Hej!

Jag håller på att byta ut ytterpanelen på en sommarstuga där det inte finns en enda rät vinkel någonstans. Jag är klar med en vägg, som nu åtminstone är lodrät. Tanken är att panelen ska bytas ut runt hela huset, och då vill jag även passa på att få alla husknutar i 90 grader, vilket de idag långt ifrån är. (Jag kommer även att byta ut och göra om hela yttertaket och det är framför allt därför jag behöver få ytterväggarna vinkelräta).
Så frågan är: Vad finns det för lämpligt verktyg till detta? Hade tänkt mig nåt laserverktyg av nåt slag. Det finns ju en del olika varianter, men de flesta verkar ju vara mest för inomhusbruk och innerväggar osv. Är det nån som har nåt tips? Det absolut optimala vore ju om den även gick att använda som en vanlig korslaser (istället för vattenpass), som visar lodräta och vågräta linjer. Men det viktigaste är just nu att få husknutarna vinkelräta!
 
  • Gilla
Pecee05
  • Laddar…
Tack för tipsen! Hade dock hoppats på att komma undan lite billigare. Man får ju såklart vad man betalar för, men det ingen som har nån erfarenhet av nåt billigare alternativ som kan funka?
 
Jag har en Cocraft Pro Edition krysslaser och ett Bosch-stativ från Clas Ohlson. Jag betalade runt tusenlappen för dom när det var rea. Lasern har bättre precision (±0,2 mm/m) än 'märkeslasrarna' i motsvarande prisklass och jag är nöjd än så länge.
 
P
Snickerisnack skrev:
Tack för tipsen! Hade dock hoppats på att komma undan lite billigare. Man får ju såklart vad man betalar för, men det ingen som har nån erfarenhet av nåt billigare alternativ som kan funka?
Kolla priserna någon annanstans tex Toolab, Proffsmagasinet kör ofta listpriser och deras priser på tex Dewalt är helt horribla!
 
Jag tror jag måste omformulera/förtydliga min fråga: Väggarna lutar och det finns inga räta vinklar. Jag har gjort klart en yttervägg, som nu är lodrät (med hjälp av långpass). Nu vill jag utgå från den väggen och få hela stugan vinkelrät runt om, alltså alla husknutar i 90 grader. Jag har ingen som helst erfarenhet av laserverktyg, men har nu börjat kolla lite på vad som finns. Och det jag kommit fram till, typ, är att det finns de som endast projicerar en vertikal och en horisontell linje på en vägg. Och en sån kan man väl inte använda för att få ut 90 grader horisontellt? Eller? Sedan finns det de som projicerar en tredje linje för att få ut en 90-gradersvinkel horisonellt, vilket väl vore det bästa, men dyraste alternativet. Och sen finns det roterande laser. Vad är fördelen med det? Men... det finns ju även nåt som kallas kaklingslaser! Skulle en sån funka som ett budgetalternativ? Men förmodligen då med en lasermottagare, om man inte vill stå ute i mörker och mäta upp? Och tillsist då det här med röd eller grön laser där då tydligen grön syns bäst, som nämnts ovan. Jag är inte jättesugen, om man säger så, att investera i ett verktyg för 5-6000 kr enbart för att få till vinkelräta ytterhörn på en sommarstuga! Jag hoppas det finns billigare alternativ. Jag bör väl i och för sig nämna också att stugan är ju inte kvadratisk, med endast fyra ytterhörn. Den är utbyggd åt olika håll, så det blir även en del innerhörn som ska vara i 90-grader. Men får jag bara till ytterhörnen så blir ju såklart även innerhörnen i 90 grader. Sedan MÅSTE det ju inte vara ett laserverktyg! Det kanske finns andra alternativ och metoder. Men jag vet inte vad det skulle vara i så fall. All info, tips o.d. uppskattas och jag tackar för de jag fått hittills!
 
Varför skulle det inte räcka med en vertikal och en horisontell linje (krysslaser)? Det är väl det som kallas kaklingslaser tror jag... I ditt fall räcker det ju med en vertikal linje. Ställ instrumentet en bit ifrån i väggens förlängning och rikta mot ena knutbrädan så ser du direkt hur mycket det lutar åt ena hållet, sen flyttar du den och riktar mot den andra knutbrädan så har du båda lutningarna klar för det hörnet.

En roterande laser projicerar linjer hela varvet runt så att säga, medans en vanlig krysslaser projicerar linjerna framåt i en hyfsad bred vinkel. Ska man t ex väga av ett golv, eller bygga helt nytt så är en roterande bra eftersom man kan ställa den i mitten och få ut en vertikal linje att mäta höjden ifrån runt hela bygget. Ska du rikta en vägg så tillför inte en roterande laser så mycket.
 
useless skrev:
Varför skulle det inte räcka med en vertikal och en horisontell linje (krysslaser)? Det är väl det som kallas kaklingslaser tror jag... I ditt fall räcker det ju med en vertikal linje. Ställ instrumentet en bit ifrån i väggens förlängning och rikta mot ena knutbrädan så ser du direkt hur mycket det lutar åt ena hållet, sen flyttar du den och riktar mot den andra knutbrädan så har du båda lutningarna klar för det hörnet.

En roterande laser projicerar linjer hela varvet runt så att säga, medans en vanlig krysslaser projicerar linjerna framåt i en hyfsad bred vinkel. Ska man t ex väga av ett golv, eller bygga helt nytt så är en roterande bra eftersom man kan ställa den i mitten och få ut en vertikal linje att mäta höjden ifrån runt hela bygget. Ska du rikta en vägg så tillför inte en roterande laser så mycket.
Nja... Nu tror jag inte vi är inne på samma "linje", så att säga... ;) För det första så projicerar en krysslaser en horisontell och en vertikal linje på en vägg (bra för tapetsering och uppsättning av hyllor m.m.), medan en s.k. kaklingslaser, (som jag egentligen tycker borde kallas klinkerlaser) placeras på golvet och framför allt projicerar två vinkelräta linjer, på golvet! Men kanske också (vet inte) en fortsatt linje uppåt väggarna.

För det andra så är det inte lutningen på väggarna som just nu är problemet! Jag vill få ytterväggarna vinkelräta horisonellt! Själva lutningen kan jag lätt få till med mitt långpass, om än inte med samma exakthet som med en laser.
 
Redigerat:
Du löser ju det med en krysslaser en lagom bit diagonalt ut från hörnet? Justera in den så linjen är lika långt från utsidan längs med ena väggen och vips så kan du enkelt mäta in den andra väggen.
 
Gamla hus är aldrig i vinkel.
Det handlar om en annan definition på kvalitet där täthet i fogarna och bra passningar var viktiga medan rakheten fick bli som den blev. Numera accepteras gapande fogar och dåliga passningar överallt men om någonting lutar 2 cm blir det ett himla hallå.

För att hålla arbetsmängden och väggtjockleken inom rimliga gränser tycker jag att du kan låta hörnen bli som de blir. Det gör ingenting om ett hus är 10 eller 15 cm "råskankt" som vi säger.
Om du tänker bygga om taket totalt låter du helt enkelt längden på utskiftet variera några centimeter runtom. Det är därför man traditionellt kapar takstolsändorna och gavelutskiftena till slutlig längd på plats enligt färglina i stället för att spika dit färdigkapade bitar så som de flesta nyhusbyggarna gör i dag. Man trollar bort snedheterna på det viset.

Annars gör det ingenting om taket är litet ur mått förutsatt att man väljer ett lämpligt takmaterial. Tegelimiterad plåt är ett elände men med pannplåt kan man trolla bort 5 centimeter genom att spika på ryggarna och slå in spikarna olika hårt uppe och nere. Med falsad plåt kan man trolla bort 10 cm utan problem. Med takfilt (takpapp) eller tegel kan man trolla bort ännu mer.
 
mexitegel skrev:
Du löser ju det med en krysslaser en lagom bit diagonalt ut från hörnet? Justera in den så linjen är lika långt från utsidan längs med ena väggen och vips så kan du enkelt mäta in den andra väggen.
Jag vet inte hur många gånger jag har läst ditt tips nu utan att överhuvudtaget förstå hur du menar. Jag har som sagt aldrig använt nåt laserverktyg förut och vet heller inte exakt hur linjerna projiceras vidare åt sidorna och så. Men... Jag kanske förstår nu: Du menar att jag flyttar ut lasern diagonalt ut från husknuten en bit och ställer in den så att krysset, om det projiceras på en tumstock, som hålls 90 grader ut från den färdiga väggen och vid den aktuella husknuten, sedan även ska visa samma mått vid den bortre delen av samma vägg? Och sedan gå efter den horisontella linjen, på ungefär samma sätt, längs den vägg som ska justeras? Eller?
 
Japp, precis så. Om det var till mig frågan var riktad? ( Antar att du citerade fel inlägg?)

Det blir ju dock inget kryss på tumstocken utan ett vertikalt streck.
 
mexitegel skrev:
Japp, precis så. Om det var till mig frågan var riktad? ( Antar att du citerade fel inlägg?)

Det blir ju dock inget kryss på tumstocken utan ett vertikalt streck.
Jo, jag citerade fel först, men har rättat till det nu, tror jag. ��
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Japp, precis så. Om det var till mig frågan var riktad? ( Antar att du citerade fel inlägg?)

Det blir ju dock inget kryss på tumstocken utan ett vertikalt streck.
Då vet jag inte om jag riktigt förstår ändå!
 
Snickerisnack skrev:
Då vet jag inte om jag riktigt förstår ändå!
Beror ju så klart i vilken höjd man håller tumstocken! Tänker jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.