G
Älvsbyhus bygger en ny husfabrik, lanserar nya husmodeller, byter grund och slänger med häftiga ord som Energy Wall. Fyra länkar i en mening, puh!

Jag antar att de genomför denna satsning främst för vinstmaximering och expandering, men kan det vara så att de även säljer en bättre produkt med den nya generationen? Överlag är jag väldigt skeptisk mot Älvsbyhus, men vill gärna drömma om att de har hittat den heliga graalen med helt ok kvalitet till suspekt låga priser.

Så det jag vill diskutera i den här tråden är: vad innebär de nya Älvsbyhusen, framförallt byggnadstekniskt och underhållsmässigt? Blir kvaliteten bättre? Och vilka lösningar verkar tveksamma?
 
Se där, 306 mm isolering!
Ungefär som mina 310 mm i huset vi byggde år 2010.

Sent skall syndaren vakna :)

Men någon ny fabrik såg jag inte till.
 
  • Gilla
MIT
  • Laddar…
G
KnockOnWood skrev:
Se där, 306 mm isolering!
Ungefär som mina 310 mm i huset vi byggde år 2010.

Sent skall syndaren vakna :)

Men någon ny fabrik såg jag inte till.
Okejdå, om/nybyggd fabrikslinje. http://www.alvsbynews.se/2016/10/ny...vtal-med-lkab-det-hander-mycket-pa-alvsbyhus/

Hittade också en något sci-fi-inspirerad reklam för nya väggen.

[video=youtube;9__YZuH8a0w]https://www.youtube.com/watch?v=9__YZuH8a0w[/video]
 
Intressant att de använder en 64x45 mm regel innerst.
Är inte det en udda dimension?

Och som grädde på moset "Insidan av ytterväggen avslutas med en tjock och stabil spånskiva".
Den är 10 mm.

Jag visste inte att det finns så tunna spånskivor :(
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
G
KnockOnWood skrev:
Intressant att de använder en 64x45 mm regel innerst.
Är inte det en udda dimension?
De har ju egen såg, så kan de spara några ören på att dimensionerna ner så är det ju enkelt för dem. De har ju egna plåtslagare och annat också, så det mesta verkar komma i deras storlekar. Kanske inte helt framtidssäkert, vet inte hur länge de tillhandahåller reservdelar?
 
Det kommer nya energikrav på hus. Alla hustillverkare kommer behöva öka isoleringen. Samtidigt kommer nog frånluftsvärmepumparna bli ovanligare pga samma hårdare krav.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur hårda krav blir det? Klarar dom sig verkligen med 306mm?
 
Har inte exakt koll på siffrorna, men alla hus ska bli "nära 0-energihus".

Som vanligt så beror isoleringskraven på totalen. Så beroende på fönster, grund, tak, ventilation och uppvärmning så behövs olika mycket isolering i väggarna.
 
  • Gilla
Johanryd12345
  • Laddar…
Hittar inget som en ny grund?
Är väl samma krypgrund med avfuktare som varit senaste åren?
 
Kommer det fler modeller eller är dem nya endast de som finns på hemsidan? Det verkar iaf som att dem plockar bort de flesta gamla modeller?
 
Synd dom inte har någon ny motsvarighet till regin, bara mindre.
 
Kanske kommer?
 
Finns det någon beräkning i vilken energiklass de nya modellerna kommer hamna i.
Eller något som indikerar att dessa nya är bättre än de tidigare (hur mycket?)?

+ De har bra priser. (fast 1.5 miljoner är knappast billigt, så det hela hänger på driftskostnaden)

det jag kan tycka är negativt är :

- husen känns lite tråkiga (ingen wow-känsla) men de gör sitt jobb.
- krypgrunden (fast jag kan inte förklara varför då den har avfuktare och händer det något så är den iallafall åtkomlig att åtgärda)
- ej golvvärme (behövs det?)
- enkla badrum med platsmatta (skulle vilja ha helkaklat)
- oisolerade innerväggar.

man funderade på om de inte skulle kunna erbjuda ett paket där kunden gör ytskikt och badrum själva (eller om man skulle kunna göra avdrag) att ta ned en sida spånskiva, isolera sedan sätta tillbaka och sätta gips på båda sidorna och sedan låta målaren komma och tapetsera. hur mycket skulle det kosta att leja bort? (tror att smålandsvillan har något sådant) golv skulle man kunna läggas själv också. (skulle kunna hitta bra billiga golv) det känns inte som det skulle bli så stor skillnad i pris. alt att de har det tillvalet. hur mycket kostar egentligen lite gips och isolering? (faktum är att jag föredrar spånskivorna framför gipset som de flesta andra tillverkare verkar ha)
de skulle kunna sätta klinkers med elgolvärme i frabriken och sedan ha fibrotresboskivorna på väggarna. annars bör det max kosta 100 000 om en utomstående skall göra det då man har själva inredningen från älvsbyhus.

jag själv kan se dessa som ett extraarbete på ca 150'' Sek. (tyvärr inte rot på det) men det skiljer fortfarande ca 300'' mot närmaste tillverkare. är golvvärme värt så mycket?
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
G
NorthernLiving skrev:
Hittar inget som en ny grund?
Är väl samma krypgrund med avfuktare som varit senaste åren?
Körde de inte isolergrund tidigare? Eller var det way back?

Mickepet skrev:
Finns det någon beräkning i vilken energiklass de nya modellerna kommer hamna i.
Eller något som indikerar att dessa nya är bättre än de tidigare (hur mycket?)?

+ De har bra priser. (fast 1.5 miljoner är knappast billigt, så det hela hänger på driftskostnaden)
Bra tankar. Skulle gärna se vad driftskostnader och underhållskostnader blir på en längre tidsperiod.

Mickepet skrev:
man funderade på om de inte skulle kunna erbjuda ett paket där kunden gör ytskikt och badrum själva (eller om man skulle kunna göra avdrag) att ta ned en sida spånskiva, isolera sedan sätta tillbaka och sätta gips på båda sidorna och sedan låta målaren komma och tapetsera. hur mycket skulle det kosta att leja bort? (tror att smålandsvillan har något sådant) golv skulle man kunna läggas själv också. (skulle kunna hitta bra billiga golv) det känns inte som det skulle bli så stor skillnad i pris. alt att de har det tillvalet. hur mycket kostar egentligen lite gips och isolering? (faktum är att jag föredrar spånskivorna framför gipset som de flesta andra tillverkare verkar ha)
de skulle kunna sätta klinkers med elgolvärme i frabriken och sedan ha fibrotresboskivorna på väggarna. annars bör det max kosta 100 000 om en utomstående skall göra det då man har själva inredningen från älvsbyhus.

jag själv kan se dessa som ett extraarbete på ca 150'' Sek. (tyvärr inte rot på det) men det skiljer fortfarande ca 300'' mot närmaste tillverkare. är golvvärme värt så mycket?
Kan det vara för att de försöker vara utpräglat billigast bland hustillverkarna? Då är det bara att skala och skala och skala. Å andra sidan har de andra tillval som driver upp priset upp till och förbi andra husfabriker.
 
Vi ska beställa ett "Selma". Isoleringskraven ska tydligen ändras först i Norge enligt vår säljare och då de säljer mycket hus dit så valde de att redan nu göra lika för Sverigemarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.