Eller vänta nu, våtrumsmattan ÄR väl själva tätskiktet på golv? Man lägger väl inget under?

Och så borde det duga med bild på mattan och ev. fota i golvbrunnarna?
 
Hemmakatten
Men om du vet vilket tätskikt eller våtrumsplattor som är använda så kan du ju ganska enkelt skriva ett intyg enligt beskrivningarna för just det tätskiktet.
 
I min kommun har det aldrig ens varit på tal att lämna in våtrumsintyg då jag byggt nytt eller skapat nya lägenheter i renoveringsobjekt.
Det är helt och hållet en sak mellan mig och mitt försäkringsbolag.
Och försäkringsbolaget säger att dom inte bryr sig förrän det blir en skada. Då ska jag kunna bevisa genom bilder eller ett intyg från en behörig firma.Vem som utfört arbetet bryr sig inte försäkringsbolaget om, utan ser bara hur det är utfört.
Eftersom inte alla badrum får vattenskada och att ett badrum, försäkringsmässigt, är avskrivet efter ca 15 år så är värdet av att få det utfört av en behörig firma, enligt mig, starkt överdrivet.

Att en kommuntjänsteman självsvåldigt kan kräva ett sådant intyg utan stöd i någon lag eller anvisningar ifrågasätter jag och det kan väl inte vara så att det är upp till varje kommun att bestämma hur dom vill göra :wow:

En kontrollplan görs väl upp av byggherren som sedan godkänns av kommunen. Om det inte står upptaget i kontrollplanen om våtrumsintyg så kan väl inte heller kommunens tjänsteman kräva det?

Således är det kanske så att du ska försöka få kontrollplan reviderad och därigenom få bort kravet på våtrumsintyg??
 
Redigerat:
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
Tack, jag får ta ett snack med kommunen och se vad de föreslår för lösning.

Men så vitt jag minns, och det lilla jag såg, så lades våtrumsmattan direkt på flytspacklat golv. Jag har bild på flytspackel-golvet samt brunnarna. Det finns väl utöver det inte något ytterligare som jag borde ha fotat, eller?

Golvbrunnsmanchett ser man ju även nu i efterhand om den är rätt monterad eller inte.
 
Har du våtrumsmatta och inte tätskikt, kakel och klinker så är det ju fullt genomförbart att inspektera. Är du osäker kan du ju ta in en besiktningsman, även om jag tror du fixar det själv. Är du osäker på något så kan du ju bara posta bilder här så får du hjälp :).
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
shapic skrev:
Tack, jag får ta ett snack med kommunen och se vad de föreslår för lösning.

Men så vitt jag minns, och det lilla jag såg, så lades våtrumsmattan direkt på flytspacklat golv. Jag har bild på flytspackel-golvet samt brunnarna. Det finns väl utöver det inte något ytterligare som jag borde ha fotat, eller?

Golvbrunnsmanchett ser man ju även nu i efterhand om den är rätt monterad eller inte.
Om det är matta så tror jag inte det skall vara ngn. manchett till brunnen. Det är mattan som är hela tätskiktet.
 
Öppning i ett mönstrat golv med en synlig golvbrunn och en del av ett vitt föremål i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en grå och vit mönstrad diskmaskinspackning med synliga smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte bilden, det är bara grått. Prova att ladda upp den igen.
 
Skumt, de syns för mig. Men här kommer de igen:

Öppning i ett mönstrat golv med en synlig golvbrunn och en del av ett vitt föremål i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en grå och vit mönstrad diskmaskinspackning med synliga smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.