Kutterspån ger om det packas rätt i trossbotten att du inte får sjunkning med golvdrag...viktigt! Däremot är Kutterspån inte lika ljuddämpande som cellulosa som också har en fördel i att det skyddar mot möss vilket inte kutterspån gör samt att cellulosa är brandskyddande med salter tillsatta
 
  • Gilla
Tennis-star
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Okej!

Har läst på några ställen att oavsett om det är kutter- eller sågspån, så bör det packas för att höja isoleringsförmågan. Både för värme samt ljud.
Sen har jag för mig att sågspån isolerar lite bättre än kutterspån, men det är nog försumbart förutsatt att kutterspånen packas.

Jag har alltid tänkt tvärt om, att man bör snarare fluffa upp det för att det skall isolera bättre, så jag blev lite förvånad över att det skulle packas. Men dubbelkolla det där så det blir rätt från början.
Det bör packas så att det inte sätter sig och blir dragit precis under golvet! När det gäller isoleringsvärdet så är det säkert så att ju mer luft desto bättre isolerar det. Vi ska lägga en skiva lin längst ut längs med syllen för att förhindra detta ytterligare lite också (uppe på kutterspånet) :)
 
Bra där med linskivan! sätt vindduk ytterst
Packa kutterspånet så att det går att spänna ner golvbräderna nätt o jämt
 
Gnagarsäkring gör man bäst med massiva mtrl och hård drevning vid ev små springor.
Sedan är väl en gammal metod mot gnagare att kalka i spånet tror jag.
 
Pottaska o kalk
 
Problemet med spån är att det alltid sätter sig och det blir dragigt.
Behagligt med varma golv, men det finns ju yllesockor, som byggnadsvårdarna brukar säga.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jehu skrev:
Problemet med spån är att det alltid sätter sig och det blir dragigt.
Behagligt med varma golv, men det finns ju yllesockor, som byggnadsvårdarna brukar säga.
Tror nog att det är ganska många faktorer som spelar in när det gäller dragiga golv med jag håller med dig!
 
Martin_B
byggarätt skrev:
Kutterspån ger om det packas rätt i trossbotten att du inte får sjunkning med golvdrag...viktigt! Däremot är Kutterspån inte lika ljuddämpande som cellulosa som också har en fördel i att det skyddar mot möss vilket inte kutterspån gör samt att cellulosa är brandskyddande med salter tillsatta
Hur menar du? Kutterspån är ju cellulosa :)

Men menar du fabrikstillverkad cellulosaisolering nu där trä eller papper eller annan cellulosabaserat material har använts?

Oavsett vad, så avgörs ljudisoleringen av vikten på isoleringen. Ju tyngre desto bättre ljudisolering får du. Oftast är väl vanliga sågspån tyngre än tillverkad cellulosaisolering som finfördelas och sprutas ut i bjälklag, samt även de som kommer i rulle alt. skivor, eftersom det är såpass mycket luft i den typen av isolering att det är mycket lättare än sågspån.

Det skyddar ju inte direkt mot möss, däremot äter inte möss de sortens isolering som är behandlade. Mössen kan nog dessvärre spatsera fritt utmed isoleringen. :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Det bör packas så att det inte sätter sig och blir dragit precis under golvet! När det gäller isoleringsvärdet så är det säkert så att ju mer luft desto bättre isolerar det. Vi ska lägga en skiva lin längst ut längs med syllen för att förhindra detta ytterligare lite också (uppe på kutterspånet) :)
Nja, en sanning med modifikation. Det beror helt enkelt på.
Om man låter bli att packa kutterspån vilket innebär att det blir jättemycket luft kvar mellan spånen, så skulle man således kunna tro att det isolerar jättebra. Problemet är bara att i och med att det inte är slutna celler där luften blir kvar, så uppstår det konvektion så luften fritt kan cirkulera. Det sänker i sin tur isoleringsförmågan.
Ju långsammare konvektion, desto bättre isoleringsförmåga naturligtvis.
Hade du haft ett material som har kutterspåntunna väggar med små slutna celler i en storlek om några millimeter i diameter per cell, så hade det isolerat ofantligt mycket bättre än samma mängd kutterspån bara löst hällt ner i dito testbehållare och med samma tjocklek totalt. Det är p.g.a att de slutna cellerna förhindrar konvektion, till skillnad från löst kutterspån.

Om du däremot packar kutterspånet, så blir det mycket svårare för luften att transporteras mellan ihåligheterna. Konvektionen blir därmed långsammare och du får bättre isoleringsförmåga.

Luft isolerar mycket bra, förutsatt att den inte snabbt transporterar bort värmen genom konvektion.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Nja, en sanning med modifikation. Det beror helt enkelt på.
Om man låter bli att packa kutterspån vilket innebär att det blir jättemycket luft kvar mellan spånen, så skulle man således kunna tro att det isolerar jättebra. Problemet är bara att i och med att det inte är slutna celler där luften blir kvar, så uppstår det konvektion så luften fritt kan cirkulera. Det sänker i sin tur isoleringsförmågan.
Ju långsammare konvektion, desto bättre isoleringsförmåga naturligtvis.
Hade du haft ett material som har kutterspåntunna väggar med små slutna celler i en storlek om några millimeter i diameter per cell, så hade det isolerat ofantligt mycket bättre än samma mängd kutterspån bara löst hällt ner i dito testbehållare och med samma tjocklek totalt. Det är p.g.a att de slutna cellerna förhindrar konvektion, till skillnad från löst kutterspån.

Om du däremot packar kutterspånet, så blir det mycket svårare för luften att transporteras mellan ihåligheterna. Konvektionen blir därmed långsammare och du får bättre isoleringsförmåga.

Luft isolerar mycket bra, förutsatt att den inte snabbt transporterar bort värmen genom konvektion.
Okej! Intressant, det hade jag aldrig tänkt på! Vi ska iallfall ha kutterspån av den anledningen att det INTE isolerar så bra som moderna material. :)

När det gäller ljudisolering så beror det lite på även där, basljud, långa våglängder, behöver hela sin långa våglängd i typ av isolering för att stoppas, så tex en låg baston på 80 Hz är ju cirka 50 cm lång, alltså behövs det ett material som är så tjockt, spelar ingen roll hur tungt materialet är, våglängden tar sig genom ändå. Det är iallfall vad jag har lärt mig. Men i vårt fall spelar det mindre roll hur pass mycket det ljudisolerar, bara mössen som störs nedåt!
 
Martin_B
Meurman skrev:
Okej! Intressant, det hade jag aldrig tänkt på! Vi ska iallfall ha kutterspån av den anledningen att det INTE isolerar så bra som moderna material. :)

När det gäller ljudisolering så beror det lite på även där, basljud, långa våglängder, behöver hela sin långa våglängd i typ av isolering för att stoppas, så tex en låg baston på 80 Hz är ju cirka 50 cm lång, alltså behövs det ett material som är så tjockt, spelar ingen roll hur tungt materialet är, våglängden tar sig genom ändå. Det är iallfall vad jag har lärt mig. Men i vårt fall spelar det mindre roll hur pass mycket det ljudisolerar, bara mössen som störs nedåt!
Lågfrekvensljud dämpar du bäst med exempelvis vibrationsdämpande material mellan två solida skivor, exempelvis. Ju tjockare vägg och därmed ju tjockare vibrationsdämpande material, desto bättre ljudisolering av låga frekvenser.

Varför vill du förresten inte att din isolering skall isolera lika bra som moderna material? För att inte göra krypgrunden för kall?

Nackdelen blir väl i så fall att samtidigt som krypgrunden kommer hållas lite varmare, så kommer golvet i sin tur bli kallare istället = mindre skönt att gå på.

Gör det något om krypgrunden blir väldigt kall?
 
Martin_B skrev:
Lågfrekvensljud dämpar du bäst med exempelvis vibrationsdämpande material mellan två solida skivor, exempelvis. Ju tjockare vägg och därmed ju tjockare vibrationsdämpande material, desto bättre ljudisolering av låga frekvenser.

Varför vill du förresten inte att din isolering skall isolera lika bra som moderna material? För att inte göra krypgrunden för kall?

Nackdelen blir väl i så fall att samtidigt som krypgrunden kommer hållas lite varmare, så kommer golvet i sin tur bli kallare istället = mindre skönt att gå på.

Gör det något om krypgrunden blir väldigt kall?
Precis. :)

När det gäller isoleringen så har du helt rätt! Eftersom vi får väldigt mycket mindre spillvärme från vedeldning jämfört med förr, vill vi inte göra spillet ännu mindre med moderna isolerande material. När det gäller kylan så handlar det ju inte om att få kalla golv, utan dyrare elräkning. Golvet är ju lika kallt/varmt oavsett hur mycket isolering MA har, förutsatt att det inte är dragigt. Däremot läcker det lite mer värme och kostar mer att värma upp. Varför är helt enkelt för att ju varmare och torrare man har i grunden desto mindre risk för fuktrelaterade problem, inte att förväxlas med sommarvärmen som istället för med sig fuktig luft in via ventiler, som (enligt mig) med fördel hålls öppna enbart under vintern.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Jag gillar gammal funktionell teknik, naturmaterial inkl mossa lin och näver.
Men det där med yllesockor inomhus...den punkt jag skulle tumma på vore att få grunden isolerad, så att golven kan bli lite varmare och elräkningen lite lägre. Inte satsa på spillvärme från huset.
En annan punkt jag ör osäker på är hur jag skulle isolera taket, när det är öppet till nock-
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jehu skrev:
Jag gillar gammal funktionell teknik, naturmaterial inkl mossa lin och näver.
Men det där med yllesockor inomhus...den punkt jag skulle tumma på vore att få grunden isolerad, så att golven kan bli lite varmare och elräkningen lite lägre. Inte satsa på spillvärme från huset.
En annan punkt jag ör osäker på är hur jag skulle isolera taket, när det är öppet till nock-
Tror som sagt kalla golv har med täthet att göra, inte så mycket isolering, men däremot elräkningen blir ju lite högre kanske! Men vi har ju planer på att elda mycket när det är som kallast, så då kanske man sparar några hundralappar och gör grunden ännu mera nytta på köpet!
 
Martin_B
Värme stiger ju uppåt, men om där är 5 grader i krypgrunden, och 22 grader i huset, så visst gör isolerade golv lite i alla fall?
Ju bättre isolerad golvet är från krypgrundens kyla, desto högre temperatur kan golvet hålla helt enkelt. Det kan nog göra en del skillnad under riktigt kalla dagar.

Gammal funktionell teknik i all ära, och att man vill bevara allt så tidsenligt som möjligt med husets ålder, självklart, men vill man verkligen återuppleva komforten man hade för 120 år sedan? I så fall bör man ju ta bort alla andra moderniteter också så man får börja tvätta för hand osv. osv. listan kan göras väldigt lång.

Lösa problemet med fuktig grund går alldeles säkert att göra på annat sätt, än enbart spillvärme via bjälklaget. Här följer en av många olika sidor med olika lösningar:

http://www.isover.se/isolera-golv-och-golvbjalklag-fran-krypgrunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.