Ok. Det kanske bara jag som är paranoid med mitt nya larm och känner mig osäker på om det larmat eller inte :)

Men om jag skulle vilja ha en indikering (på något sätt) efter larmaktivering, diod i 30 sekunder eller ett kort pip i sirenen. Går det att lösa?
 
shalafi skrev:
Ok. Det kanske bara jag som är paranoid med mitt nya larm och känner mig osäker på om det larmat eller inte :)

Men om jag skulle vilja ha en indikering (på något sätt) efter larmaktivering, diod i 30 sekunder eller ett kort pip i sirenen. Går det att lösa?
Du har väl kopplat upp det så du kan använda app på telefon. Där får du juh direkt veta om du nu inte är säker på att det är pålarmat eller inte.
 
Sant, så gör jag. Men jag var lite tveksam om alla familjemedlemmar skulle behöva installera och ha appen i sina telefoner. Då vore en ljudsignal eller kortvarig lampa trevlig att ha....

/Jörgen
 
D
Ja det går att få squawk med siren (kanske inte så populärt bland grannar samt att det ger signal till övriga lurpassande att du larmar på) eller diod till en 12v-utgång.
 
Sirenpip är nog en dålig ide :) Då är det bara att klura fram hur man tänder en utgång i 30 sekunder vid pålarming.

/Jörgen
 
RilleRock
shalafi skrev:
Sirenpip är nog en dålig ide :) Då är det bara att klura fram hur man tänder en utgång i 30 sekunder vid pålarming.

/Jörgen
Vill du göra det enkelt använder du utgångstypen "tillkoppl. utförd"
Utgången aktiverar i 3 sekunder för att signalera att systemet är tillkopplat.

Vill du ha exakt 30 sek så får du välja samma utgångstyp
Läge: Momentan alt Pulsad
På timer: 300ms (300*100=30000=30sek)
Inte testat detta men det borde funka.
Hör av dig hur det går annars får man lösa det på annat sätt:)
 
RilleRock skrev:
Vill du göra det enkelt använder du utgångstypen "tillkoppl. utförd"
Utgången aktiverar i 3 sekunder för att signalera att systemet är tillkopplat.

Vill du ha exakt 30 sek så får du välja samma utgångstyp
Läge: Momentan alt Pulsad
På timer: 300ms (300*100=30000=30sek)
Inte testat detta men det borde funka.
Hör av dig hur det går annars får man lösa det på annat sätt:)
Schysst, tack för tipset. Ska testa så snart jag ordnat en diodlösning eller lampa för 12V.


En annan sak, jag satt om min PIR som ser utgångsdärren enligt tipsen jag fick igår och fick ett samtal från yngsta sonen som lämnade huset sist idag om att larmet gick när han larmade på :-/ Får ta och dubbelchecka om jag följde instruktionerna, annars är det bara att gå tillbaks till ritbordet.

Spännande värld jag ramlat in i, hur kul som helst :)

//Jörgen
 
RilleRock
shalafi skrev:
En annan sak, jag satt om min PIR som ser utgångsdärren enligt tipsen jag fick igår och fick ett samtal från yngsta sonen som lämnade huset sist idag om att larmet gick när han larmade på :-/ Får ta och dubbelchecka om jag följde instruktionerna, annars är det bara att gå tillbaks till ritbordet.
Då har det vart tillkopplingsfel kan ja tänka mig.
Du kanske inte kört över programmeringen till CA om du använder SPC PRO?
Använder man webgränssnittet så sparas alla ändringar direkt.

Spännande värld jag ramlat in i, hur kul som helst :)
Ja eller hur (y)
 
RilleRock skrev:
Då har det vart tillkopplingsfel kan ja tänka mig.
Du kanske inte kört över programmeringen till CA om du använder SPC PRO?
Använder man webgränssnittet så sparas alla ändringar direkt.
Kör web gui så det borde ha gått över direkt.
Ska kika på inställningarna en gång till, och loggarna sa egentligen inte så mycket...

01/02/2017 08:26:00 Område 2 Inomhus Tillkoppling av Användare 1 User 1 -Manöverpaneler 1 KEY 1
01/02/2017 08:26:01 Larm: Sektion 5 PIR Hall Nere Larm
01/02/2017 08:26:01 Larm: FÖRSTA SEKTIONEN 5 - PIR Hall Nere , Område 2 Inomhus
01/02/2017 08:26:05 Larm: Sektion 5 PIR Hall Nere Larm
01/02/2017 08:26:16 Larm: Sektion 5 PIR Hall Nere Larm
01/02/2017 08:26:25 Område 1 Skalskydd Frånkoppling av Användare 1 User 1 -Manöverpaneler 1 KEY 1
01/02/2017 08:26:25 Område 2 Inomhus Frånkoppling av Användare 1 User 1 -Manöverpaneler 1 KEY 1
Undrar om det kan hänga ihop med att jag satt dom i olika grupper? Såg inte fel ut men....

Tänkte att det här skulle lira, men det gav som sagt larm...

Skärmdump av inställningar för larm med olika sektioner, beskrivningar och typ i ett säkerhetssystem-interface.

Skärmdump av inställningar för larmsystem med beskrivningar för varje attribut i sektionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Jörgen
 
Redigerat:
RilleRock
Ahhh
Så blir inte bra.

1 riktigt larmområde sen skalskydd är deltillkoppling A som man ändrar namn på till skalskydd.
 
RilleRock
Glöm inte klicka i uteslut A på alla Ir som inte skall larma vid skalskydd.
 
RilleRock skrev:
Ahhh
Så blir inte bra.

1 riktigt larmområde sen skalskydd är deltillkoppling A som man ändrar namn på till skalskydd.
Nu blev det riktigt snurrigt :)

Tror det blir enklast att sätta allt i ett område och göra enligt första tipset... PIR nere som larm och kryssa i följande på den. (och senare när det inte är så snurrigt i huvudet läsa om texten och göra om.. det viktiga är att det inte larmar i morgon bitti när vi går hemifrån :)

Det känns som om att jag saknar teorin runt larm. Någon som vet om det finns någon larmteori som är nedladdningsbar eller möjlig att maila?

/Jörgen
 
Redigerat:
RilleRock
Det är så du skall göra allt i samma område "huset"
Sen går du in på område huset och aktiverar deltillkoppling A, kryssar i så inpassersektioner blir direktlarmade sektion under deltillkoppling.

Lägger till deltillkoppling A i din användarbehörighet.

Byter namn på deltillkoppling A till skalskydd under system/systemegenskaper.

Kryssa i Uteslut A under attribut på IR sektionerna i huset under ingångar.

När du nu slår din kod i mappen pilar du sedan neråt och ser skalskydd.
Och tillkopplar allt du inte uteslutit.
 
  • Gilla
shalafi
  • Laddar…
Hur vanligt är det att man använder det befintliga elnätets rör och kopplingsdosor för att dra larmkablar?

Jag vill koppla detektorer från larmcentralen på övreplan till undreplan och vill kanske gå igenom elkopplingsdosor som finns på övre plan och nedåt.

Antagligen är magnetfältet från strömkablarna inga problem för larmkabeln om man inte kör EOL och kör dubble pole istället. Troligtivs är EOL inga problem heller men störningar kan uppstå.
 
D
Det är nog rätt olagligt kan jag tänka mig att blanda svag och starkström på det sättet. Möjligen om du skickar svagström genom kabel för 230V dock. En fråga för eldelen av forumet...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.