Frågan är hur du kommit fram till hur du ska koppla in den. Verkar inte vara rätt brytare för detta och dessutom knepigt med gulgröna byglar. Rita upp hur du gjort så kanske det går att gå vidare,
 
E
Kopplade bara in det som det var när jag fick den.

Från motor på övre delen av omkopplaren framifrån
ljusblå blå svart till höger och brun grön gul till vänster
undre delen av omkopplaren har,
från väggen 3 st på höger sida blå svart och en till jag inte kommer ihåg färgen på sen byglar över till vänster sida.

Som sagt vet inte mycket om el.
 
Ja det är med största säkerhet fel och du kan inte använda den brytaren till en sån koppling. Du får skaffa en som är avsedd för Dahlanderkopplad motor och ta gärna samma fabrikat det är i stort sett det allra bästa för såna brytare.

Symptomen du visat i film och text är typiska för sån koppling du gjort till den typen motor. Kan du nöja dig med en av hastigheterna kan du koppla om fast för antingen hög eller låg och använda brytaren för start-stopp.
 
E
Där ser man! Tack för det.
Hur ska det kopplas? När vi provade med (vad jag tror är) original omkopplaren gjorde vi samma fast utan byglarna och då blev det ju samma fel.
 
Vad har originalomkopplaren för typbeteckning? Motsvarande A212 på den nya bör vara A440 eller A441 på gamla.

Annars får du som sagt testa att koppla in direkt utan brytare med de två sätten för hög/låg hastighet så du blir klar över att motorn är hel.

Med faser direkt på svart-blå-grå och gul-grön-brun isolerade oinkopplade bör den gå lågfart som i läge 1 på brytaren.

Med faser direkt på gul-grön-brun och svart-blå-grå hopkopplade bör den gå högfart som i läge 2 på brytaren när den gick bra.

Testa så om du känner dig säker på kopplingarna och om det verkar gå dåligt kan du byta plats på de tre färgerna i ovanstående vilka som matas och lämnas fria respektive kopplas ihop.
 
E
Se på fan! Det var det som var felet. Kopplade ihop gul-grön-brun och provade köra, då starta den fint direkt utan det här höga ljudet som varit innan. Tackar så mycket, hade aldrig kommit på det själv.

Som du sa är den gamla en A441 men den är helt sönder och jag tror där fattas byglar?
Vad för en behöver jag nu och hur kopplar man den då? Det går inte att använda den A212 jag har på något sätt?
 
Om det är så att du gillar att svarva. Så är det ofantligt trevligt att ha flera varvtal. Kanske går att fixa med remskivor. Och det är en kostnad. Jag kan rekommendera frekvensstyrning. Och med fördel begagnad från tex blocket då nya i Sverige kan kosta många sköna kronor. Eller så köper du från någon Kina site.
 
Det är onödigt att börja riva och bygga om och riskera att förstöra en bra maskin när man helt enkelt kan byta till en korrekt brytare som passar till en Dahlanderkopplad motor.
Krauss&Naimer torde ha sådana brytare i sitt sortiment.
Om du talar med någon som såljer sådan utrustnen och begär en "dahlanderomkopplare" så skall de säkert kunna få fram rätt brytare.
 
Rätt brytare är som sagt A440 eller A441. Den TS har psssar inte här mer än som start-stopp eller fram-back om man vill köra så på en av de möjliga hastigheterna. Går ju också lätt att fixa med tre kontaktorer om man har några liggande i skrotlådan.
 
E
Ne bygga om något på maskinen blir det inte, blir att köpa rätt omkopplare. Då funkar den som den ska.
Blir väl lite ny färg, nya lager om det behövs och en nödstopp sen ska den användas!
 
E
GK100 skrev:
Rätt brytare är som sagt A440 eller A441....
En vän hade en CA10-A441-620E liggande, skulle den funka?
 
Den funkar fint precis vad du ska ha där.
 
E
GK100 skrev:
Den funkar fint precis vad du ska ha där.
Har fått hem omkopplaren nu. Hur ska den kopplas? Förstår mig inte på kopplingsdiagram.
 
Matningens faser lägger du in på 2-5-14 och motorns gul- 3, grön - 8, brun - 11, svart - 1, grå - 13, blå - 6. Och glöm inte att se till att du har jorden med hela vägen från matning till motor det är det enda viktiga. Funktionen på brytarens inkoppling kan man kasta om och labba med men inte viktiga säkerhetsaspekter. Du är lite på gränsen okunnig för att göra detta och forumet brukar peka på både behörighetsfrågan och tillräcklig kompetens men jag får blunda lite för det här.

Ser på dina bilder ut som att någon varit inne och micklat med anslutningarna på motorplinten de inre anslutningarna ligger inte i ordning på ena sidan M1-M3-M2 som B1-B2-B3 men vi får bortse från det. Verkar vara en lokal uttagsmärkning i Flen med B och M som man lite välvilligt kan tolka som B-början och M-mitten dock varken svensk eller internationell standard där.
 
E
Tack för hjälpen!

Överväger och få en elektriker att kolla igenom det ordentligt denna gången så det blir rätt.
Har beställt en nödstopp med så det blir lite mer kopplande.

Nån som har erfarenhet att såga i gjutjärn? Fundera på om man skulle såga upp det gamla hålet och sätta en plåt till båda brytarna så man har båda där den gamla satt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.