Ja, jag håller med om köket. Hittils är det enda hus som varit vettigt willa Nordics A5L 171m2 prefabricerade hus men med ett pris på 4250000kr är det i mesta laget. Är inte säker på att jag kan räkna hem det om man skulle behöva sälja inom några år..
 
fsn skrev:
Vad är syftet med det? Är det inte fan så mycket bättre att söka bygglov för allt och spara dom 15 kvadraten till senare?
I vissa fall kan det vara väldigt gynnsamt
Jag är i uppstart för ansökan om ytterligare en våning och garage
Jag kommer maxa totalen på detta
Jag skulle dock vilja bygga ny farstu samt en kupa samtidigt för att spara in kostnaden, men min kommun är inte lika hygglig som varberg.
Enligt min bygglovshandläggare måste jag få slutbesked innan jag kan göra bygganmälan för kupa och farstu.

I det läget måste jag alltså göra klart allt för att direkt efter kapa upp 1/5 av taket och bygga om två takstolar
 
F
Shiraz skrev:
Bara bygghöjd 3,5m och 25% av tomten. Två våningar.
Finns det inga krav på nockhöjd?

Om jag inte tänker fel så är bygghöjd i praktiken likställt med fasadhöjd på ett hus med en relativt "normal" taklutning förutsatt att man inte har takkupor. Hur ser grannhusen ut?

Anlita en arkitekt.
 
Bygghöjd är vägghöjd till takfot
 
F
Shiraz skrev:
Bygghöjd är vägghöjd till takfot

Är du 100% säker på det? Det brukar vara en lutande linje från lodlinjen vid takfot. Tror det var 40 eller 45 grader vilket kan betyda att tex en takkupa (som kan vara extremt aktuell på ett 1,5 plans hus för att få lite takhöjd) kan vara ett problem.

Jag tycker fortfarande att du skall satsa på det 1-plans hus du vill ha och ta ett snack med grannar och ett snack med husleverantören. Det går kanske att göra dom ändringar på huset som behövs för att få till ditt bygglov.

Trivselhus är om jag inte minns fel både skapligt dyra men också flexibla? Och jag ser inget på det huset som skulle vara omöjligt att trycka till ett par meter på bredden utan att tappa vare sig funktion eller boyta. Det finns även liknade modeller hos ett dussin leverantörer.

Du kommer aldrig att få rätt svar på ett forum, det är troligtvis ingen här som är din granne och ingen här har sett din tomt. Bara att göra jobbet, enda sättet att få svar.
 
Redigerat:
Ja fan, du har rätt. Jag måste göra jobbet och ska prata med några modulenthusleverantörer om vad de kan leverera.
Och precis som du skriver så är är det säkert så att man kan ändra på vissa detaljer så huset passar på tomten. Det är synd att tomten inte är 500m2 till, det hade varit så mycket lättare då.

Att jag helst inte vill ändra för mycket på huset är att det är då det brukar bli fel. Lättare att ta ett hus som man har byggt några ggr...

Angående bygghöjd så stämmer det som du skriver angående takkupa. Dock får man väl bygga till 50% takkupa utan bygglov?
Men det kanske skiter sig vid nybyggnation...


Edit, hittade denna länk nu som verkar ställa till allt...
https://www.byggahus.se/forum/byggl...yggnadshojd-takkupa-andra-byggnadshojder.html
 
Redigerat:
O
Det enklaste är att ta reda på vilka regler som gäller för ditt bygge sedan hittar du ett hus som passar. Att börja med att försöka få igenom avvikelser från DP är enligt mig dumt. Det är sådant som verkligen kan sätta käppar i hjulen.

Men det finns ett gäng husförsäljare så att hitta ett hus som passar borde inte vara så svårt. Flera har möjligheten att justera ganska rejält. JAg vet att Rörvik kan hjälpa dig att bygga helt som du vill utan att det kostar speciellt mycket extra. Men det finns säkerligen flera till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.