Biff Tannen skrev:
Larm eller ej, det får du avgöra själv.

Men att köpa från Verisure eller Sector Alarm och betala 300-400kr i månaden jämfört med att köpa eget larm och koppla upp mot väktare för 80kr i månaden anser jag vara mindre genomtänkt.

Verisure larm hade kostat oss 400kr x 12 månader x 5 år = 24 000kr. Friköpt larm 10 000kr + 80kr x 12 månader x 5 år = 5000kr ger 15 000kr. Dvs efter 3 år har du break even på att köpa eget larm. Och då skall du dessutom komma ihåg att Verisure har ett ganska lurigt avtal där du inte äger larmet själv utan får köpa loss det om du säger upp kontrakte inom nått eller några år.

Kan bara konstatera att Verisure och Sector Alarm täljer guld med kniv med den prissättningen.
Vilka väktarbolag kan man koppla upp sig mot?

Förslag på vettigt larm?
 
Tänk på att ett larm från iaf verisure innebär att du måste ha dit en servicetekniker för 700kr/h ifall du ska plocka ner en däckare för att måla om etc.
 
C
b8q skrev:
Dvs, tjuvarna bryr sig inte det minsta om ifall man har larm eller ej - de vet att de har ett antal minuter på sig att söka igenom bostaden innan vaktbolag eller polis hinner till platsen.
Känner till flera fall där tjuvarna avbrutit direkt när larmet gått. Visst, inget statistiskt underlag, men larm är uppenbarligen inte helt värdelöst.

Men det är nog snarare grannar och allmänhet än vaktbolag eller polis som oroar tjuvarna. Det måste ju vara otroligt ovanligt att väktare hinner fram under pågående inbrott. Så i den mån de gör någon nytta så är det nog knappast med att haffa tjuvarna iallafall.
 
Larm är ju en (ofta ganska dyr) del av ett helt åtgärdspaket och den viktigaste delen av larmet är nog själva brandlarmet.
Lås, larm, ljus, grannsamverkan, märkning osv är ju alla åtgärder som syftar till att göra objektet mindre attraktivt för tjuven. Denna skrift från 2008 har en del intressant info: https://www.fargelanda.se/media/157558/vad_vet_vi_om_bostadsinbrott_kent_pira.pdf

Men åter till frågan och förutsättningen att det rör sig om någon form av hemlarm... Sector eller Verisure? Sak samma menar jag. Dyr bekvämlighet. Länsförsäkringar hemlarm eller Securitas hemlarm kan vara alternativ som är något billigare.

Kolla vad några mindre larmfirmor i området tar för motsvarande larm /vad de rekommenderar och vilken månadskostnad det blir till slut. Du kan ha tur och få både riktigt schysst larm och månadskostnad, men min erfarenhet är att de flesta firmor vill binda upp kunderna i ganska dyra serviceavtal.

Kommer du att gilla knappa och programmera och sköta om larmet någon gång då och då med lite support över telefonen så köp från någon av de svenska internetfirmorna som sköter detta och som gillas av många.
Att köpa enkelt hemlarm över internet sparar en hel del pengar, men risken är att larmet kanske inte blir uppsatt riktigt så som det borde eller att man inte ids/har tid sköta underhållet. Borttappade kodbrickor blir inte borttagna ur systemet, kontaktlistor blir inte uppdaterade, detektorer som borde flyttas efter ommöbleringar kanske inte blir flyttade osv...

Ett alternativ kan ju vara att hyra eller köpa billigaste och se tiden an litegrann. Om några år har vi förmodligen både bättre och mer funktionella grejer. Som alltid när det gäller teknik...
 
mm ska även kolla upp vad ett larmbolag tar för installation och sedan vaktbolag.
Fast jag tror inte att jag kommer undan med 80 kr månaden men kanske 200 kr och då är det ju halva priset per månad och det är ju bättre än inget :)
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
S
cazz skrev:
mm ska även kolla upp vad ett larmbolag tar för installation och sedan vaktbolag.
Fast jag tror inte att jag kommer undan med 80 kr månaden men kanske 200 kr och då är det ju halva priset per månad och det är ju bättre än inget :)
Friköpt inbrottslarm uppkopplat mot era egna telefoner är ändå det bästa. Väktaren fyller ingen funktion, han kommer inte riskera sitt liv för att stoppa ett pågående inbrott i erat hus. Hans funktion blir mest att åka ut och bekräfta om det är inbrott eller inte.

Inbrottslarm utan IRdetektorer är förövrigt ganska värdelöst.
 
  • Gilla
Riverdancer
  • Laddar…
nää det stoppar inte men är endå bra att veta att någon kollar i alla fall om det nu är skarpt eller falskalarm.

jo IR-detektorer är ett måste.

Vissa bolag har ju även inbyggda kameror som skickar en bild till larmcentralen när något händer och det är ju positivt.
 
Fairlane
Väktaren riskerar förvisso inte livet, men det gör inte jag heller...
Går larmet mitt på dagen så är nog väktaren på plats långt innan jag är det. Är vi bortresta så blir skillnaden ännu större.
Om jag såg rätt så finns det nu möjlighet att deaktivera en sensor hos Verisure om man ska måla om. Sen sätter man tillbaks den och aktiverar igen. Dock får man ju tänka till så att man inte renoverat så att rörelsedetektorn blockeras.

En faktor att fundera på är vilket larmbolag de är anslutna till. Det kanske är samma? Om inte kanske de är belägna olika långt bort och då kan ju det vara något att ta hänsyn till.
 
SueCia skrev:
Inbrottslarm utan IRdetektorer är förövrigt ganska värdelöst.
Eller HF. Funktionen är ju det viktiga, inte exakt vilken teknik man använder.
 
D
Det är lite som att säga att en vagn och en bil är samma sak, eftersom de båda är ett transportmedel som används för att transportera gods och/eller människor och djur, över fast underlag.
Om du sätter en IR-detektor bakom en glasruta, kartong, isolering etc har den fortfarande samma funktion, men kommer inte detektera någon förändring av ett rörelsemönster tillskillnad från mw.
 
S
hanpa skrev:
Eller HF. Funktionen är ju det viktiga, inte exakt vilken teknik man använder.
Absolut, hade såklart kunnat skriva rörelsedetektorer istället. :)
 
DMOL skrev:
Det är lite som att säga att en vagn och en bil är samma sak, eftersom de båda är ett transportmedel som används för att transportera gods och/eller människor och djur, över fast underlag.
Om du sätter en IR-detektor bakom en glasruta, kartong, isolering etc har den fortfarande samma funktion, men kommer inte detektera någon förändring av ett rörelsemönster tillskillnad från mw.
Nu tar du i. Sätter du en IR-detektor bakom något så har den givetvis inte samma funktion som den ska ha när den är korrekt monterad. Det primära är att sensorn gör det den är tänkt för och gör den jobbet - korrekt monterad - så spelar det ingen roll exakt vilken teknik den använder sig av. Det finns förresten sensorer med både IR och HF, för att minska risken för falsklarm. Bägge har sina för och nack-delar men bägge detekterar rörelse.
 
SueCia skrev:
Absolut, hade såklart kunnat skriva rörelsedetektorer istället. :)
Ja... Även ultraljud funkar ju men den tekniken har väl inte utvecklats vidare och är inte så intressant idag.
 
Först och främst vill jag ha ett bra brandlarm som automatisk larma ett bolag som i sin tur larmar brandkåren.
och ska man ha det så brukar det även följa med inbrottslarm som är en "bonus"

Jag får en hel del mail och samtal när man jobbar men inte hinner man svara på det utan gör det när man har tid så att ha ett larm som varnar en ser jag inte som en möjlighet. Ibland händer det att där man jobbar finns ingen teckning alls på hela dagen och då kan det vara lite svårt att få tag i en.

Jag har i alla fall just nu fått offerter på tre bolag men det står mellan två bolag.
Jag har även begärt offert av en lokal larmfirma vad det kostar plus kopplad till ett larmbolag.

Allt bero ju sedan på vad man vill ha, olika bolag har olika utrustningar.

Exempelvis så har Verisure vibrationsdetektor (magnetdetektor med vibrationskänsel)
Kan ju vara en bra ide. Sedan har de ett tvåvägs kommunikations via högtalare/mikrofon så det är ju bra om det blir ett falsklarm och man slipper ringa till bolaget eller de försöker nå mig om jag har min telefon på en annan plats i huset. Dock är de dyra på installation och månadsavgiften är väll lite dyr men det var ju även på det andra bolaget Sector alarm som var lite billigare på installationen.

Som sagt har inte fått någon offert ännu på det lokala larmbolaget än.
 
Hmm var någonstans jag läste typ

"Tjuvar tar värdesaker, elden tar allt"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.