G
Jag har Yale Doorman med Verisure larm sedan ett några år tillbaka, tycker själva integrationen funkar väldigt smidigt.

Vad gäller själva låset har jag fått låskistan utbytt två gånger på garanti. På den första fastnade tryckesfallet ("tuppen" under hakregeln) hela tiden inne i kistan. På den andra kistan hade jag problemet som flera har beskrivit, nämligen att förreglingen var på tok för känslig så att hakregeln sprätte ut i tid och otid och orsakde skador på fodret.
Nu är jag inne på min tredje låskista och, ta i trä, det fungerar perfekt än så länge.

Jag hade även i början problem med att dörren hela tiden behövde "tryckas till" för att den skulle gå att låsa. Det löstes genom att byta slutbleck till Assa 1487-1 som har ett lite kortare plösmått.
 
G
e3henri skrev:
Har precis installerat sector alarm och han säger att man kopplar ihop Yale med larmet så kan man inte längre använda brickor utan då är det kod som gäller.Är det samma sak med Verisure?
Jag förstår inte varför. Fördelen med brickorna är ju att man kan spärra och lägga till borttappade saker. En kod (som barnen kanske lätt sprider) är svårare att hålla koll på. Eller tänker jag fel?
Med Verisure integration fungerar fortfarande Verisures egna brickor att larma på/av vid deras egen manöverpanel om man nu föredrar det. De kan däremot inte användas för att styra av- och pålarmning vid själva låset, då är det Yales brickor, kod, Yales bricka+kod eller Verisure App som gäller.

Själva grejen med integrationen mot larmet är ju att det går att styra vid låset, vi använder aldrig Verisures larmbrickor.
 
Men aom jag förstod sectorkillen så gör sectorintegrationen att yalebrickorna inte fungerar. Utan endast 6 siffrig jod kan användas för att styra sectorlåset från yale
 
e3henri skrev:
Men aom jag förstod sectorkillen så gör sectorintegrationen att yalebrickorna inte fungerar. Utan endast 6 siffrig jod kan användas för att styra sectorlåset från yale
Om det stämmer lämna tillbaks larmet direkt! Men troligen menar han att det inte går att använda Sectors brickor till låset.
 
G
AndersPS skrev:
Om det stämmer lämna tillbaks larmet direkt! Men troligen menar han att det inte går att använda Sectors brickor till låset.
Jag tror också att det är det teknikern menar. Vore konstigt om det inte går att använda Yale brickorna längre. Med Verisure går det till exempel inte att låsa i bortasäkert läge med enbart sex-siffrig kod direkt i låset (det går via appen). För att låsa bortasäkert vid låset krävs Yales bricka.
 
sohe68 skrev:
Jag tror också att det är det teknikern menar. Vore konstigt om det inte går att använda Yale brickorna längre. Med Verisure går det till exempel inte att låsa i bortasäkert läge med enbart sex-siffrig kod direkt i låset (det går via appen). För att låsa bortasäkert vid låset krävs Yales bricka.
Jo man kan låsa det i bortasäkert läge utan bricka, bara att hålla inne * och sen slå koden så man larmar på, sen låser låset sig efter att larmet kopplats till.
 
Ingen som hittar någon länk till bruksanvisningarna för integrationerna mot Verisure respektive Sector?
Jag vet att jag sett den tidigare men hittar den inte igen.

Anledning att jag valde sector är att det fanns installerat när vi köpte huset och då får man liksom alla extra givare på köpet. Annars hade jag nog valt Verisure - lite besviken på att man inte kan konfigurera nåt själv på Sector utan det är kundtjänst som gäller hela tiden.

Hittar bara:
Om du integrerar ditt lås mot någon av våra partners
övergår Yale Doorman till Integrated Mode och
inställningarna görs via integrationen.
If you purchase a SmartLook Module by Verisure/Sector Alarm
your Yale Doorman will change to Integrated Mode.
 
G
fremar skrev:
Jo man kan låsa det i bortasäkert läge utan bricka, bara att hålla inne * och sen slå koden så man larmar på, sen låser låset sig efter att larmet kopplats till.
Tack för informationen! Så var det inte från början om jag minns rätt, ska genast testa!
Det står ju faktiskt också svart på vitt i Yales FAQ:

"Hur aktiverar jag ”bortasäkring”?
Öppna dörren och tryck ner låsspärren. En röst ger nu en instruktion om att larma med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och tryck den avsedda koden för att aktivera bortasäkring. Du kan även aktivera genom att både låsa och larma utan nyckelbricka genom att hålla in * 2 sekunder + 6-siffrig kod + * eller via Versiures app. Det tar 45 sekunder innan dörren låses om du använder kod utan bricka"

http://www.yale.se/sv/yale/yalese/support/
 
e3henri skrev:
Har precis installerat sector alarm och han säger att man kopplar ihop Yale med larmet så kan man inte längre använda brickor utan då är det kod som gäller.Är det samma sak med Verisure?
Jag förstår inte varför. Fördelen med brickorna är ju att man kan spärra och lägga till borttappade saker. En kod (som barnen kanske lätt sprider) är svårare att hålla koll på. Eller tänker jag fel?
Det är inte radiosändaren som avses?
 
Sector Alarms integration med Yale doorman verkar ligga ljusår efter Verisures variant. Jag har avstått att integrera med larmet då Sectors egna installatör sa att de fått plocka bort den enheten för en kund som blev missnöjd.

Min granne kör däremot Verisure och Doorman på två dörrar, han är så nöjd så...

Suck.

Har ringt Sector varannan månad i snart ett år för att tjata på dem ang detta men de svarar bara samma sak varje gång "vi jobbar ständigt med att förbättra alla våra produkter" typ..

:thumbdown:
 
Jo har pratat med Sector nu och känner mig riktigt missnöjd med deras integration (och resten av larmet också som inte alls känns lika modernt som Verisure).
Om man integrerar Sector med Yale så händer följande:
-Endast 6 siffrig kod fungerar för att låsa upp/larma av. Taggarna kan man slänga
-Automatlåsning och bortsäkert läge kan inte längre användas (hur kan man ta bort bortasäkert läge, är låset ens godkänt då? Är det samma med Verisure)?
-Via App kan man låsa och larma i en operation, men det krävs två operationer för att låsa upp larma av.
 
När åkte man till månen? Det var väl nästan 50 år sedan?

Det mesta går - om motivationen finns.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Haha. Nu är det väl visserligen så att även Verisure kräver kod eller kod+bricka för att få larma av och låsa upp så det är i princip samma. Men det som stör mig är att man inte kan administrera sina koder själv via Sector och framförallt att bortasäkringsfunktionen försvinner med Sector.

Så sett så kan jag tycka att Yale gjort lite fel i sin integration där plötsligt alla funktioner flyttas över till larmoperatören. Det hade väl varit mycket bättre om alla Yale funktioner funnits kvar och att smartmodulen endast var ett tillägg för att få larm och lås att lira ihop. Känns väldigt konstigt att man inte kan ställa in nåt på själva låset längre. Förstår att larmoperatörerna inte har lust att lägga till massa inställningar för autolås, bortasäkring osv i deras ränssnitt.
 
Har köpt mig en yale, köpt i finland så det är ingen krok som i svenska versionen, men installationsprincipen lär vara densamma. Någon som har erfarenhet att installera den själv och förstorat hålet för låshuset och slutbleck med stämjärn? Finns någon guide eller något speciellt att tänka på då man förstorar hålet med stämjärn? I mitt huvud är det bara att knacka upp hålet tills det passar?
 
De Svenska passar utan modifiering av dörren. Strular det och du måste ersätta det med ett mekaniskt lås kan det bli besvärligt om du inte har en kista enligt Finsk standard.

Kollat så hålen för handtag och vred är på samma ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.