Status
Tråden går ej att kommentera.
Bild på en sned foto av en faktura med flera postade arbeten och material som relateras till elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur många skulle anlita denna elektriker?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
el_richard skrev:
Byta befintligt är okej. Men inte nyinstallation
Nu gällde det ju byta sånt som går sönder, eller hur?
Att snacka om hur hemskt mkt problem det blir vid ev garantifel är ju löjligt.
Är ju bara att ha en klausul för det fall att kunden köpt material.
 
Egentligen är det väl bara att begära en apris-lista på timmar, resor mm samt material.
Sedan gissar man sjäv hur mycket av allt som kommer att gå åt samt begär en offert på själva jobbet i timmar.
Skulle elektriker ha något emot det upplägget?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
sblixten skrev:
Garantin är inga problem. Den som varan är inhandlad från står för garantin.
Men menar du då att elektrikern ska lägga tid på att räta ut garantin?
 
karlmb skrev:
Egentligen är det väl bara att begära en apris-lista på timmar, resor mm samt material.
Sedan gissar man sjäv hur mycket av allt som kommer att gå åt samt begär en offert på själva jobbet i timmar.
Skulle elektriker ha något emot det upplägget?
Jag skulle gilla upplägget, då får kunden betala precis det som arbetet kostar. Lämna fastpris är alltid lite vanskligt så man brukar lägga på lite extra tid för att täcka ev. strul. Kör man löpande betalar kunden exakt för den tid som man arbetar. (Om det inte är ett rötägg som saltar förstås...)
 
Skrot-Nisse skrev:
Men menar du då att elektrikern ska lägga tid på att räta ut garantin?
Nu är det väl sällan raketkunskap som krävs....
 
karlmb skrev:
Nu är det väl sällan raketkunskap som krävs....
Inte om man är insatt, men det är ett ansvar som elektriker har när de gör om/installerar.

Vad gäller att ta betalt för materialet som används på jobbet är helt naturligt. Bland annat hantering, planering, inköp. Massor av saker som folk tror att man bara betalar för den tiden hantverkaren klivit innanför dörren.

Jag är glad att jag bara jobbar åt företag, skulle aldrig åka ut på ett jobb där en privatperson är kund där det gnälls för att de ska betala för tiden det tar att köra till grossist, köra till och från arbetsplatsen, kostnad för arbetsfordon, verktyg, försäkringar och annat.

Att installera saker där man ska ta ansvar för allt men inte råder över materialet man köper in är orimligt. Att man sedan ska stå för garanti(arbete) och kvalité på någonting man inte fått en krona för är fel. Men det är som med så mycket annat, vissa har insikt i en branch medan andra tror att de ska få allting så billigt som möjligt.

Om det nu är så enkelt, åk till Byggmax, köp grejerna och bygg själv.
 
K
el_richard skrev:
[bild]

Hur många skulle anlita denna elektriker?
Vad var det man ska reagera på här? Priserna verkar vara relativt rimliga. Många timmar?
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
K
840 kr/h + moms.
 
skulle det se bättre ut med 32,0 tim x 420kr? Hen har ju gett bra priser på materialet...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
PatrikElektriker skrev:
Tyvärr så är det ingen som vill betala 1000kr/tim för en elektriker så då får man jämna ut med materialpåslag, servicebil etc.
Vad är det som motiverar att elektriker ska ha mer än dubbla lönen gentemot läkare och professorer? Är det den höga utbildningsnivån eller svårigheten i själva utförandet? Eller ska vi få höra det vanliga att efter att alla avgifter är dragna så lämnar endast 20kr kvar av tusenlappen?
 
emmschen skrev:
Stor anledning till att de vill använda "sina egna grejer" är att om du köper material på t.ex. Biltema och han installerar det, så övertar han per automatik garantin.
Nej. Det gör han inte. Den som har sålt varan står för garantin. Punkt. Den som utför tjänsten står bara för sitt arbete.

Man lägger alldeles för lite tid på konsumenträtt i grundskolan.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Hej Byggarmusen, och alla ni hemmasnickare och amatörer.

Försök själv att driva ett företag med personal och möt jämt kunder som i första hand säger att allting är för dyrt, och dessutom vill köpa material själv som du då ska montera. Du skulle inte ville jobba för sån gnällspik.
Om du, som entreprenör, trots allt, vill ta jobbet, akkepterar du villkor av denna kund (att materialet är redan inköpt), men du lägger typ 15% på timpriset.

Byggarmusen skrev:
Eftersom flertalet elektriker helt sonika gått ifrån en uppenbart bra affär, då är ju något också väldigt fel med konkurrensen
Inget fel med konkurrensen, men med dig som kund. Fortsätt såhär bara, då händer det igen att ingen vill utföra jobbet för dig.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Det får du väl en bra indikation över om du läser inläggen i denna tråd, bortåt hälften av inläggen visar tydligt vilken rutten bubbla det är.
Yea, keep on ... :)
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Det är absolut ingen "uppenbart bra affär" för en elektriker att ta jobb där kunden köper sitt eget material, varför skulle det vara det? Man tjänar mer på att sälja eget material, inget konstigt med det.

Jag vore rätt så korkad om jag tog ett jobb som gav mindre pengar än brukligt, eller hur? Du skriver ju själv att runt 20 firmor har tackat nej, det beror på att de inte vill ha jobbet. Fullt förståeligt, jag vet ingen verksamhet som inte vill maximera sin vinst.

Så är det ju i dom flesta branscher.

Jag är själv i bilverkstads branschen och det blir allt mer vanligt förekommande att kunder väljer att köpa reservdelar på nätet från Baltikum och Polen som dom sedan vill att jag ska montera, självklart kan jag montera dessa delar men jag brukar då också lägga på 30-40 procent på timdebiteringen. Ja jag förlorar ju förtjänsten på delarna. Att driva företag handlar ju om att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, annars kan det ju kvitta.

Ibland undrar jag om dessa människor som väljer att köpa egna delar också tar med sig egen mat till restaurangen och ber att få den tillagad?
 
  • Gilla
Hanshammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.