beppe34 skrev:
Har nu införskaffat yale doorman med fjärrstyrningsmodul.

Fungerar bra förutom att dörren måste stängas ordentligt -> dvs stänga som vanligt och sedan en extra knuff för att allt skall komma i fas och låset går att låsa.

Känns som att slutblecket i dörrkarmen sitter lite förskjutet i jämförelse med assa låset som satt där innan. Fick fila någon millimeter i dörrkarmen med dremmeln för att slutblecket skulle passa i dörrkarmen.

Någon annan som känner att slutblecket ( lås delen i dörrkarmen ) inte är perfekt kompatibelt med ex Assa övriga standard-slutbleck?
Problemen med mitt doorman lås eskalerade enligt följande:

- Bortasäkringen slutade att fungera. Det gick att bortasäkra i ca en vecka, sedan fastnade inte piggen nere i bortasäkert läge. Den fjädrade bara tillbaka upp.

- Jag felanmälde hos yale-doorman som hänvisade till återförsäljaren. Återförsäljaren ringde upp assa-yale medan jag stod i butiken och dom kom överens om att skicka ett nytt lås ( förutom slutbleck ) direkt till min adress. Efter jag bytt skulle jag lämna in det felaktiga låset till återförsäljaren.

- Två dagar efter detta så var jag bortrest och personalen som skulle låsa på kvällen ringer mig och säger att det inte går att låsa dörren! -- Dom försöker på alla sätt och vis få dörren låst, men misslyckas!.
( Låset sitter på en butiksdörr )

- Personalen vill ju hem så fort som möjligt och har INTE lust att stå och jävlas med ett lås när det ringt ut! .. dörren får stå OLÅST! över natten!

- Dagen efter skickar jag dit tekniskt kunnigt folk som konstaterar att det inte går att låsa på något sätt. De tog bort batterier, resettade, tog bort fjärrstyrningsmodulen e t c.. men fick inte låset att låsa. Det slutade med att dom fick montera bort låset och sätta dit det gamla ( som jag sparat. puh! ).. problemet nu var att nycklar till det gamla låset låg hemma hos mig och dit hade ingen tillträde. Vi "hittade" en i personalen som gått på mammaledighet veckan innan som hade EN nyckel hemma hos sig.. så personalen får samsas om den!

- Efter två veckor har jag nu kommit hem och konstaterar att inget lås har dykt upp på posten eller på något annat sätt så nu återstår att återigen åka till återförsäljaren, så han får ringa till Assa-Yale och fråga var ersättningslåset tagit vägen.

Känns inte tryggt med ett lås som kan hamna i läget att det inte går att låsa!, inte på något som helst sätt!

Sneglar mer och mer nu på lås-varianten som man sätter på vredet på insidan.. det känns i alla fall som om att det låset aldrig kan hamna i ovanstående läge .. eftersom den ursprungliga lås-mekanismen är kvar.
 
Redigerat:
Kan tycka det är lite märkligt att den ÅF där du köpte låset inte kan fixa fram en ny kista och lösa det med sig leverantör,
Sedan kan faktiskt en mekanisk kista gå sönder så det är ju ingen garanti att det aldrig händer med den andra varianten
 
Hur kan låset ens finnas på marknaden... Ett lås med sådana kvalitetsproblem??!!??
 
Det är svårt att uttala sig om storleken av kvalitetsproblemen på dessa då detta forum inte innehåller all fakta på tex antal sålda enheter vs reklamerade enheter.
Och om felfrekvensen är högre eller lägre än någon annan produkt.
Bara för att ett antal personer berättar detta på ett forum så är inte detta fakta.
Det finns många produkter på marknaden som man ibland undrar om dom har någon kvalitetskontroll på i tillverkningen eller om dom helt enkelt kalkylerar med att x % kommer behövas bytas ut och det är billigare att dra ner på kvaliteten än att bygga en bättre produkt.
Risken då däremot är att man förstör sitt rykte
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Ja det är nog inte många som spontant går in på ett forum och berättar om sina saker som fungerar bra...
Mina tre lås har fungerat utmärkt i ett antal år nu, sen inger de ju ingen direkt kvalitetskänsla men fungerar iaf. :)

Många av bekymren tror jag går att härleda till felaktig montering då man har för lite/stort mellanrum mellan lås och bleck och hamnar utanför gränsen vid väderomslag.

Vore kul med lite "riktig" statistik på hur många lås de verkligen sålt och hur många som reklamerats,
 
Är det någon här inne som har gett sig på att installera låset i en riktigt gammal dörr? Har en gammal teakdörr från 40-talet. Den sväller på vintern och krymper på sommaren enligt konstens alla regler. Skulle vilja byta till något nyckelfritt, typ Doorman, men tvekar just då dörren beter sig på det här viset nu med vanligt lås.
 
Sir Duke skrev:
Hur kan låset ens finnas på marknaden... Ett lås med sådana kvalitetsproblem??!!??
det är 4e året jag kör med Yale
har aldrig haft problem
 
Jag har en äldre dörr som rör sig över året. Låset har krånglat hela vintern. Dessutom la batteriet av förra veckan helt utan förvarning om låg spänning. Jag tycker inte låset har den kvalité man kan förvänta sig med tanke på kostnaden.
 
MrPlow
Vårt yale med Verisures dosa (ej larm) funkar toppen!
 
MrPlow skrev:
Vårt yale med Verisures dosa (ej larm) funkar toppen!
Samma här!
Bra när städhjälpen hade varit hos oss i 8h 17 minuter, men ville ha betalt för 18 h. Tidsloggar är bra att ha ibland. Samarbetet avslutat och koden raderad.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
RilleRock
mattiasp skrev:
Samma här!
Bra när städhjälpen hade varit hos oss i 8h 17 minuter, men ville ha betalt för 18 h. Tidsloggar är bra att ha ibland. Samarbetet avslutat och koden raderad.
De var inte 2 personer?
 
  • Gilla
daniellindholm och 1 till
  • Laddar…
Mitt Yale Doorman fungerar också perfekt. Problemet med piggen för bortasäkring känner jag dock igen. Jag monterade mitt lås själv i bef gammal dörr och jag fick detta problem i början, Jag hade dragit åt skruvarna som går in i kistan hårt. Jag demonterade och då gick piggen ner som den skulle. Jag gissar att för hårt åtdragningsmoment deformerar kistan så att något i mekanismen kärvar. Och då går inte piggen att manövrera. Jag släppte lite på skruvarna och sedan dess har det fungerat klanderfritt, sommar som vinter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RilleRock skrev:
De var inte 2 personer?
Nej.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Consensus: Hur gammal dörr har du?
 
RobertML skrev:
Jag kör med Verisure och den larmintegrationen fungerar klockrent! Helt underbart.

Går man ut och någon är kvar i huset trycker man kort på * så låses dörren. Vill man larma på så håller man inne * varpå larmet bekräftar med en ton och låser dörren. Håller man kvar fingret på * så ger larmet en ny ton och man kan då knappa in kod och avsluta med * och låset bekräftar då med "larmet påslaget"

Är osäker på hur det fungerar med brickorna...
Har precis installerat sector alarm och han säger att man kopplar ihop Yale med larmet så kan man inte längre använda brickor utan då är det kod som gäller.Är det samma sak med Verisure?
Jag förstår inte varför. Fördelen med brickorna är ju att man kan spärra och lägga till borttappade saker. En kod (som barnen kanske lätt sprider) är svårare att hålla koll på. Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.