Nu har det blivit dags att börja titta på hus på allvar för att förhoppningsvis hitta något bra under det här året.

Jag börjar dock mer och mer inse att vi kommer att missa en stor mängd viktiga saker under visningarna och därför ha svårt att bedöma om huset är ett perfekt objekt eller något som bara skulle göra oss olyckliga eller fattiga i längden.

Därför letar jag efter en bra checklista att gå igenom på husvisningar. Både för att inte glömma bort att kontrollera något och kunna göra noteringar för vidare bedömning i lugn och ro hemma och jämföra med andra hus.

Finns det något sådant färdigt att hitta på nätet (eller här) eller är det bättre att skriva sin egen lista?
 
Nån lista har jag inte, men rent generellt så titta på dom stora dyra sakerna:
- Elinstallationens ålder? Är det < 1960 så är det i princip behov av totalbyte snart.
- Avlopp ålder? Plast i slutet på 60 och början på 70 talet har dålig PVC. Äldre gjutgärn behöver också bytas förr eller senare.
- Tak Husets mössa MÅSTE vara bra.
- Uppvärmning ska vara vattenburen, annars avdrag på pris.
- Syllar i 70-tals hus ska inte vara tryckimpregnerade

Blunda för vackra blommor i en vas på toaletten. Det är bara styling!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Till ovanstående kan man tillägga,
Fönster
Fasad
Våtrum
Ålder på värmekällan (Vp, panna)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Läge, läge o läge. Kolla var solen är på olika tider, kan vara svårt på mörka årstiden, men Google kan hjälpa till att få en uppfattning.
Dränering kan oxå vara en punkt att kolla.
 
  • Gilla
rebban_5 och 4 till
  • Laddar…
Keld skrev:
Läge, läge o läge. Kolla var solen är på olika tider, kan vara svårt på mörka årstiden, men Google kan hjälpa till att få en uppfattning.
Dränering kan oxå vara en punkt att kolla.
Bra tips, har vänner och bekanta med hopplöst dålig tomt/placering av huset.
Hitta.se har numera solkartor på om man är inne och tittar tomtkartorna, väldigt användbart, går att välja månad och se både solens upp och nedgång.
 
Du får hoppas på att det regnar, eller att det nyligen har regnat
Så får du en uppfattning hur takets skick är
Om avvattningen fungerar som det ska, se till att vattnet rinner där det bör rinna
Kolla fuktfläckar i taket om det finns möjlighet

Ventilation? Är den undermålig kan det bli problem, både egen hälsa och husets hälsa

Är det enskilt avlopp bör du kolla status på det samt framtida planer.
Kan bli en överraskning annars
Egen brunn? Kolla ifall det är gjort någon vattenanalys
Hur ser det ut med eventuella bygglov, dels på fastigheten och i närområdet

Du har ingen länk till huset? Om du vill dela med dig?
Det kan underlätta för att ge specifika saker att titta på.

Se energideklarationen som en uppskattning, den kan visa helt fel.

Men som föregående skriver, läget är det enda du inte kan ändra på. Det andra kostar mer eller mindre att åtgärda
Använd alla sinnen och se "igenom" eventuell renovering som är gjord för att sälja huset, se till hela skicket på huset.
Följ magkänslan, är det inte helt bra, så hoppa över det. Finns troligen fler boenden att välja på.
Det är naturligtvis beroende på vad du är ute efter, renoveringsobjekt eller ett boende att leva i.
 
Mycket bra tips hittills, stort tack för de!

Just nu är det inget specifikt hus i åtanke utan mest en form av mental förberedelse för kommande visningar som vi tänkt gå på.
 
En liten varning bara, ni ska ju leta efter sådant som ni inte ser vilket är oerhört svårt för en lekman. Göra bedömningar om träkvaliteer, elledningar, vvs och grundkonstruktioner, tak och fuktangrepp, bjälklag och annat som kräver ett vant öga och en gedigen kunskap. Gör först en egen besiktning, känns huset okej tar ni dit en fackman som gör kvalitetsbedömningen. Jag lovar att den besparing ni gör kan ligga i miljonklassen om ni har otur. Om ni följer besiktningen, frågar och är nyfikna så får ni samtidigt en lektion i hur ett bra hus skall vara beskaffat vilket kan dras av på kostnaden, visdom är inte gratis.
 
  • Gilla
rebban_5
  • Laddar…
Ett tips är att vara lite besvärlig, finns det en vind, be om att få gå upp på den, kryp ut kattvindar, är det krypgrund, ja in och kolla där. Bakom badkarsfronten ska det kollas omed. När jag började kolla på hus kröp jag inte runt överallt men ju fler hus jag kollade på, desto mer nosade man omkring. Och dessto mer ser man..
Det är inte alltid man vet vad man ser, men är något fuktigt, något har släppt från sin plats, något är alldeles mögligt..då får man iaf en hint om huset verkar vara ok. Sen en extra besiktning är alltid bra (även om de friskriver sig från i princip allt så påpekar de en del man kanske själv missat).
 
OveRa skrev:
En liten varning bara, ni ska ju leta efter sådant som ni inte ser vilket är oerhört svårt för en lekman. Göra bedömningar om träkvaliteer, elledningar, vvs och grundkonstruktioner, tak och fuktangrepp, bjälklag och annat som kräver ett vant öga och en gedigen kunskap. Gör först en egen besiktning, känns huset okej tar ni dit en fackman som gör kvalitetsbedömningen. Jag lovar att den besparing ni gör kan ligga i miljonklassen om ni har otur. Om ni följer besiktningen, frågar och är nyfikna så får ni samtidigt en lektion i hur ett bra hus skall vara beskaffat vilket kan dras av på kostnaden, visdom är inte gratis.
Om det dyker upp ett hus som vi ser är rätt hus för oss så kommer det antagligen att besiktas av någon som kan betydligt mer än vad vi klarar av själva. Det är nog ingen som klarar att göra en hel och ärlig bedömning av ett hus på 45 minuter mitt under en visning.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Nej, man gör inte en besiktning vid en visning.

Var uppmärksam på konstiga lukter, det kan vara mögel eller andra fuktrelaterade problem. Håll ögonen öppna för indikationer på att det läckt in vatten från taket, men även nära golv i källare.

Bilda dig en uppfattning om ifall den uppgivna ytan stämmer med verkligheten. En nogrann mätning gör man inte på en visning. Men det förekommer att det "saknas" 50 - 100 kvm i ett hus.

Gör liknande uppskattning av tomten. Det är inte säkert att det som ser ut att vara tomt verkligen hör till huset. Jag har varit med om att tomten i prospektet angavs till 600 kvm (det minsta som var tillåtet enl. detaljplanen där), tomten så mycket större ut. När man då frågade mäklaren så kröp det fram att halva tomten skulle styckas av och ingick inte, inget sådant framgick av prospektet. Också relativt vanligt att om det finns en allmänning eller annan "oägd mark" som granne så råkar man ockupera en del av allmänningen.
 
Ja, stirra dig inte blind enbart på huset. Det mesta i ett hus går att fixa, det kostar bara mer eller mindre pengar. Glöm därför inte att det du köper är en fastighet, inte bara ett hus. Ta reda på om det finns några servitut, delägarskap i gemensamhetsanläggningar, osv. Kolla på detaljplanen, vad får du och grannar bygga? Är det aktuellt med en ny plan snart? Hur är det med insyn och utsikt, vad ser du av grannarnas fastigheter och vad ser de på din? Tänk också på hur tomten fungerar på olika årstider, finns det t.ex. bra upplagsmöjligheter när det kommit en halvmeter snö? Ligger tomten i en lokal sänka så att det skulle kunna bli problem vid skyfall?
 
Det finns två saker som är svåra att ändra på! Läget och grannarna. Dessa två kräver som sagt lite research.
 
Redigerat:
Förutom det som redan skrivits så se till att gå på ett par visningar och "öva" er inför det objektet som ni verkligen är intresserade av. Varje hustyp har sina svagheter, läs på om de ni är intressearade av.
 
Jag ska försöka sammanfatta allt som skrivits här i nån form av enklare lista för att ha som lite komihåg-lapp under visningarna. Hade börjat skriva på en men det var ganska många av punkterna här som inte fanns med där.

Övningsvisning har vi tänkt på så söndag nästa vecka ska vi titta på två hus som kanske är intressanta för oss. Båda är relativt små 1,5 planshus med källare, byggda mitten av 30-talet och mitten av 40-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.