Jag tror inte vanliga SDHC-kort är någon flaskhals, så det känns onödigt att köpa ett minne som är dyrare än datorn...
Den läser en del från minnet när den bootar upp, sen används det mest för att skriva lite loggar och ändra textfiler med konfiguration. Skriver man större datamängder regelbundet så går snart minnet sönder.
Ett sånt där snabbt minne behöver man bara om man har en proffskamera och vill kunna spara ner högupplösta bilder i råformat tillräckligt snabbt.
 
useless skrev:
Jag tror inte vanliga SDHC-kort är någon flaskhals, så det känns onödigt att köpa ett minne som är dyrare än datorn...
Den läser en del från minnet när den bootar upp, sen används det mest för att skriva lite loggar och ändra textfiler med konfiguration. Skriver man större datamängder regelbundet så går snart minnet sönder.
Ett sånt där snabbt minne behöver man bara om man har en proffskamera och vill kunna spara ner högupplösta bilder i råformat tillräckligt snabbt.
Varenda "puck" är dyrare än datorn. Det är väl inget mått på det inte behövs. Det visar väl snarast att den inte innehåll något kvalificerat minne och därför blir billig. :)
Att minneskortet inte är begränsande håller jag definitivt inte med dig om. Många har skrivit om problemet, även jag tidigare i inlägg #466. Då bytte jag till det snabbaste SD-kort jag hittade då och fick en dramatisk förbättring i systemet. Från att RPIn, vid varje ny timma, var så belastad att jag kunde få vänta upp till 5 minuter, på svar från webb-API:t, begränsades väntetiden till 30 s. Men jag har fortfarande regelbundna väntetider vid varje hel timma. Värst är det vid dygnsskiftet då väntetiden kunde gå upp mot 10 minuter. Ändå är processorn som mest belastad ti 7-8 %.
Jag misstänker även att en och annan oförklarlig felfunktion fortfarande kommer från minneskortets blockering av systemet. Även om felfrekvensen sjönk dramatiskt vid det kortbytet. Det händer fortfarande någon gång per vecka att en lampa lyser på morgonen fast den borde varit släckt.
Jag ser fortfarande en klar prestandaförbättring varje gång jag tömmer minnet från all statistik på mina 13 st. rörelsesensorer. Varför vet jag inte men att problemet är knutet till minneskortet är jag övertygad om.
Personligen tycker jag att RPI3 förblir en fantastiskt billig lösning om det räcker med ett minneskort för någon tusenlapp för att få den att rulla perfekt.
//Henry

PS. Jag är en mycket engagerad amatörfotograf och är medlem i 3 fotoklubbar, bl.a. Naturfoto Västmanland. Har 3 st. proffskameror varav två Canon 5D MK3. Till dem använder jag CF- kort eftersom SD-kort har varit alldeles för långsamma. Serietagningsförmågan blir för begränsad med SD. Men kanske dags att testa med de nya SD-korten. DS.
 
Redigerat:
Flash-minnen tål ju inte hur mycket som helst, så jag skulle säga att problemet är i programvaran om den har behov av att skriva såna mängder data att det påverkar funktionen. Den som utvecklar program som ska köras från Flash brukar ta hänsyn till det och minimera mängden skrivningar.
Visst, dagens minnen är tusentals gånger bättre än vad dom var för ett antal år sedan, men vi pratar ju om en pryl som ska sitta mer eller mindre oövervakad i många år framåt. Har man behov av en massa statistik så kanske man ska dumpa det till en usb-disk eller en NAS.

Jag har själv skrivit sönder ett minne på mindre än 60 sekunder när jag la till det som swap på en embedded-burk för att ha tillräckligt med minne för att kompilera ett program....
 
useless skrev:
Flash-minnen tål ju inte hur mycket som helst, så jag skulle säga att problemet är i programvaran om den har behov av att skriva såna mängder data att det påverkar funktionen. Den som utvecklar program som ska köras från Flash brukar ta hänsyn till det och minimera mängden skrivningar.
Visst, dagens minnen är tusentals gånger bättre än vad dom var för ett antal år sedan, men vi pratar ju om en pryl som ska sitta mer eller mindre oövervakad i många år framåt. Har man behov av en massa statistik så kanske man ska dumpa det till en usb-disk eller en NAS.

Jag har själv skrivit sönder ett minne på mindre än 60 sekunder när jag la till det som swap på en embedded-burk för att ha tillräckligt med minne för att kompilera ett program....

För mig handlar det inte om att ha behov an "en massa statistik". Jag har inte hittat något sätt att stänga av den utan att börja generera systemet själv och det är jag inte intresserad av. Men du kanske har ett tips om hur man minskar statistikskrivandet utan ingrepp i koden?
//Henry
 
Nej, jag är inte insatt i Domoticz. Det var mer ett generellt svar att om man utvecklar en applikation som ska köras från Flash så anpassar man sig till de begränsningar det innebär. Problemet är väl att många applikationer utvecklas för att köras på en 'vanlig' dator för att sen portas till diverse andra plattformar.
Enklaste lösningen i det här fallet är att skaffa ett bättre minne och skicka en buggrapport till utvecklarna så kanske det blir bättre i nästa version.
 
useless skrev:
Nej, jag är inte insatt i Domoticz. Det var mer ett generellt svar att om man utvecklar en applikation som ska köras från Flash så anpassar man sig till de begränsningar det innebär. Problemet är väl att många applikationer utvecklas för att köras på en 'vanlig' dator för att sen portas till diverse andra plattformar.
Enklaste lösningen i det här fallet är att skaffa ett bättre minne och skicka en buggrapport till utvecklarna så kanske det blir bättre i nästa version.
Domoticz ursprung är definitivt RPI och har sedan kommit på fler plattformar.

Men har vi inte kommit lite långt från frågan om "Har någon testat SD-kortet"? :)
//Henry
 
HenFre skrev:
Någon som testat detta kort?
Inte billigt men verkar extremt intressant till en RPI 3.
Funderar på att köpa ett.

[länk]

Flash-minne
Minneskapacitet 32 GB
Läshastighet 300 MBps
SD-hastighetsklass UHS-II U3 / Class10
Skrivhastighet 260 MBps
Produkttyp Flash-minneskort

//Henry
Förutom att det är onödigt snabbt, onödigt dyrt och för stort rent fysiskt (skall vara uSD i RPi3) så är det säkert bra.

Om du vill vara säker på att minneskortet inte flaskar så räcker det att lägga 150 - 200 kr på t.ex. ett Samsung Pro eller Samsung Evo (med eller utan +).

http://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards
 
zarkov skrev:
Förutom att det är onödigt snabbt, onödigt dyrt och för stort rent fysiskt (skall vara uSD i RPi3) så är det säkert bra.

Om du vill vara säker på att minneskortet inte flaskar så räcker det att lägga 150 - 200 kr på t.ex. ett Samsung Pro eller Samsung Evo (med eller utan +).

[länk]
:) Ja, jag upptäckte igår kväll att det inte är en Micro men det kommer väl snart även i Micro?

Däremot är testerna du hänvisar lite dålig vägledning. När det blir stora bearbetningar så slår det hårt och vad jag förstår så bearbetar Domoticz mycket statistik varje hel timma och varje dygnsskifte.

Jag bytte minneskort i min RPI 3 från "SanDisk Ultra Micro SDHC I Minneskort 32 GB" till ett "SanDisk Extreme Pro micro SDHC I Minneskort 32 GB" i december.
Det blev en dramatisk skillnad. Från att RPIn inte svarade i webbgränssnittet 3-5 minuter efter varje hel timma så märktes i stort sett inget stopp efter bytet. Och det handlade inte ett specifikt kort. Jag köper alltid 3 kort. Ett för drift. Ett för snabbt byte om det händer något och ett för reserv och tester.

Problemet som kvarstår är att det är stora störningar i systemet mellan 00:00 och en bra tid framöver. Då kan jag fortfarande få vänta på webbgränssnittet i upp till 30 s. Ändå maxar processorn i 6-8% så det borde inte vara annat än I/O-problem.

Att webbgränssnittet tar tid kan jag stå ut med men det påverkar också sensorerna. Jag har 13 st. rörelsesensorer och de tänder och släcker lampor både inne och ute. Det är inte så kul att vänta i 30 sekunder på att en lampa tänds mitt i natten.

I ett system som har kostat > 30.000:-- Kr och som går suveränt bra frånsett detta sista med för dålig fart på minneskortet struntar jag fullständigt i om det kostar 1.000:-- Kr till för att få det som jag vill ha det.

Korten du föreslår är väl inte bättre än det jag har vad jag kan se:
Jag har "SanDisk Extreme Pro MicroSDHC 32GB".
Läs: 95 MB/s
Skriv: 90 MB/s
https://www.dustin.se/product/5010988975/extreme-pro


Men det verkar som jag får vänta en tid till innan det snabba kortet, som passar i PRIn, kommer. :)
//Henry
 
Ett alternativ är ju att inte köra RPI, utan någon SoC med inbyggt minne för att slippa belastningen på minneskort och ev. begränsningar på överföringen.

Min nuc med ssd kostade förvisso mer, men ändå mindre än en HC2. Så jag anser det som "prisvärt" :)
 
Det går ju att koppla en SSD (eller vanlig mekanisk HD) via USB till PI'en också. Sämre överföringshastighet på papperet, men många fler I/O per sekund och bättre DMA, vilket brukar vara det som begränsar när man kör mot minneskort.
 
dhanjel skrev:
Ett alternativ är ju att inte köra RPI, utan någon SoC med inbyggt minne för att slippa belastningen på minneskort och ev. begränsningar på överföringen.

Min nuc med ssd kostade förvisso mer, men ändå mindre än en HC2. Så jag anser det som "prisvärt" :)
För visso. Men då slår latmasken till. :) Jag kan det mesta av vad jag behöver runt denna lösning nu och har minimal lust att börja om. Är det någon kunskap som fattas så får man ju eminent hjälp här.

Har just nu inget mer att klaga på än just detta med skrivhastighet på microSD och min erfarenhet, efter 42 år med IT, säger mig att detta lilla dilemma är snart löst av den tekniska utvecklingen. (y)
//Henry
 
useless skrev:
Det går ju att koppla en SSD (eller vanlig mekanisk HD) via USB till PI'en också. Sämre överföringshastighet på papperet, men många fler I/O per sekund och bättre DMA, vilket brukar vara det som begränsar när man kör mot minneskort.
Tack! Jag har letat efter sådan info. Har du några bra länkar?
//Henry
 
Jag blir inte riktigt klok på detta med LUA, försöker att få igång det här scriptet https://github.com/riksarchen/carheater_domoticz Har fått ingång google kalender biten och den verkar hämta det jag lägger in i kalendern som den ska. Däremot så får jag inte igång carheater scriptet, har lagt in koden i event och valt Lua och time å ställt in namnet på min utetemp, switchen för motorvärmaren och idx för kalendern. Däremot har jag ingen förbrukningsmätning på fibaro switchen, vet inte om det är det som felar eller något annat. Får hela tiden detta i loggen:
2017-03-06 20:46:00.118 Error: EventSystem: in carheater: [string "local b = require("bakseeda")..."]:48: attempt to compare number with nil
 
fremar skrev:
Jag blir inte riktigt klok på detta med LUA, försöker att få igång det här scriptet [länk] Har fått ingång google kalender biten och den verkar hämta det jag lägger in i kalendern som den ska. Däremot så får jag inte igång carheater scriptet, har lagt in koden i event och valt Lua och time å ställt in namnet på min utetemp, switchen för motorvärmaren och idx för kalendern. Däremot har jag ingen förbrukningsmätning på fibaro switchen, vet inte om det är det som felar eller något annat. Får hela tiden detta i loggen:
2017-03-06 20:46:00.118 Error: EventSystem: in carheater: [string "local b = require("bakseeda")..."]:48: attempt to compare number with nil
Vilken hårdvara kör du på? Jag har bara använt LUA via dzVents.
//Henry
 
Kör med en Raspberry Pi 3 nu och Aeon Labs Z-Stick Gen5, en fibaro switch 212 jag ska styra å temperaturen kommer från min Netatmo väderstation, vet inte om det är den som ställer till det. Datan från utegivaren är: -3.4 C, 50 %
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.