig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ville lyssna på sir Terry Pratchett utomhus. Var inte promenadsugen. Kanske lite tidigt, men rensade gräsmattan från asplöv.

Delvis öppnat lock på en gammal, handgrävd brunn med synliga stenar och asplöv på marken runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal handgrävd brunn med stenar och vatten 1 meter under markytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gluttade också på locket till den ursprungliga, handgrävda brunnen, som inte varit i bruk på många år. Cirka 3 meter djup, vattnet för närvarande 1 meter under markytan vilket är ganska högt, men mycket smältvatten från omkringliggande skog trycker på. Tänkte pumpa ur den i sommar och kolla tillrinning och vattenkvalitet. Kanske rensa/byta sand också. Eller något helt annat. Kan egentligen ingenting alls om brunnsvård.
 
  • En skottkärra full av asplöv med en kratta framför den på en smältande snöig gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vågade inte gå ut idag, rädd att gå vilse i den täta dimman:
Ett öppet fält med täta dimma som begränsar sikten av träden och landskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter inomhus i stället och skruvar på mitt nya miniväxthus, som skall stå mot stallväggen.
Praktiskt när det är så litet, 120 x 63 cm, att man kan bygga ihop det inne i gästrummet :)
Delar av ett omonterat miniväxthus i genomskinlig plast bredvid en brun fåtölj, med världskarta och kartsnitt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Igår var första svängen för denna nystartade säsong med att dricka kaffe sittandes på altankanten vid entrén.
Trevligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Groende paprika och tomatplantor i en plastlåda med text "Mitt paprika & tomateexperiment!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnexperiment? Kul o prova iaf! Ett halvt paprikakärnhus till vä och en halv körsbärstomat till hö.. allt från ICAs grönsaksdisk.,

..planterade för ca 2 v sedan :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har försökt hela vintern med att få avokadokärnor att gro.
Både i glas med vatten och i krukor med jord.
Men ingen framgång hittills. I min ungdom gick det hur bra som helst.

Är de sterila numera eller varför är det så svårt :confused:
 
Idag lade jag fyra kaffebönor (orostade) i blöt, imorgon ska de planteras :) oxå ett experiment för året..
 
Snigla, snart sätter du väl egna tebuskar också.

Det är väl bara att sätta en tepåse i lite jord :)
 
Haha, kanske nått att testa!!
 
Vintergäck, små gula vårblommor, som växer bland stenar och snörest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beskurit två äppelträd och flisat riset från dem (och ett jag beskar för några veckor sedan). Sen blev det njuta av vårblommor som trotsar snön med en kall i solen :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Att krokusarna tittat upp vid söderväggen efter några dagar med nästan tio plusgrader är ju inte så konstigt. Sen kom kylan och en mindre snöstorm men det tjocka snötäcket smälte i princip bort över natten igen. Kollade till några krukor jag ställt i ett hörn av trädgården och nu har till och med rabarbern börjat skjuta skott! :x

En rabarberplanta som börjar gro i en svart kruka omringad av jord och vissna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Cicaro skrev:
[bild]

Beskurit två äppelträd och flisat riset från dem (och ett jag beskar för några veckor sedan). Sen blev det njuta av vårblommor som trotsar snön med en kall i solen :)
Känns långt bort idag. Imorse var det två DM klibbig snö överallt.... behöver knappast berätta vad jag behövt göra?
 
Skottat snö, skottat snö, skottat snö.... yeah Hälsingland!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.