eikido skrev:
Hur vanligt är det att man använder det befintliga elnätets rör och kopplingsdosor för att dra larmkablar?

Jag vill koppla detektorer från larmcentralen på övreplan till undreplan och vill kanske gå igenom elkopplingsdosor som finns på övre plan och nedåt.

Antagligen är magnetfältet från strömkablarna inga problem för larmkabeln om man inte kör EOL och kör dubble pole istället. Troligtivs är EOL inga problem heller men störningar kan uppstå.
Kan med nästan 100% säkerhet säga att det absolut strängt förbjudet. Så det är nog inte ett alternativ tyvärr.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
eikido skrev:
Hur vanligt är det att man använder det befintliga elnätets rör och kopplingsdosor för att dra larmkablar?

Jag vill koppla detektorer från larmcentralen på övreplan till undreplan och vill kanske gå igenom elkopplingsdosor som finns på övre plan och nedåt.

Antagligen är magnetfältet från strömkablarna inga problem för larmkabeln om man inte kör EOL och kör dubble pole istället. Troligtivs är EOL inga problem heller men störningar kan uppstå.
Ovanligt, olämpligt och otillåtet skulle jag sammanfatta det :)


Är det helt uteslutet att dra kabel på annat sätt skulle jag rekommendera att köra trådlöst istället..
 
B
Det brukar alltid gå att hitta någon väg. Absolut inte dra ihop med el...
 
Det är jätte logiskt nu när ni berättar det :D
Ska absolut inte göra det.
 
Nu har även jag trillat dit och installerat ett SPC larm. Efter en påhälsning i hemmet blev det projektet framflyttat i högen av projekt. Vilket fantastiskt lätthanterligt larm, programmeringen via webben är ju så simpelt. och enkelt att testa av.

Fråga:

Har köpt den snygga manöverpanelen SPCK520 ( https://se.spiap.com/products/intrusion/spc/bedienenundanzeigen/v54543-f115-a100.html ) och undrar om man på något sätt kan få den blåa ramen att lysa hela tiden?
 
jockelw skrev:
Kan med nästan 100% säkerhet säga att det absolut strängt förbjudet. Så det är nog inte ett alternativ tyvärr.
Som amatör kanske jag stoppar huvudet i ett getingbo när påstår att med rätt materiel borde det inte vara ett problem. Om man söker runt lite bland eltrådarna på forumet så verkar det vara ok om den signalkabel man använder är godkänd för den högsta spänningen som finns i samma rör.
 
Redigerat:
xCxJx skrev:
Nu har även jag trillat dit och installerat ett SPC larm. Efter en påhälsning i hemmet blev det projektet framflyttat i högen av projekt. Vilket fantastiskt lätthanterligt larm, programmeringen via webben är ju så simpelt. och enkelt att testa av.

Fråga:

Har köpt den snygga manöverpanelen SPCK520 ( [länk] ) och undrar om man på något sätt kan få den blåa ramen att lysa hela tiden?
Du kan få den att lysa hela tiden genom att programmera lyset alltid på under manöverpanelsprogrammeringen.
 
Hittar jag den inställningen i webbläge?
 
Det finns en valruta i Konfiguration->Hårdvara -> XBUS -> Manöverpaneler -> din panel ->Visuella indikeringar, Bakgrundsljus. Där kan man välja "Alltid på" / "Alltid av" / "På när knapp tycks ned". Jag testade den nu och för mig påverkar inställningen bara om displayen ska lysa alltid/aldrig/vid tryck. Den blå ramen dimmar ut efter en liten stund oavsett inställning medan displayen följer konfiguration. Jag vet inte om det finns något annat sätt för att få blå ramen att lysa som jag inte hittat.
 
  • Gilla
självklart
  • Laddar…
Jag missuppfattade frågan en aning. Det går att få displayen att lysa hela tiden men som tidigare inlägg säger inte ljusramen.
Jag kollar upp detta lite noggrannare och återkommer.
 
  • Gilla
självklart
  • Laddar…
Tackar, det vore ju faktiskt en bra funktion, panelen smälter in så mycket så det ser inte ut som det finns något larm, vilket iof är bra men det vore en fin kompromiss om det gick att lysa lite i ramen.
 
Någon som vet hur man programmerar knapparna på fjärr ircw6-11 går att larma av men inte att larma på.
 
Jag vet att man aldrig ska montera en PIR riktad mot fönster, altan osv.

Gäller samma Dual tech PIR?
 
D
En PIR kan du montera riktad mot ett fönster, (eller ja inte rakt ut genom ett fönster naturligtvis vilket skulle vara poänglöst). Det finns undantag naturligtvis, dåliga detektorer (icke quad) som kan tänkas reagera på drag från fönster etc, men sånna detektorer bör man inte köpa.
Du ska däremot undvika att den tittar i söderläge så inte solen riskerar att lysa rakt mot sensorn.
Mikrovågor däremot passerar glas så det beror på känsligheten och avståndet.
 
Redigerat:
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
Jag hänger med. Så länge PIRen inte ser solen så är det lugnt. Förstår att mikrovågstekniken ser ut genom fönster men IR brukar ha svårt att göra det. Då blir ju en dual tech perfekt och borde kunna vara riktad mot fönster tittandes ut så länge den inte ser solen eller har ser rörelserik gata utanför rutan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.