Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Ja i så fall är det bara de som ses som oseriösa som får ramavtalen då.

Det offentliga kan nämligen inte runda LOU.
Naturligtvis kan du sätta dina kriterier utan att runda LOU. Om endast priser vora avgörande så skulle vi någ hamna i samma kaos som den här tråden.
 
Redigerat:
F
Mikael_L skrev:
Ja i så fall är det bara de som ses som oseriösa som får ramavtalen då.

Det offentliga kan nämligen inte runda LOU.
Har sett en del offentliga upphandlingar där beställaren redan har angivit vad timpriset skall vara.
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Microkatten
Hur svårt kan det vara att kommunicera med varandra inför ett jobb och komma överens om hur inköpen skall gå till? En kund vill inte bli uppskörtad av elektrikern. Dessutom vill kunden ha kontroll över kostnaden, En elektriker vill ha kontroll på det material som används i form av kvalitet och tillgång. Är en kund orolig för priser på material, tillhandahåll en exempel-prislista på material som kommer att användas. Vill kunden köpa in material själv, kom överens om vilket material det gäller. Vill elektrikern använda sina vanliga rör, dosor etc som ändå är gömda i installationen,låt hen göra det om inte priset känns orimligt.

Känns kommunikationen inte bra så kan både kunden och elektrikern tacka nej. Vill elektrikern bara köra på utan att lyssna på kunden fungerar det inte. Förstår inte kunden hur elektrikern arbetar så fungerar det inte.

Med tanke på den hetsiga diskussionen här så verkar ovanstående vara betydligt svårare än det borde vara.
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Isa_ skrev:
Jag stack till krogen med egen dricka och oxfilé, bad kocken att tillaga den, blev hemskickad.

En öl kostar 15 spänn på systemet och 50 på krogen, mig ska de inte blåsa minsann.
Själv brukar jag ha med mig en egen 5 lit bränsledunk när jag skall åka taxi och jag propsar alltid på att få hälla den i taxibilen samtidigt som jag ber att få priset för körningen nedsatt p.g.a. detta. Men jag undrar fortfarande varför alla taxibilar drar iväg med en rivstart innan jag hunnit in i bilen...det borde väl vara en bra affär för dom att få köra mig dit jag vill på mitt medhavda bränsle?



Elektriker F skrev:
Problemet ligger förmodligen i din attityd. Förmodligen tycker även elektrikerna att du är en idiot som kommer dränera dem på en massa extra timma för att få dig att förstå att du behöver en dubbeltrapp och inte en kron när du ska köpa in. Timmar är dyrare ön material. Vi vill arbeta med material som håller. Inget flexrör i rispapper från lågprisbutikerna. De vet också att när dina Biltemabrytare går söker kommer du att klaga på installationen, trots att du själv står för materialgarantin. Vad jobbar du själv med i din Aspergerverklighet?
Ja, klaga på installationen, skapa ett felaktigt dåligt rykte om elektrikern när den inte är så pigg att komma ut och åtgärda detta för han vet att det samtidigt kommer att skapas en gnälltråd på sociala medier av kunden om en hutlös faktura som kommer för att elektrikern behövde åtgärda sin egen tidigare utförda installation...




Elektriker F skrev:
Exakt så är det. Förmodligen är det undermedvetet, men man väljer bort kunder som är potentiella bråkmakare. Jobbar man med privatkunder kräver det mycket mer än i den trygga miljön som den professionella byggbranschen ger i form av rutiner, byggmöten etc. Då sållar man bort de okunniga påstridiga för att inte riskera öka sin administrativa börda 10 ggr.
När jag höll på hade jag förmånen att kunna välja bort privatkunderna, dessa ville alltid att allt skulle ingå men det skulle helst inte kosta något. Alltid tjafs om allt möjligt. Jobbade hellre åt andra företag, kommuner, organisationer, föreningar o.s.v. där det aldrig var nåt snack om kronor o ören in i minsta detalj.
 
  • Gilla
Elektriker F och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Det får du väl en bra indikation över om du läser inläggen i denna tråd, bortåt hälften av inläggen visar tydligt vilken rutten bubbla det är.
hmmmhm :rolleyes:
 
  • Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
Isa_ skrev:
Jag stack till krogen med egen dricka och oxfilé, bad kocken att tillaga den, blev hemskickad.

En öl kostar 15 spänn på systemet och 50 på krogen, mig ska de inte blåsa minsann.
Hur lång tid tar det för krögaren att:
beställa din öl från leverantören,
ta emot ölen,
ställa in ölen på lagret,
flytta ölen från lagret till ölkylen,
servera dig ölen (ta emot din beställning, hämta ölen, öppna ölen, lämna över ölen, ta betalt, hämta den tomma ölflaskan, lägga flaskan i glasinsamling)?

Jag skulle gissa på att det tar några minuter totalt, 600kr/h*2,5min= 25kr
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja i så fall är det bara de som ses som oseriösa som får ramavtalen då.

Det offentliga kan nämligen inte runda LOU.
LOU är vad man kallar för en papperstiger och de flesta har missförstått vad LOU egentligen säger, detta gäller även de som köper in saker på den offentliga sidan. Det står inte någonstans i LOU att man måste köpa det billigaste alternativet,

Bara man har lärt sig hur man rundar LOU och sätta upp rätt utvärderingsparametrar så är det fritt fram att köpa från den man själv vill. Man vet redan när man skickar ut upphandlingsunderlaget vem det är som ska få affären och har forumulerat kraven på ett sådant sätt att det inte är någon annan den utvalda som kan uppfyllla dem.
 
fsn skrev:
Har sett en del offentliga upphandlingar där beställaren redan har angivit vad timpriset skall vara.
Ja, den lägsta timpenningen ja. Det går alldeles utmärkt. Så slipper man timkostnadsdumparna som sedan saltar upp sina antal arbetade timmar för att kompensera den låga timpengen.
Sen får var och en lämna högre timpeng om man vill det men lämnar man lägre än vad som är angivet förkastas anbudet då man inte följt upphandlingen.
 
Håller med! Det är väl ingen som hade accepterat att en snickare sade följande:

"Skall jag bygga din altan så måste du köpa 28X120 av mig, och det kostar 50:-/lm."

Problemet är naturligtvis att grossisterna med hantverkarnas (elektriker och VVS:are) goda minne har lyckats att skapa listpriser som är rena fantasierna.

Elektriker F påstår att 300% påslag är ovanligt?

http://www.konkurrensverket.se/Beslut/_0215153533_001.pdf

Ett ärende hos konkurrensverket där Ahlsell har manipulerat sina produktgrupper i en upphandling. (Den delen kan lämnas utan hänsyn) men här berättas om rabattsatser på avloppsrör på 87-91% på listpriser.

87,5% rabatt är detsamma som ett påslag på 800%.

Dessa listpriser finns ju endast för att man skall kunna visa upp dem för kunden för att motivera sina höga priser. "Se här, du har ju till och med fått 20% rabatt på listpriset" är inte ett ovanligt argument.

Att man som elektriker inte vill montera Biltema eller liknande har jag full förståelse för, men det kan ju skilja flera hundra procent på exakt samma kvalitetsprodukt mellan ex.vis Elbutik och listpris hos Ahlsell eller liknande grossist.

Och att man måste ha dessa påslag för att överleva som elektriker verkar underligt då en elektriker normalt har högre timkostnad än en snickare, men knappast större omkostnader. En snickare behöver hålla sig med en rätt häftig maskinpark. En elektriker har ett verktygsbälte med prylar....

Så visst är det något sjukt med den där branschen, och mycket beror nog på regelverket runt el som förhindrar "gör det själv".
 
  • Gilla
fia_mstd och 13 till
  • Laddar…
Att denna typ av diskussionstråd kommer upp titt som tätt är ju ett tecken på att ett problem faktiskt finns.
 
  • Gilla
fia_mstd och 9 till
  • Laddar…
Jag måste ha hittat världens bästa elektriker..

Ringer han å han svarar.: det där fixar du själv.. gör si å så.. så kan ja komma imorrn å koppla in i centralen om du vill...

Han använder vilket material jag som kund vill.. men han säger att det kanske tar dubbelt så lång tid mot material han är van... jaaa han är guld värd märker jag mer å mer.. synd det snart är pensionsdags:(
 
  • Gilla
funderarn och 5 till
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Det är ju som att säga att jag fick betala 500000kr för en bil. Knasigt att trycka på gillaknappen då, för vilken storlek gäller det? Var den halogenfri? Kan du lägga upp fakturan?
Får man betala 15:-/m för FK 1.5 då har man blivit rejält blåst. FK från en kvalitetstillverkare som t ex "Lapp Kabel" i Tyskland kan man köpa in för runt 1,5:-/m inkl moms som privatperson.
 
Mikael_L
goeran skrev:
Och att man måste ha dessa påslag för att överleva som elektriker verkar underligt då en elektriker normalt har högre timkostnad än en snickare, men knappast större omkostnader. En snickare behöver hålla sig med en rätt häftig maskinpark. En elektriker har ett verktygsbälte med prylar....
Nja, så stor skillnad är det inte. Jag kan ju raljera lika åt andra hållet, snickaren behöver ju bara en hammare och fogsvans, medan elektrikern behöver massor med fancy mätinstrument.

Men till syvende og sidst så är det så att det finns både elektriker som snickare som är nästan tomhänta likväl som de i båda yrkesgrupperna som har massor med fina saker. Generellt har nog en snickarfirma något lite dyrare verktygs och maskinpark, men då bilomkostnaderna är 10-100ggr högre än verktygsomkostnaderna så spelar det ändå typ ingen roll för timpenningen.

Skillnaden är främst beläggningsgraden samt det skyddade skrå som elektrikerna verkar inom.
Om en snickare åkte omkring på uppåt 4 uppdrag om dagen och till det då fick motsvarade mängd fakturor att skicka, kunder att lägga upp, jobb att kolla på osv, så blev det svårare med beläggningsgraden.
 
Byggarmusen skrev:
Såhär är det, jag renoverar en liten villa och är nu framme vid elfasen, det är en "blank sida", reglat och klart för dragning osv. Efter kontakt med fler än tjugo olika elektriker, varav flera varit på besök och skrivit offerter har jag fortfarande inte hittat en enda som vill göra totalinstallationen av min lilla villa.

Anledningen är att jag frågat, antytt eller nämnt någonting om priset för alla. Dock bara på materialet, eftersom jag anser att det i största allmänhet känns orimligt att köpa material för 2,3,4, ibland 10 ggr mot vad det kostar via olika hemsidor eller byggvaruhus. De menar att de vill jobba med sina "egna" prylar, och detta trots att jag förklarat att jag kan köpa precis samma utrustning om de bara specificerar detta innan. Nä, de bara drar sig ur utan att blinka, trots att de står inför en affär som kommer ge många tiotusentals kronor (ca 600-650kr(!) i timmen för en hel del arbete som man utan problem skulle kunna lära en schimpans att göra) i kappsäcken för arbetet. Vidare till nästa idiot som inte förstår bättre.

Jag bara undrar hur det kan ha blivit såhär, jag menar, tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?
Tänk om man kunde gå till volvo å be dom sätta ihop lite delar jag köpt till en bil till mig. Känns ju fel. El branchen är rätt så hårt reglerad med lagar etc så mycket beror på ansvaret. Tror att snålhet bedrar visheten. Det är skillnad på vissa nätvaror och elgrossistens varor dessutom så får du garanti av mig. Antingen 2 år eller 5 år det kan du ju försöka med hos e handeln.
 
Nej. En tvättmaskin är ett dåligt exempel. Om nu inte elektrikern även har sålt den, vilket han sällan har. Nu menar jag installationsmaterialet. Kopplingar, trådar, jordfelsbrytare o.s.v. Så om kunden köpt detta själv, och elektrikern valt att installera med detta, och något inte funkar så är det hans ansvar att fixa detta. Även om kunden tillhandahållit materialet. Skulle dock ett elfel orsaka att maskinen går sönder är det klart elektrikern som får ta det om det beror på en felaktig installation eller fel på installationsmaterial som han tillhandahållit.
Exemplet med skithusstolen och VVS:are - så är det. Jag förutsätter att samma gäller en elektriker. Jag kan ha fel, men logiskt sett bör detta gälla även där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.