När man köper ett hus (Radhus) så vill man ju vara säker på att man har bra säkerhet.
Jag menar det man köper till huset är ju en investering och sådan ska man vara rädda om.

Det jag har nu är övervakningskameror, en på framsidan och en på baksidan som jag kan styra se via en sida eller mobiltelefonen. Det är framförallt brandalarm man är intresserad av men idag så får man ju inbrottslarm på köpet och det är ju inget fel med det.

Har kollat upp och fått offerter på tre bolag, när jag har gått igenom dom så fall en bort och så blev det bara två.

Det är Verisure och Sector Alarm.
Båda har fria utryckningar, produktgaranti och serviceavtal.

Det jag tag tittar på är

2 Rökdetektor
2 Kameradetektorer
3 Magnetkontakter/Vibraktionsdetektor.

Sedan ingår det vanliga som centralenhet och manöverpanel med kod eller bricka.

Månadskostnaden ligger ungefär det samma medan verisure ligger ca 1200 kr dyrare för installation.


Efter har tittat runt lite här så verkar det vara blandade känslor om båda bolagen och en del här skulle köpa ett larmsystem och koppla det till ett vaktbolag.
Det är ju en tanke men det är ganska så smidigt att låta bolagen göra allt själv.

Är svårt det här, man vill ha bra säkerhet men även ett bra pris.
Man vill ha ett modernt alarmsystem men även ha service om det bråkar eller behöver bytas ut.

Det som talar för Sector alarm är engångspriset då det är lägre än Verisure.
Det som talar fördel för Verisure är deras utrustning är inte fy skam. Exempelvis via högtalare och mikrofon så kan dom kontakta en om det är falsk alarm eller om det har hänt en olycka och behöver hjälp om man inte är närheten av telefonen.

Sedan har ju Verisure fördelen att de ville komma hit och visa upp vad de har så man kan bli lätt påverkad av deras försäljningsknep men även att man fick se hur det fungerade (Han gjorde så delarna han hade med sig gick ett alarm och bara en kort stund senare sprakade det till i högtalaren och han kunde förklara att det var ett falskalarm och uppgav ett lösenord)

Visst har båda bolagen dyr månadsavgift men det kostar mig inte om en väktare åker ut, livstidsgaranti på produkterna.

Vet inte riktigt som sagt vad man ska göra så jag vänder mig till er för lite råd :)
 
Har ni mycket inbrott och bränder i närområdet?

Tittade själv på larm i höstas, men tyckte inte det skulle vara värt pengarna.
Ett jäkla omak att hålla på och larma på och larma av varje gång man kommer eller går.
(Har inga dyrbarheter att stjäla heller)
 
D
Ska man bo mer än några år i samma hus lönar det sig nog inte med tanke på månadskostnaden. Då kan du lika gärna ta dit en larmfirma och få ett riktigt larm som inte falsklarmar. Dyr engångskostnad men lägre månadsavgift för uppkoppling mot larmcentral.
KnockOnWood skrev:
Har ni mycket inbrott och bränder i närområdet?
Det är ju lite svårt att förutsäga när eller om det inträffar. En av anledningarna till att ha en hemförsäkring om inte annat.
 
Nja inbrott händer lite titt som tätt i samhället och bränder händer det väll med.


Man kan ju köpa ett fristående alarm och betala liten månadsavgift.

eller betala en "liten" summa i början och sedan betala en högre månadsavgift.
 
RilleRock
cazz skrev:
eller betala en "liten" summa i början och sedan betala en högre månadsavgift.
Som blir rejält mycket dyrare om man har larmet ett antal år.
Fria ryck är en dyr försäkring men de är upp till var och en om de är värt det.

Får man inbrott så tar man det normalt sett på hemförsäkringen och bakar in rycket.
 
Jag får mejl från Grannsamverkansgruppen i kvarteret så fort något händer som Polisen får nys om. Efter ett antal månader kan jag tyvärr konstatera att vår kommun snittar på strax under två bostadsinbrott om dagen (rätt mycket kan man tycka), och att det i majoriteten av fallen står något i stil med "Larm utlöst. Villan genomsökt, man har tillgripit smycken, kontanter och värdefull elektronik".
Dvs, tjuvarna bryr sig inte det minsta om ifall man har larm eller ej - de vet att de har ett antal minuter på sig att söka igenom bostaden innan vaktbolag eller polis hinner till platsen.
 
D
Därför man ska satsa först på inbrottsskydd. Gör det så svårt att ta sig in som möjligt.
Men när de väl är inne ska man göra det olidligt att vara kvar, dvs 105db sirenerna kan man kasta i soptunnan och ersätta med tyngre artilleri.
 
Vi har Verisure och är nöjda, dyrt javisst men tryggheten frun upplever att de ger är värt varenda spänn, stod också och valde mellan Verisure och sector, ungefär samma pris, var designen och smidigheten med appen som avgjorde
 
buspojken skrev:
...tryggheten frun upplever att de ger är värt varenda spänn...
Den där trygghetskänslan är naturligtvis viktig, men det är ändå ett subjektivt känsloargument.
 
TS, hur stort är radhuset?
Hur många våningar?
Hur många sovrum mm?
Hur många ytterdörrar inkl altandörr/balkongdörr?

Centralapparaten ska placeras så att man inte kan kommma åt den utan att någon direktlarmande rörelsedetektor triggar. Vid ytterdörr ska separat manöverpanel sitta.
Centralapparatens summer ska vara tyst när någon larmpunkt larmar för att den inte ska avslöjas var den sitter.


Jag skulle satsa på ett friköpt larm med några kameraförsedda rörelsedetektorer, sedan en rökdetektor i varje sovrum plus några på strategiska platser.
Varje rökdetektor bör täcka max 60kvm, knappt 8m radie.


Vi har åtta rökdetektorer (varav två är multi) i ett hus som är 100+100kvm, en i varje sovrum uppe och en ovanför trappan, i källaren har vi en i varje hörnrum. Ytmässigt hade deträckt med två per våning men källarens layout är sådan att det behövs fyra stycken.
 
KnockOnWood skrev:
Den där trygghetskänslan är naturligtvis viktig, men det är ändå ett subjektivt känsloargument.
Absolut, men ack så viktigt. Vi bor längst ner efter en återvändsgata, där vårt är enda huset som saknar gatubelysning precis utanför. Med 2 barn hemma så väger 3-400kr i månaden lätt för att de ska känns sig tryggare.
 
Ja trygghet vill man har för det händer lite allt möjligt runt här (dock än så länge inte på mitt bostadsområde (Peppar peppar ta i trä)
Är själv med samverkan och får även här en del info vad som pågår.
Jag har redan nu två HD kameror utomhus som spelar in både fram och baksidan så där känns det lite tryggare då om något händer så har man filmer eller bilder vad som har hänt.
Framför allt är det brandlarm jag är intresserad av för man har mycket teknik hemma (Galen It-tekniker) samt en del andra saker.

Demmpa:
Jag bor i tvåvåningsradhus
8 rum och kök
4 dörrar där nere och 1 dörr där uppe.

Centralen har jag en bra ide var jag ska ha den och det kommer inte vara lätt att komma åt den och svårt att hitta den om man inte vet vad man letar efter.

Kommer ha en separat manöverpanel sitta vid dörren för larma och avlarma.

Tanken är att ha en rökdetektor på undervåningen och en på övervåningen.
En kameradetektor på undervåningen och en på övervåningen.
vibrationsdetektor i dörrarna.
 
buspojken skrev:
...Vi bor längst ner efter en återvändsgata...
Det kan vara en fördel också.
Vi bor "längst bort" på en enskild återvändsgränd ca 500 meter från närmaste vägskäl, och dit går en väg på 600 meter innan den ansluter till allmän väg.
Vad jag förstått så undviker skummisarna dessa vägar utan genomfart, för det blir svårare att fly undan vid behov.
En av mina närmaste grannar på denna "återvändsgata" är polis, och vet nog vad hon talar om.
 
Larm eller ej, det får du avgöra själv.

Men att köpa från Verisure eller Sector Alarm och betala 300-400kr i månaden jämfört med att köpa eget larm och koppla upp mot väktare för 80kr i månaden anser jag vara mindre genomtänkt.

Verisure larm hade kostat oss 400kr x 12 månader x 5 år = 24 000kr. Friköpt larm 10 000kr + 80kr x 12 månader x 5 år = 5000kr ger 15 000kr. Dvs efter 3 år har du break even på att köpa eget larm. Och då skall du dessutom komma ihåg att Verisure har ett ganska lurigt avtal där du inte äger larmet själv utan får köpa loss det om du säger upp kontrakte inom nått eller några år.

Kan bara konstatera att Verisure och Sector Alarm täljer guld med kniv med den prissättningen.
 
  • Gilla
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.