D
Barstolarnaär mest för att det inte ska bli ett dött utrymme bakom ön mellan fönster o köksö + om det kommer mycket folk.
 
D
väldigt bra synpunkter ni har faktiskt det kommer säkert bli så att vi ändrar om en hel del innan det är klart, så låt höra allt ni har :D :)

jag tror att i.o.m. att rummet är så knöligt som det är med öppen planlösning och fönster och dörrar, så blir det svårt att få det helt hundra rent funktionsmässigt.

frågan är ju bara vilka grejer som måste vara som dom är.

jag tror det är omöjligt att ha matbordet på annat ställe.

en grej som vi behöver ta hänsyn till är att josefin vill titta ut genom fönstret när hon donar :)
 
D
nästa lediga möte för köksplanering va i februari. :/
 
De flesta planerar ett kök/matsal med bord nära fönster. När man jobbar i ett kök har man väldigt lite tid att titta ut genom fönster, risk att hacka av ett finger eller så, hehe.
 
D
jovars, fast det har alltid varit en dröm för henne, så det ska jag inte ta från henne. tror också det kan vara fridfullt att titta ut genom fönstret och ha trädgården där och hålla koll på barnen :)

köper ditt resonemang dock :) josse gillar laga mat dock och det är inte helt ovanligt att dom gör det som ett sätt att umgås istället för att göra det bara för matens skull :)
 
D
det är väl just det att det ändå finns en del grejer som vi föredrar som gör att köket inte kommer bli det smidigaste. men det svåra blir att kombinera preferenserna så smidigt och funktionellt som möjligt.
 
20cm utstick räcker bra. Vi har 22cm på vår ö. Om du har plats kan jag rekommendera att även ha utstick på ena gaveln. Det är där (inte på andra sidan ön) barnen vill sitta när det görs i ordning frukost.

Köksö med utstick på gaveln och stol intill, arbetsyta och förvaringslådor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksö med utstick på gaveln

Sedan bör du ha vettig (typ minst 60cm) arbetsyta mellan vask och spis. Det är där man arbetar oavsett hur stort kök man har.
 
Jag skulle nog rekommendera att ha skafferi och kylfrys i nära anslutning till köksön, om det nu är där diskmaskin/spis/vask kommer vara. Vi har inte det nu och det suger verkligen.
 
Enligt "kökstriangeln":

Diagram över sex kökslayouter med markerad kökstriangel: U-formad, G-formad, L-formad, enkel vägg, korridor, ö-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Blir extra dyrt och krångligt med vatten och avlopp till köksön. Samt, hur blir det med fläkt? Ska ni ha IM-kanal (rör) ut på tak/vägg eller usel kolfilter? Kom ihåg att en takfläkt kostar en del och rent estetiskt kanske inte är bästa lösningen heller.
 
Hur går det danpih? :D
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Det går bra. Vi har varit sjuka mycket, men el vatten och avlopp är på plats och vi har satt golvspån, isolerat och skruvat upp osb. Ska börja montera stommar nästa eller nästnästa vecka om allt går bra.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Hoppas det blir stabilt snart då!

Kämpa på och visa gärna bilder om du vill :)
 
D
frisk nu och vi tog en tripp till ikea och köpte alla bänkskåp och luckor till köket. gick på 17 000:- och då är det nedre delen av köket så att säga. sen tillkommer överskåp, vilket blir ca 5000:- och till sist vitvaror för ca 6000:- (häll+spis).

vi kommer köpa köket i tre omgångar för att slippa låna nåt.

tror själva köket med vitvaror och allt går på ca 35-40 000:-

sen har vi ju allt byggmaterial till alla sovrum och till vardagsrummet. tror denna renovering, med allt inräknat (alla 3 sovrum och hallen med klinker) kommer landa på 100 000:- och då är det mesta redan betalt :)

går framåt i det andra sovrummet med. vi köpte en glasdörr från bauhaus som jag ska sätta upp i veckan.

det blev en sån här:

Vit glasdörr i modern interiör med konstverk, svart bänk och vägghylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den passar perfekt med dom vita bodbynfronterna och vitrinskåpen. blir trevligt med en glasdörr med till vårt sovrum. sen ska vi sätta spröjs på vardagsrumsfönstrena med. blir nog tjusigt :)

det kommer bilder när det finns nåt annat att fota än osb+gips+golvspån :D
 
  • Gilla
jel och 1 till
  • Laddar…
Och grabben börjar bli duktig på att rita ser jag. ;)
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.