Placering
Källare - alla gånger. Lättast tillgång till övriga huset. Inget råttbo av kablar i finrummen.Enkelt att dra kabel vidare för bra placering av WiFi eller vanlig routger
 
När Stokab drog sin kabel i bostadsrättsföreningens kanalisation så var motprestationen gratis inkoppling på svartfibern senare. DVS en rabattering på ca 150.000
 
Wickstroem01 skrev:
1) Reglerna för innevarande period för landsbydsstöd innebär att man får ersättning för schakt - även tomtschakt. Detta förutsätter dock att schakten sköts genom projektet. SÅ att låta de boende själva sköta tomtschakt innebär att ni inte kan nyttja bidrag för den biten. Detta kommer att göra det rätt mycket dyrare för alla som inte kan eller vill gräva själva. Ersättningen i Blekinge, där jag är mest aktiv med denna typ av nät är 70% av kostnaden för schakt - då blir det inte vidare intressant att gräva själv!

Smartare att låta entreprenören göra det.

Du har dessutom en svärighet med garantier om ni själva löser den delen. OCH som sagt - fibern skall mätas in på tomten. Ett av mina starkaste argument mot egen grävning är att entreptrnören ansvarar för att det förläggs blåsbar kanalisation. Om era kunder själva lägger ner viss sträcka kan detta medföra diskutioner vid blåsstopp vilket kan medföra stora kostnader i stillestånd. Värt att tänka på och vara medveten om!

Jag bygger ofta med 7/3,5 mm slang i spridningsnätet. Nu vet jag inte hur glest/tätt det är mellan era skåp, men i de fall ni kan använda den slangen, prisvärd!, så ställer den en del krav på förläggning. I de fall den förläggs av kund brukar vi skicka med en 16mm PEM-slang som kunden själv gräver ner. Antingen ställer vi en truma som kunderna själva kan klippa från, eller mer vanligt, vi mäter upp och levererar en bit slang till dem på tomten. Denna är lite styvare än 7mm slangen och garanterar därför att det inte blir en för "slingrig" förläggning.med blåsproblem som resultat.På detta sätt vågar vi leverera garanti även när kund själva grävt.

Och här kommer svaret på din fråga: När vi sedan drar in 7mm slangen i den grövre 16mm pem-slangen - drar vi med en söktråd samtidigt.
Mjo, fast vi får bara 40% bidrag och å andra sidan kan man enkelt få ROT-avdrag för tomtarbetena. Dessutom vill många hålla nere kostnaderna eller har kort sträcka att gräva.
OK, då förstår jag, du drar med söktråden i en större PEM. Smart!
Tack för tipsen om hållbar slang, har fått liknande kommentarer även för övrig schakt, då vi har besvärlig mark med mycket sten så kan det vara smart att satsa på lite dyrare och tåligare slang för att slippa frakta bort en massa och köra fram 0/16 överallt utan kunna plöja och/eller gräva o använda det material man har på platsen i största möjliga utsträckning.
 
Se till att du får ett avtal som innebär att de flyttar på kablarna om du behöver använda dig av markytan där de förlagt kabeln. Detta kostar inte dem något just nu och det försäkrar dig mot förändrad användning av tomten.

Om du sedan vill flytta ledningen så måste du naturligtvis ha goda skäl att göra detta, så du behöver kunna visa upp bygglovshandlingar eller motsvarande för att de skall bekosta flytten av ledningen.
 
pacman42 skrev:
Se till att du får ett avtal som innebär att de flyttar på kablarna om du behöver använda dig av markytan där de förlagt kabeln. Detta kostar inte dem något just nu och det försäkrar dig mot förändrad användning av tomten.

Om du sedan vill flytta ledningen så måste du naturligtvis ha goda skäl att göra detta, så du behöver kunna visa upp bygglovshandlingar eller motsvarande för att de skall bekosta flytten av ledningen.
Vet du någon som fått ett sådant avtal?
 
karlmb skrev:
Vet du någon som fått ett sådant avtal?
Jag sitter i en fiberförening som har tecknat massor av sådana avtal med markägarna (ett 50-tal i alla fall). Det var en förutsättning för att vi skulle få gräva på deras mark utan att begära servitut. Vi har åkt på att flytta en kabel en gång på över tio år och i det fallet så förhandlade vi frågan med markägaren så att vi delade 50/50 på kostnaderna. Markägaren var villig att diskutera priset då de vill flytta för att ha flexibilitet för det bygglov de skulle söka, istället för att göra tvärtom.
 
Och avtalsservitut som är vanlig brukar gälla i 25/50 år beroende på området.
 
pacman42 skrev:
Jag sitter i en fiberförening som har tecknat massor av sådana avtal med markägarna (ett 50-tal i alla fall). Det var en förutsättning för att vi skulle få gräva på deras mark utan att begära servitut. Vi har åkt på att flytta en kabel en gång på över tio år och i det fallet så förhandlade vi frågan med markägaren så att vi delade 50/50 på kostnaderna. Markägaren var villig att diskutera priset då de vill flytta för att ha flexibilitet för det bygglov de skulle söka, istället för att göra tvärtom.
OK. Tror dock det är extremt ovanligt idag att få såna villkor.
 
karlmb skrev:
OK. Tror dock det är extremt ovanligt idag att få såna villkor.
Det kanske det är, men vi ger dessa villkor fortfarande. Det är billigast och bäst för alla inblandade.
 
Snudd på fult att försöka komma undan med att ge dig möjlighet att välja var din fiber ska få komma in i huset. Det kan vara extremt värdefullt för dom att slippa gräva i omvägar så självklart ska du kompenseras för att du är snäll.

Min fiber skulle bli bra mycket dyrare än jag trodde p.g.a uselt ögonmått från min sida men när jag stod bredvid gubbarna påpekade jag att rören dom lägger till grannen läggs på min mark då vägen är min och inte kommunal som dom hade trott. Dom stelnade till och tittade på varann och frågade sedan snällt om det var OK att dom la ner dom extra rören där?

Sedan betalade jag standardpris för min fiber och inget extra. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.