Vilken spännande tråd :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Nu har jag rivit ut lite vattenskada och masonit i hallen, nu ska det på med ny D-pärlspont i tak och på väggarna! (Eller nu och nu, snart iallfall) ;) På fredag kommer torrsugen och kör en sista sväng, sen lägger jag i sista råsponten i trossbotten, sen vindpapp och sen kan våran elektriker börja jobba!
Renoveringsarbete i hall med borttagen masonit och golvet öppet för reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Renoveringsarbete i hall med borttagen masonit, exponerade väggstommar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsprojekt i en hall med rivna väggar och tak som förbereds för ny pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avrivet tak med synliga skador och bar träyta i en hall med stege som förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin_B och 6 till
  • Laddar…
Slängde upp lite pärlspont i hallen idag, så vet rörmokarn exakt var han ska gå upp med rören genom golvet till elementen, lite konstigt prioriterat, men som sagt, fokus på att få in värme nu så vi kan lägga in golvet!
Renoveringsarbete i hall med nyinstallerad pärlspont och verktyg, person ger tummen upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Hallå!

Idag kommer sotarna (Ja plural tydligen) och börjar rensa och provtrycka samtliga rökkanaler i huset, då blev det lite bråttom att bila bort "klumpen" som sattes framför rökkanalen på 50-talet som gick till den gamla vedspisen..

Sen har vi haft lite "eventuell hussvamp", väntar på provsvar nu.. Förhoppningsvis är det inget, men vi kollar för att vara på säkra sidan! Efter att det är avklarat ska jag äntligen lägga i all trossbotten, vindduk och sen kan våran elektriker börja jobba!

Renoveringsarbete vid en gammal rökkanal med bortbilade tegelstenar och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i hus, vägg borttagen framför gammal rökkanal med murbruk och tegel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röra av nedbilade gamla trädelar och byggavfall framför rökkanal från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
Ajdå, hussvamp är ju säkert inget kul.

Men hur omfattande är det? Finns det risk att det finns betydligt mer än det som syns?
Om det är hussvamp, kan man sanera utan större problem?
Hjälper det inte att bara ta bort det som är dåligt, måste man vidta åtgärder för att det inte skall komma tillbaka, typ?

Kan inget om det där med hussvamp, så därför blir jag lite nyfiken :)

Hoppas ni blir av med eländet dock!
 
Martin_B skrev:
Ajdå, hussvamp är ju säkert inget kul.

Men hur omfattande är det? Finns det risk att det finns betydligt mer än det som syns?
Om det är hussvamp, kan man sanera utan större problem?
Hjälper det inte att bara ta bort det som är dåligt, måste man vidta åtgärder för att det inte skall komma tillbaka, typ?

Kan inget om det där med hussvamp, så därför blir jag lite nyfiken :)

Hoppas ni blir av med eländet dock!
Hussvamp lever av kalk och fukt om ja inte missminner mig, du måste ju precis som med annan ohyra ta bort förutsättningarna för att den ska överleva

Fantastiskt jobb ni lägger ner, imponerande
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ajdå, hussvamp är ju säkert inget kul.

Men hur omfattande är det? Finns det risk att det finns betydligt mer än det som syns?
Om det är hussvamp, kan man sanera utan större problem?
Hjälper det inte att bara ta bort det som är dåligt, måste man vidta åtgärder för att det inte skall komma tillbaka, typ?

Kan inget om det där med hussvamp, så därför blir jag lite nyfiken :)

Hoppas ni blir av med eländet dock!
Vi vet ännu inte hur omfattande, eller om det är hussvamp, vi väntar på provsvaren!
 
harry73
När man har hussvamp fixar den själv att kreera de optimala förhållanden. Väldigt bra på att ta upp fukt oxh göra det härligt blött runt sig. Därför är hussvamp väldigt allvarligt och ska bli ett försäkringsärende med proffshjälp om ni har det.
 
Jajjemen! Stämmer ju bra!
 
Hussvamp kan kräva delvis rivning.
Men tror det där är källarsvamp. Liknar den vi hade.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Idag var vi och hämtade en kakelugn!
Del av en grön kakelugnskakel i en träkista omgiven av packmaterial och andra kistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Idag fick jag i lite trossbotten!
Nyinstallerad trossbotten i ett rum under renovering med synliga träbjälkar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Ser bra ut. Skall du klä det med papp eller vindskyddsduk?
Vad skall du fylla det med? Cellulosaisolering eller gammalt hederligt sågspån, och i så fall vad för sågspån? Kutterspån eller den gamla goda grovkorniga sorten?
 
Martin_B skrev:
Ser bra ut. Skall du klä det med papp eller vindskyddsduk?
Vad skall du fylla det med? Cellulosaisolering eller gammalt hederligt sågspån, och i så fall vad för sågspån? Kutterspån eller den gamla goda grovkorniga sorten?
Vindduk hela vägen upp under Golvsockel, sedan kutterspån!
 
Martin_B
Okej!

Har läst på några ställen att oavsett om det är kutter- eller sågspån, så bör det packas för att höja isoleringsförmågan. Både för värme samt ljud.
Sen har jag för mig att sågspån isolerar lite bättre än kutterspån, men det är nog försumbart förutsatt att kutterspånen packas.

Jag har alltid tänkt tvärt om, att man bör snarare fluffa upp det för att det skall isolera bättre, så jag blev lite förvånad över att det skulle packas. Men dubbelkolla det där så det blir rätt från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.