Jag byggde ett plåtskjul till husvagnen, ganska rejält och bra lutning. Jag skulle ju bara ha en husvagn under, alltså spelade det ingen roll hur taket såg ut inifrån, inget undertak och ingen isolering. Det blir ju kondens ibland och droppar rejält men det har ju mindre betydelse med tanke på vad som förvaras där.
Jag har också byggt bodar med råspont, inget kondensproblem och stabilt, lätt att arbeta med och tätt, precis som plåt.
Vid en del renoveringar av altaner har jag sett att det aldrig är bara plåt, däremot råspont och plåtbeklätt men då slät plåt vilket inte kan spela någon roll. Dessa altaner har haft utrymmen under som används för förnöjelse, även uppvärmda rum.
Jag förordar råspont men protesterar inte mot plåt eftersom det också fyller sin funktion.
Känner du till de olika hållfasthetsklassningarna för konstruktionsvirke med tanke på det du skrev om att limma/spika ihop två reglar vilket inte skall vara nödvändigt?
 
Vad tror ni om prlpets plåtlösning?

Känner till hållfasthetsklasser såsom C24 osv. Enkel 45x220 räcker menar du?
 
Ja, C 30 eller högre men kolla med bygghandeln.
Du ska ju ha 9 meters bärlinor vilket gör att du får skava någonstans där du då har en stolpe.
Du har nicket "Novisfixaren" men blev medlem 2009 så du vet säkert hur en skarv görs eftersom du har varit här i 8 år.
Ett bra tips är att hyra in en yrkesmänniska och arbeta tillsammans med hen ett tag, fråga om allt och kolla att du förstått.
Det är lätt att tänka fel och om det står en 50 festande personer på altanen så innebär det en belastning på upp emot 15 ton när det dansas på vilket inte alltid finns med i beräkningarna.
Som jag skrev förut, jag gillar råspont men pelpets plåtförslag är lika bra.
 
Inte olämpligare men om du tittar på pelpets förslag så finns inga bärläkt med vilket du ska ha. Alltså, bärlinor om 9 meter, tvärgående reglar också om 9 meter, bärläkt 9 meter och på dem plåten.
Bärläkten kan du ju lägga med cc 60 så får du ett stabilt och säkert tak, sen är ju problemet bara att fästa altanen men det har ju gjorts förr.
Observera också att plåten har rekommenderad minsta takvinkel 3,6 grader med två överlapp.-
 
Hela poängen med pelpets förslag är ju skippa bärläkt och spara takhöjd?

Eventuellt kortlingar som stöd för plåt mellan reglarna..
 
Det är ingen poäng eftersom du inte kan göra så, plåten är stabil i längsled men böjlig i tvärled så bärläkt kan du inte hoppa över.
Testa själv på bygghandeln, lyft upp en plåt och den är styv i längsled och buktar tvärs.
Om du läser beskrivningen på plåten så ser du att mycket kortlingar blir det men det är ju mer komplicerat. Bärläkten kan ju vara 45X70 med långsidan neråt, så har jag gjort med cc 60 och fått ett stabilt plåttak som tål stora belastningar.
 
Hmm ok då är jag nog tillbaka i råspont och papplösningen. Är underlagspapp verkligen ett måste?
 
Om du tittar på pelpets bild borde det inte funka om man har kortlingar?
 
Ja, underlagspapp är ett måste och inte alls svårt att lägga.
Visst går det med kortlingar men det blir ju ganska många med tanke på bärigheten och bärläkten är lättlagd och stabiliserande. Du ska ju ha en lutning på plåten och även se till att fukt inte stannar någonstans.
Du skall ha "takstolar" med cc 60 liggande på bärlinorna som har ett avstånd på 3 meter. Skissa upp det på ett papper och rita sedan in kortlingar med ett avstånd på 2 meter vilket är minimum för plåten du skall ha.
Bra många kortlingar som skall spikas, en massa sågande och passande. Bärläkt spikas ovanpå "takstolar, skarvas på dem och sågas med fördel på plats.
 
Hmm men pelpets lösning bygger plåt + läkt i princip 0,5mm och golreglar till altanen hamnar rakt ovanpå takbjälkarna vilket torde bli väldigt stabilt...?

Med bärläkt hur ska jag passa in så altangolvreglarna hamnar rakt under takreglarna..?
 
Du ska väl ha cc 60 cm på båda?

På gaveländan kan du markera en bit upp på fasaden var reglarna sitter, (så det syns efter plåtning). På "kortändan" ser du ju var takreglarna sitter.
 
Plåten är inte styv tvärs utan bara på längden, därför behövs bärläkt som hindrar plåten från att bukta ner.
Taket kommer ju att luta vilket innebär att du måste jämna ut så att altanen blir i våg.
Höjdskillnaden blir lite drygt 60 cm vilket skall salas upp så att de som befinner sig på altanen inte slirar iväg ut på åkern.
Det finns inget problem med att lägga golvreglar ovanpå "takstolarna", tvärtom är det ett måste.
Du har ju skruvar plåten i "takstolarna" med cc 60, lägg golvreglarna ovanpå där de är.
Om du använt 45X70 reglar som du lagt ner? så har du ju en del mån att hitta dem.
Om du istället använder råspont med papp men med samma cc så slipper du bärläkt, du får ett stabilare tak att lägga en altan på vilket är ganska trevligt när själva snickeriet utförs och underifrån får du ett inklädbart tak utan kondens och smällar?
 
Ok men är inte åldersbeständigheten sämre på ett papptak än ett plåttak? Gör det faktum att trädäcket täcker pappen från att utsättas för sol och snö m.m. att jag kan räkna på att livslängden på papptaket blir längre än om de legat öppet?
Salningarna som ligger uppe på papptaket hur bör dessa fästas för att behålla tätheten i pappen?
 
30 år på papptak är väl inte så illa, ungefär lika som plåttak. Ofta finns annat att göra innan dess. Men min åsikt är att det är lättare att byta ett papptak eftersom råsponten under nästan alltid är i bra skick och då är det ju bara att riva av pappen och lägga på ny.
Du lägger underlaget till altanen som du lägger underlag till tegeltak, längs med "takstolarna" och i lutningens riktning. Eftersom du är klok och har lagt en sträng med tjära alternativt klister under och dragit fast dem med ungefär två rejäla skruvar eller eventuellt spikar per meter så får du högtrycksspola en vecka för att få in en droppe ungefär.
Näe, det får du inte, det blir helt tätt.
Du skrev att du inte skulle bygga altan över hela takytan vilket kan innebära att du där altanen inte skall vara kan ha cc 120 med 22mm råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.