Aluminum oxide!
 
vectrex skrev:
Aluminum oxide!
Nu behöver du bara lite fler hyvlar.. ;)
 
vectrex skrev:
Aluminum oxide!
Kanske svårt att kvantifiera, men har du hunnit bilda dig en uppfattning om hur mycket slipande man får ut av ett sådant ark innan det är dags att byta?
 
mexitegel skrev:
Har hon bara 7 par skor menar du? :x
Tack för tipset - jag har ju räknat hela par... men nu fick jag ju rum med lite mer blått...
 
bygga_bo skrev:
Kanske svårt att kvantifiera, men har du hunnit bilda dig en uppfattning om hur mycket slipande man får ut av ett sådant ark innan det är dags att byta?
Kan inte uttala mig om det än. Men ett ark räcker till 6 bitar att klistra på glasskivan. Än så länge är jag bara inne på allra första biten och då har jag ändå planat baksidan på 2 hyvelstål och flera stämjärn.
 
vectrex skrev:
Kan inte uttala mig om det än. Men ett ark räcker till 6 bitar att klistra på glasskivan. Än så länge är jag bara inne på allra första biten och då har jag ändå planat baksidan på 2 hyvelstål och flera stämjärn.
Ok, det låter bra så långt. Förstår att det är lite tidigt att besvara frågan, men det skulle vara kul att höra vad tycker när du använt dem ett tag.
 
Eftersom min bandsåg har bomberingen inbyggt i hjulen nu så passar jag på att prova en budget/quickfix innan jag köper "riktiga" gummin till hjulen.

Eventuellt var 16" slang väl lång för 450mm bandsågshjul men jag får testa en tid och återkomma.

Cykelslang och sax på bord samt bandsågshjul med slang monterad som budgetfix för gummin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kalla mig snål om ni vill men 39.90kr/par var helt enkelt för svårt att motstå för en smålänning... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Det har tydligen Matthias Wandel kört med i flera år på sina hembygda bandsågar och det funkar tydligen riktigt bra. I så fall finns det ju ingen anledning att senare byta till "riktiga" bara för sakens skull.
 
Jobbat med cyklonen, kommit fram till att jag måste ta ner motorn och inspektera lagren osv... Hur fan ska jag få ner den här klimpen igen från monteringsfästet nära taket. Förstår inte jag fick upp den monterad ens...
 
DennisCA skrev:
Jobbat med cyklonen, kommit fram till att jag måste ta ner motorn och inspektera lagren osv... Hur fan ska jag få ner den här klimpen igen från monteringsfästet nära taket. Förstår inte jag fick upp den monterad ens...
Uff, fick ner den faktiskt men den åker inte upp igen, var ganska jobbigt hela systemet. Fläkten får monteras på golvet istället och så får ett rör gå från toppen av cyklonen till fläkten. Inte helt negativt med en sådan setup, då får jag cyklonen högre upp och får ett större uppsamlingskärl under. Service blir enklare också.

Tyvärr verkar lagren pajade, inte så vidare bra ljud...
 
Kommit en bra bit med min hyvelrenovering som startade för alldeles för länge sedan (Inlägg #1128).

Före:
Visa bilaga 190409

Efter (vinägerbehandling + våtslip + polering + målning + nya handtag i ask + mer polering):
Hyvel före och efter renovering med nytt handtag i ask och nymålad svart kropp.

Det gick inte att få bort alla rostangrepp då de bildats porer men jag är nöjd med utseendet i alla fall. Nu kvarstår bara att få till bladet eller att byta ut det till en modernt tjockare blad som verkar populärt.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Kommit en bra bit med min hyvelrenovering som startade för alldeles för länge sedan (Inlägg #1128).

Före:
[bild]

Efter (vinägerbehandling + våtslip + polering + målning + nya handtag i ask + mer polering):
[bild]

Det gick inte att få bort alla rostangrepp då de bildats porer men jag är nöjd med utseendet i alla fall. Nu kvarstår bara att få till bladet eller att byta ut det till en modernt tjockare blad som verkar populärt.
Vad kör du med för färg?
 
Min cyklon, inte nöjd med den, gjorde några design ändringar så att konan ska kunna plockas av snabbt ifall man vill komma åt insidan, men det blev lite feltänk och så blev jag förbannad och bultade ihop där det glappade. Så helt onödigt med det där excenterlåsen, ska väl plocka bort dom och ist. köra med bultar hela vägen. Går att ta isär ändå men inte lika snabbt.

33238613136_4d025a4c7f_b.jpg

Har snart färdigställt en plåtbock så blir det att jobba på en fyrkantig till rund övergång.
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Vad kör du med för färg?
Det är vanlig bättringsfärg från Biltema, art# 3653. Dessvärre var färgen något mattare än den färg hyveln var målad med tidigare men det känns ok.
 
Den lilla tid jag fick i verkstan i helgen spenderades med att såga upp en enstock till plank. Har inte tillgång till en så särskilt stor bandsåg, därav storleken på planken.

Arbetsbänken till döttrarna kom väl till pass för den första klyvningen, men OMG vad drygt det är att klyva med såg! Körde ett snitt först med bordssågen, för att få styrning till tigern.

Vad det ska bli i slutändan? Oklart, nu får det torka ett tag!

Enstock sågad till plank vid baksidan av en röd bil, arbete i pågång med sågspån runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enstock fastspänd på arbetsbänk med en elektrisk tigersåg och nyuppsågade plankstycken i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nysågade träplank och verktyg på en arbetsbänk, indikerar pågående träbearbetningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nysågade träplank och spillbitar staplade i en verkstad med isoleringsskivor som avståndshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.