Frekvensomvandlarna funderade bra och nu kan man justera trycket i massagemunstyckerna steglöst :) återkommer med någon film senare. Jobbar just nu med golvet. Ett jä...a slit måste jag nog påstå.

Bilderna är på motorn. Bort med kondingen och inkoppling av omvandlarna.

Interna komponenter och ledningskopplingar i en elektrisk motor anpassad för frekvensomvandlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Internt av en motor med bortkopplad kondensator och inkopplade frekvensomvandlare för att justera trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här justerar jag mitt spabad med frekvensomvandlare och z-wave. Jag har naturligt vis inte datorn med mig när jag badar utan skall ha en vattentät iPad. ( vattentät skal).

https://youtu.be/Lag5K09PWkQ
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Så där ja nu kan man även värma badet med ved. Måste nog erkänna att det är mestadels för att det är mysigt att elda. Tror vi alla har den genen kvar sedan stenåldern. :)
Vedeldad kamin med brinnande eld inne i ett rum, reflektion i fönstret och snö utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Men om du har 4kW pump då måste väl bara den ha typ 20A säkring men såg att den jag beställde fanns i 3.7kw jobbigt :(
Nja, de är på 5hp vilket ju innebär just 3,7kW. Frågan är om man törs lägga sig precis på gränsen med de där grejerna...

Såg ju fint ut förresten med din nya frekvensomvandlare :)
 
Ett rofyllt sätt att värma badet. Skål :)
Person värmer sig vid en kamin med öppen eld inomhus, snötäckt uteplats synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Å andra sidan är det nu varmt. 41c och snart måste man kyla badet om man vill fortsätta elda i kaminen :p
Skärm med temperaturövervakningsapp som visar olika sensorers temperaturvärden, inklusive en badtemperatur på 41,0 C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar bygget runt spa gäller att lista och silicona noggrant eftersom det kommer rinna vatten efter sidorna när man badar. :)
Spabad under installation med kakelvägg och lister fasthållna med klämmor för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprojekt med väggmontering av kakel intill isolering, klämt med tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ledsnade på kaminen efter ett haveri så nu gör jag något jag aldrig har gjort i hela mitt liv. Jag murar :) en öppenspis. Tur den skall putsas sedan. :p
Oferdig öppenspis under konstruktion med röda murstenar på ett skyddat golv, med solljus som faller in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning av bygge.
Obehandlad betongkamin under konstruktion i en inglasad veranda med mosaikgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sedan kommer kaminröret på som är vattenmantlat så man kan värma badet om man vill.
Vattenmantlat kaminrör installerat på betongfundament vid konstruktion, med uteplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testar att elda innan toppen på kaminen skall byggas igen.
Brinnande ved i en öppen kamin med skorsten, kvällstid med utsikt mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick även bli ett glas framför elden för att säkerställa att det inte blir någon rök inne. Inte klart ännu så jag hoppas jag får till mer finnes innan jag blir klar. Men p andra sidan är det ju första gången man murar.
Nybyggd öppen spis med vedeldning inomhus och konstruktionsarbeten synliga utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Grupp personer tar en paus från byggandet av trall, äter tillsammans vid konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygger vidare med lite hjälp med trallen
 
Nyinstallerad öppenspis med vattenmantlad topp och skorsten, synlig byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd öppen spis med eld, vattenmantlad topp och skorsten, bredvid ett fönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd öppen spis i betong, vattenmantlad, placerad inomhus bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnaspisen är nu klar. Den är vattenmanlad i toppen och i skorstenen upp till taket. Om man eldar hårt får jag ut 35 kW och det går då fort att värma spa.
 
Staket byggnad och förberedning av gjutning till uteplats och utekök
 
  • Isoleringsskivor staplade utomhus inför gjutning av uteplats vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trästaket med utgrävning för gjutning av uteplats i trädgård, byggmaterial och grus synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trästaket vid hus med grus och förberedelse för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staket under konstruktion bredvid pågående förberedelser för gjutning av uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.