I takt med att det blev varmt och mer behagligt att vara ute i trädgården så satte jag igång med nästa projekt: Trädgårdsgångar.
Det är sjukt oraktiskt med grus på gångarna spec om de är lite lätt infekterade med lera. man drar in ofantliga mängder i huset och framförallt upp på trädäcket.
Så någon form av stensättning skulle det bli.
Jag fick tag på en omgång storgatsten som jag tänkte ha som kantsten.
Många vändor med släp blir det, varje sten väger sisådär 15 kilo.
Släpvagn lastad med storgatsten för kantsten till trädgårdsgångsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hem alla sten sen fick dom ligga till sig lite i väntan på projektstart.
stack emellan med en urgrävning av uppfarten.
Den blev ju ganska misshandlad under dräneringen och jag började tröttna rejält på att den var lerig och allmänt kass.
Tog in hjälp i form av grävare och lastbil.
Grävmaskin och lastbil vid arbete med att gräva ur uppfarten, med en hög med grävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde ur ca 40 cm.
La fiberduk, sen 350 mm med 0-90 jämnade av med 50 mm 0-45.
Gamla synder som gömts i backen tidigare kommer fram när man gräver...
Uppfart under renovering, urgrävd med synlig fiberduk och grus, bredvid grävmaskin och lastbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gömde stubbarna från träden jag fällt tidigare genom att gräva ner dom, den lilla grävaren jag hade då orkade inte lyfta dem. nåja, nu är dom borta.

Smidigt med grävare med hydraulpadda på.
Grävmaskin med hydraulpadda vid påbörjat arbete för stenläggning vid uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på en nyplanerad grusuppfart i solljus, redo för anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag toppade alltsammans med ett lass med stenmjöl 0-5. ( inte alls så trevligt att gå på 0-45 även om det är packat ordentligt) För att inte bli tokig på stenmjölet var det bara att sticka fort som attans till Cramo och hyra en padda att trycka till det med. vattna vattna vattna och sen padda så blir det hårt och bra.

Nyanlagd uppfart med fiberduk och lager av grusmaterial, bredvid släpvagn och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men som sagt. Åter till trädgårdsgångarna.
Började så smått att måtta ut och höjdsätta
En pågående anläggning av trädgårdsgång med stenkanter, intill ett trädäck med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trädgårdsgång med stenkant längs grönt gräs framför rött tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick den tanken mogna lite, fick kontraorder om renoveringsordningen och började så smått riva i TV-rummet.
mer om det senare, bilderna på detta ligger på en dator jag inte kommer åt just nu..
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fundera på att lägga geotextil mellan gräsmattan och raden med gatsten. Minskar risken för gräs mellan stenarna, även om du fyller på med stenmjöl.
 
Senior skrev:
Fundera på att lägga geotextil mellan gräsmattan och raden med gatsten. Minskar risken för gräs mellan stenarna, även om du fyller på med stenmjöl.
Mja, nu är gången redan gjord och det ligger ingen fiberduk men änsålänge är det inget problem med gräs som växer fel. Jag kanske får återvända till problemet senare..
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
I maj månad smög jag igång med ytterligare ett inomhusprojekt.
TV rummet skulle få sig en uppdatering.
Varför kan man fråga sig. Jag låter bilden tala för sig själv.
Tomt rum med trägolv och halvpanel med bastuprofil på väggarna, dubbelfönster och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tomt rum med trägolv och halvpaneler på väggarna, två dörrar, och tre fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var som sagt inte helt sålda på den gröna bastupanelen. inte heller tapetvalet.men that was about to change.

väggen provmålades i omgångar när färgvalet våndades över.
Ett rum före renovering med gröna väggpaneler nedtill, tapetserade väggar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna var tilläggsisolerade på insidan i sann 70-tals anda. Istället för gips var sedan väggarna klädda med spånskiva. jag tycker inte det är ett lämpligt väggmaterial med gammal spånskiva och allt som de kan släppa ifrån sig vad gäller VOC. Så denna bort, av två anledningar. Jag var lite orolig för att väggen skulle vara fuktig bakom och så ville jag dra ny el då det var högst begränsat med vägguttag i rummet.
Så ner med spånet.
Renoveringsprojekt av ett rum med isolerade väggar och borttagna spånskivor, redo för uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett TV-rum med isolering och spånskivevägg synlig, före uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gluttade bakom isoleringen. Fanns häftiga tapeter på 30-talet när huset med...
Renoveringsprocess med synlig äldre tapet bakom borttagen spånskiva och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolering avtäckt för att visa gammal tapet, regelverk och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag säga att panelen var spikad och limmad även här?
Passade även på att ta upp ett hål att fälla in dosor för eluttag, antennuttag till tv samt nätverk.
Renoveringsprojekt: avlägsnad panel och tapet visar blottad vägg med skador och puts lagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrapa tapet på putsade väggar är ju sjukt kul.. spraya med vatten, täcka med plastfolie och vänta sen skapa med spackel.
Renoveringsprojekt av ett TV-rum med grönmålade dörrar och avskalade väggar där gammal tapet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett rum med avskalad vägg som visar bar puts, spånskiva och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med vägg där gammal tapet är borttagen, två gröna dörrar, en fönster och renoveringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långväggen fick OSB bakom gipsen
Renoveringsprojekt med nakna spånskiveväggar och renoveringsmaterial som gipsskivor och stege i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten fick nöja sig med gips.
Renoveringsprojekt av ett TV-rum med spegling av delvis spacklade väggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann att ångra mig mer än en gång att jag köpte "vanlig" 2,40 gips och inte längre skivor. En helvetes massa spacklande blev det.

Mitt självskadebeteende visade sig återigen.
Använd inte 100mm skruv för att skruva ihop två 45 reglar.. eller blanda inte 80 och 100 mm skruv i fickan..
Närbild på en fingertopp med ett litet blodigt skärsår som en del i byggrenoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom putsade väggarna putsades grovt och sedan spackel på det.
Provade rollerspackel, var riktigt smidigt!
Renoveringsprojekt i ett rum med oslipade väggar, synlig isolering och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med väggar i olika skeden; isolering synlig, spacklad vägg och påbörjad målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat TV-rum under arbete med nymålade grå väggar, oskyddade fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett halvrenoverat rum med spacklade väggar, renoveringsmaterial och utsikt genom två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg på det så var det ju faktiskt nästan helt färdigt!
Renoverat och uppdaterat TV-rum med gråa väggar och ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väggarna blev i en grå nyans förutom norrväggen som är i en ljusrosa.
Renoverat rum med gråa och ljusrosa väggar, parkettgolv, två fönster och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med gråa och ljusrosa väggar, parkettgolv, två fönster och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fällde in små små spottar i fönstersmygen som lite mysbelysning. Det blev riktigt riktigt bra.
Uppdaterat TV-rum med nymålade väggar i grå och ljusrosa nyanser samt inbyggda spottar ovanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat vardagsrum med gråa väggar, fönster, soffa, växter och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
saiter och 16 till
  • Laddar…
Så med inomhusprojekten avklarade för stunden kunde jag flytta ut i trädgården igen.
Letade länge efter en marksten som vi gillade.
Ville egentligen ha smågatsten. Två saker talade emot detta. Nr 1 så är det relativt dyr inköpskostnad. kan motiveras med hållbarhet etc. Nr 2 så är det en ganska ojämn beläggning som kommer göra det svårt att köra trehjuling etc för lillan. Så någon form av betongsten skulle det bli.
Hittade Benders Troja som fanns i olika storlekar. Tanken är att det ska bli samma sten fast större storlek på uppfarten vad det lider.
Så, det fanns stenmjöl kvar sen projekt uppfart ( köpte medvetet för mycket) så det var bara att börja rulla ut och packa till och dra av en jämn bädd att lägga sten på.
Pågående stenläggning i trädgården med stenmjöl utrullat, omlagda stenplattor och trädäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis lagd grå markstensgång i trädgård med skottkärra, arbetsredskap och växtbäddar i närheten av en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd grå marksten i trädgårdsgång omgiven av planteringar och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenläggning handlar till 90% om att konka sten. själva läggandet går ju fort när väl underarbetet är klart..
Pågående stenläggning i trädgård med staplar av betongstenar och utrullat stenmjöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När kanterna inte är raka så blir det apmånga kapningar. Men det blir ganska hyggligt när det är klart.
Nybelagd stig av betongstenar i en trädgård med kantsten, grönsaksodlingar och ett rött tegelhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det är svårt att få till långa arbetspass så gjordes detta i omgångar. inte optimalt men livet får styra arbetet och inte tvärtom.
Halvfärdig stenläggning med grå betongstenar bredvid en röd tegelbyggnad och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även smyga mellan med ett panikjobb. Som sagt, livet får styra arbetet och inte tvärtom.
När lillan lärt sig gå så insåg vi snabbt att hon lär dra om vi inte stänger om oss.
Sagt och gjort. En lördag fick det bli utryckning till brädgårdn och köpa virke. På kvällen fanns det en grind på plats.
Nybyggd trägrind i trädgård med grå betongstensbeläggning och stenkanter, utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sakta så tar det sig..
Ny lagd betongsten i ett trädgårdsgångprojekt med verktyg och oavslutad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenläggning är ju som sagt 90% konkande av grejer..
Skottkärra är bra grejer.
Hörnet på bilden ovan före röjning:
Skottkärra full med staplade markstenar för trädgårdsprojekt, vid ett hörn av en brun tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


plommonträdet som står strax intill dagvattenbrunnen är ju något felplacerat. så tyvärr, det fick ryka
Halvfärdig stenläggning med grå betongstenar bredvid en röd tegelbyggnad och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora djur i trädgården en dag.. Sjukt smidigt att slippa gräva upp stubbar utan låta någon fräsa dem..
En person i arbetskläder lägger marksten i en trädgård med ett stenlagt mönster och en skottkärra bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde upp och satte ny ovandel på dagvattenbrunnen
Ojusterad mark med pågående stenläggning bredvid lagda gatstenar och en dagvattenbrunn nära husvägg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen insåg jag just att det inte fanns någon bild på hur det ser ut när det är färdiglagt. men ni får använda er av fantasin..=) Just nu är det 15 cm snö överallt..
 
  • Gilla
saiter och 16 till
  • Laddar…
Fina gamla fönster, ser ut att vara original? Brun är nog ganska tidstypiskt för åldern.

Vill ni behålla fönstren på övriga sidor huset (ser ut att vara i fint skick förutom flagnande färg, men ändå få ljudisolering kan ni lämna in bågarna till ett snickeri och få ytterglaset utbytt till ett laminerat glas (passa på att få skrapat och målat då också). Då blir det både energisnålare och betydligt mer ljuddämpat. Bågarna i gamla fönster är ofta välbyggda, så det ska inte vara något problem med den extra tyngden av det tjockare glaset.

Eftersom ni sparar innerglaset behåller ni det fina levande ljuset som man får genom gamla hängda glas, jämfört med dagens platta float-glas.

Skicka ett PM om ni vill ha tips på fönstersnickare.

Tummen upp till er renovering! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Fina gamla fönster, ser ut att vara original? Brun är nog ganska tidstypiskt för åldern.

Vill ni behålla fönstren på övriga sidor huset (ser ut att vara i fint skick förutom flagnande färg, men ändå få ljudisolering kan ni lämna in bågarna till ett snickeri och få ytterglaset utbytt till ett laminerat glas (passa på att få skrapat och målat då också). Då blir det både energisnålare och betydligt mer ljuddämpat. Bågarna i gamla fönster är ofta välbyggda, så det ska inte vara något problem med den extra tyngden av det tjockare glaset.

Eftersom ni sparar innerglaset behåller ni det fina levande ljuset som man får genom gamla hängda glas, jämfört med dagens platta float-glas.

Skicka ett PM om ni vill ha tips på fönstersnickare.

Tummen upp till er renovering! (y)
hej!
tack!

Ja, jag tror att fönsterna är orginal, i alla fall från 1930. Men nej, bruna har de inte varit från början. När vi rev norrsidans fönster ser man under fönsterblecket att dom faktiskt varit i en vit nyans från början. sen har de varit bruna under väldigt lång tid, ( och kriminellt eftersatta map målning)
Jag sparade som sagt norrsidans fönster då de är i bättre skick än södersidan, dessa har fått mycket stryk från solen. Min plan var att renovera dessa under torra och varma förhållande och byta ut söderfönstrena efter han. ev kan det räcka med att byta bågarna
jag tar tacksamt emot tips på fönsterrenoverare, Skickar ett PM.
 
  • Gilla
Alecci och 1 till
  • Laddar…
ljhnilsson skrev:
hej!
tack!

Ja, jag tror att fönsterna är orginal, i alla fall från 1930. Men nej, bruna har de inte varit från början. När vi rev norrsidans fönster ser man under fönsterblecket att dom faktiskt varit i en vit nyans från början. sen har de varit bruna under väldigt lång tid, ( och kriminellt eftersatta map målning)
Jag sparade som sagt norrsidans fönster då de är i bättre skick än södersidan, dessa har fått mycket stryk från solen. Min plan var att renovera dessa under torra och varma förhållande och byta ut söderfönstrena efter han. ev kan det räcka med att byta bågarna
jag tar tacksamt emot tips på fönsterrenoverare, Skickar ett PM.
Roligt att höra att du sparat originalfönstren! (y)

Gamla fönster kan verkligen se för förskräckliga ut, men behöver oftast bara lite färg för att bli fina igen. Fördelen med gamla fina kärnvirkesfönster är att de klarar att stå utan färg ett bra tag utan ta skada. Lite skrapning av lös färg, kitta där det gamla släppt och de är på banan igen. Skulle något fönster ha dåligt trä kan man enkelt fälla in nytt trä.

Äldre fönster har ju den fördelen att de kan renoveras efter behov, blir ett fönster dåligt kan man reparera och behöver då inte byta alla andra fönster också, vilket är smidigt. Vill man satsa lite extra kan man lägga till lågemmissionsglas i innerbågen. Sen behöver de bara lite linolja med 10 års mellanrum, och kanske lite färg var 20 år för att se fräscha ut (men skadas inte nödvändigtvis av att gå utan, även om de sedan kan behöva lite större åtgärder efter 30-40 år;) ).

Har skickat PM med tips.
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
Saknade bild på hur avslutningen mot gräsmattan blev på gången. Idag hade ju snön försvunnit och det var ju faktiskt ljust när vi kom hem.
Vet inte hur många gånger jag rensat brunnen på löv...
Stenlagd gångväg som slutar vid en gräsmatta med en brunnslock nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar vi snart närma oss nutid.
Var hemma med lillan hela hösten och tyckte att pappaledigheten skulle tillbringas med henne och inte med renoverande. så det blev bara småsaker gjorda på helgerna.

Planerandet fortsatte dock. Köket fanns det önskemål om att fixa till.

Vi hade måånga planlösningar på förslag.
Vår tanke redan från början var att slå samman det befintliga köket med rummet bakom för att få ett bättre kök. Då fick vi dessutom på köpet att det blir "rundgång" i bottenvåningen och de små kan springa i cirklar.
vi får dessutom bättre anslutning mot befintlig salong där "finbordet" står.

Men hur skulle köket bli?
Bland dom första förslagen såg ut såhär:

3D-ritning av ett köksförslag med ö-skåp, många skåpsenheter och en matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många skåp, och kanske inte precis optimalt utnyttjande.

Funderingarna fortsatte:
Det här förslaget var ganska kortvarigt...
3D-modell av ett köksförslag med många skåp och matsalsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men nu tyckte vi att vi började komma något på spåren..
3D-ritning av köksplanlösning med ö-skåp och angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dock fortfarande inte nöjda..
3D-ritning av köksförslag med många skåp och en köksö, planlösning är inte helt optimerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här i detta alternativet var vi väldigt länge. Parallellt med våra egna ritningar hade vi diverse köksleverantörer som ritade och kom med förslag.
Detta bakade vi in i våra egna funderingar och gjorde att vi landade i förslag nr 5..

3D-ritning av köksförslag med skåp och köksö, inte optimalt utnyttjat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, då är det väl bara att börja?
Eller just ja, först ska man bestämma sig för vilken leverantör, sen ska man förhandla pris och dubbelkolla allt och sen ska man etc etc...
Men typ så var det dags att börja.
 
Det anslutande rummet var egentligen två rum. Det hade blivit avdelat nångång och var två sovrum.
Den delande väggen revs på ett tidigt stadium.
Renoveringsarbete där en delande vägg mellan två rum har rivits med synligt byggavfall och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rymligt rum med trägolv och tapetserade väggar där en nedriven vägg skapat ett större utrymme, med en stege och dammsugare synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Den andra väggen som det befintliga köket är monterat på var ju lite krångligare. Det var ju en tegelvägg och jag var inte helt hundra på om den var bärande.
Så ett litet provhål gjordes: ( och nej, jag rev inte väggen hela vägen ner innan jag var säker på konstruktionen, hade dock ingen bild på miniprovhålet som gjordes först..)
Renoveringsarbete i kök med delvis rivet innertak och tegelvägg samt synliga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


innertaket fortsatte ovanför tegelväggen så allt var lugnt för att riva.

Fortsatte med att jobba i det anslutande rummet. riva ner spånskiva på tilläggsisolerade väggar, skrapa tapet etc etc..
Renoveringsarbete i ett kök med rivna väggar och synliga reglar samt byggmaterial och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På söderväggen fick den uppreglade isoleringen ryka. om väggen skulle ha någon chans att liva med köksväggen i andra rummet så var den alldeles för tjock om den hade varit kvar.
Renoveringsfas i rum med borttagen tapet, exponerad tegelvägg och rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog in ordentligt med elrör för att sätta uttag där så behövdes, förberedde för spottar i fönstersmygar etc..
Renoveringsarbete med delvis rivna väggar och exponerad tegelvägg mellan två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen började det roliga
https://youtu.be/ehxP0mDgD3o

tyvärr tog batteriet i videokameran slut..
Dammigt är bara förnamnet med gamla tegelväggar som murats med kalkbruk. trots igentejpning av samtliga dörrar var det damm i hela huset.

Men bort kom väggen.
Renoveringsarbete med en öppnad vägg som visar ett kök, byggverktyg och material utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla köksväggen som var mycket smalare än vardagsrumsväggen reglades upp ytterligare för att komma i linje.
Renovering av köksvägg med borttagen beklädnad, exponerad tegelvägg, reglar och verktyg framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golven var ju naturligtvis inte i samma nivå
Pågående golvkonstruktion med synlig rördragning och rörisolering, uppbruten betong och spånplatta, samt måttband längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flytspackel ovanpå spånskiva ovanpå masonit ovanpå lumppapp.
Hyrde en ytfräs och tänkte att den borde fräsa bort spacklet direkt.

Nope.

Den var helt fel verktyg. Den åkte tillbaka och min trogna MEEC bilhammare togs fram.
Renoveringsprojekt: rum med borttaget övergolv och spill, exponerade äldre trägolv, verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ett riktigt skitjobb, allt var spikat med 3 miljarder spik som det tog timmar att dra upp.
Renoveringsprojekt med exponerat trägolv, byggmaterial och verktyg i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tada! en köksö:
Renoveringsarbete i kök med provisorisk diskbänk och synliga VVS-installationer i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, lite nya brädor infällda där det behövdes:
Renoveringsprojekt med gammalt trägolv och verktyg i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vatten och avlopp drogs dit det skulle:
Renoveringsarbete med nytt trägolv vid tegelvägg, verktyg och kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återställningen av ytorna påbörjas, det är skönt när man kommer till stadiet att man slutar riva och börjar bygga upp igen:
Renoveringsarbete i rum med spånskiveväggar, synliga elkablar och arbetsmaterial framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar mura igen hålen i murstocken:
Renoveringsarbete i rum med delvis rivet tegelvägg och synligt provhål, arbetsbelysning och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


putsa putsa putsa..
Renoveringsprojekt med synliga tegelväggar, spånskivepanel och konstruktionsmaterial i ett rums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar bygga en liten låda i taket. Här ser man även kabel till spotar som skurits in i det putsade undertaket.
Renovering pågår med nymonterad träram i taket och synliga elledningar mot en putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hmm, vad månde detta bliva?
Träreglar i tak för konstruktion, elrör och kablar för spotlights mot en bakgrund av en tegelvägg och gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo! Här ska förutom lite spotar för arbetsbelysning på köksön även fläkten husera.
Renoveringsarbete med synliga takreglar, elledningar och undertak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte medhjälpare på att putsa en hålkäl på köksväggen.
Person som renoverar ett rum, putsade väggar och oslipat tak med synliga elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


då var jag tvungen att putsa en även på lådan i taket..Syns lite dåligt på bilden bara..
Renoveringsarbete med gipsväggar, utstickande kablar och en stege i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långsamt börjar det ta sig med väggarna
Renoveringsarbete i ett rum med spacklade väggar, kablar för spotlights i taket och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med borttagen vägg, utsatta kablar och byggmaterial överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite vit färg på väggarna så man ser var man missat att spackla
Renoveringsarbete i ett rum med nakna väggar, golvbeläggning saknas och arbetsverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i rum med frilagd tegelvägg, gipstak och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med väggarna hyggligt klara var det golvets tur.
Detta hade orsakat en hel del huvudbry.
Anslutande rummet har fiskbensparket..
Delvis täckt herringbone-parketgolv under renovering med skarp övergång där nytt stycke möter gammalt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt golv och ingen standarddimension idag. Väldigt långa stavar och väldigt smala.
Letade länge. Tanken var från början att lägga ny fiskben mot det gamla i en mer standarddimension och bara lägga en fris mellan golven.Krux nr två var att jag aldig lagt ett sånt här golv. Det mest avancerade golvläggning jag gjort var en klickparkett. Näja jag lär mig väl tänkte jag...

Hittade sedan en firma som kunde leverera specialdimension till rimliga pengar.
Så golv i samma mått som befintligt beställdes.
Rev upp första plogen på det gamla
Renoveringsarbete med nytt trägolv bredvid gammalt, verktyg och kablar på ett dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att börja.
Renoveringsarbete med nytt trägolv bredvid äldre, delvis täckt av spånskiva, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite lurigt är det men det blev ju golv av det till slut.
Renoveringsarbete i rum med fiskbensparkett, verktyg och kablar utspridda, och delvis skrapade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa ur för fris:
Nyinstallerat fiskbensparkett med verktyg och oslipad kant vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående golvrenovering med ny fiskbensparkett intill ett befintligt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på slipning!
Renovering pågår med oslipat och skyddat trägolv i rum, öppen dörr till nästa rum, instrument och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inlagt fiskbensparkettgolv möter ett annat rum, med vitmålade väggar och en dammsugare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat fiskbensparkettgolv med tydlig mönsterläggning och några spår av renoveringsarbete synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vågade inte slipa själv. Kändes som att det bör man öva på något mer undanskymt ställe så det lejdes bort.

Renoverat rum med precis lagt fiskbensparkettgolv och en elektrisk kabelvinda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fiskbensparkettgolv med elkabelrulle på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer montering av kök.. Men det blir ett senare inlägg,
 
  • Ett rymligt rum med trägolv och tapetserade väggar där en nedriven vägg skapat ett större utrymme, med en stege och dammsugare synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 12 till
  • Laddar…
Galet vackert!
Kul anekdot: fick skit (på forum och bekanta) då jag slet upp ett gammalt fiskbensgolv och la vanligt golv. Dock hävdade jag att "det går ju alltid att lägga ett nytt" men nä, det görs inte fiskbensgolv idag som det gjordes förr!
Du/ni har ju klart bevisat att det visst går att lägga kanonfina fiskben även i modern tid! Two thumbs up

//MrS
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
MrSoderlind skrev:
Galet vackert!
Kul anekdot: fick skit (på forum och bekanta) då jag slet upp ett gammalt fiskbensgolv och la vanligt golv. Dock hävdade jag att "det går ju alltid att lägga ett nytt" men nä, det görs inte fiskbensgolv idag som det gjordes förr!
Du/ni har ju klart bevisat att det visst går att lägga kanonfina fiskben även i modern tid! Two thumbs up

//MrS
Tack tack.
det var inte helt enkelt, hade underlaget varit 100% rakt hade det underlättat men på det hela taget är jag väldigt nöjd. Nu när det legat ett antal veckor så är det nästan omöjligt att se skarven mellan gammalt och nytt golv.
 
  • Gilla
MrSoderlind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.