Bra förslag hoppas att det kan gå igenom fort.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Jag tycker man börjar i fel ände. Klart alla husägare säger ja till lägre skatt, men jag ser inte riktigt att man ska ha lägre skatt för att man haft tur och varit med om ett bostadsrally jmf med t ex haft pengarna på aktiemarknaden. Börja med stämpelskatten och pantbrevsavgiften som är helt ologiska (så mycket kostar inte lite administrativt arbetet), och sedan ha fortsatta eller utökade möjligheter att skjuta upp skatt när man byter bostad.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
I
Då måste nästa steg bli att skattebefria bilhandlarna på begagnatmarknaden, eller åtminstone sänka deras vinstskatter rejält.
Nej, han är ute å cyklar, det påverkar inte tillgången på bostäder det minsta, förutom för de som säljer för att flytta till annat land.
Hade varit bättre han lagt de pengarna på att bygga nya bostäder, det hade påverkat.
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle börja med att ta bort eller ändra tiden till 1 år (utomlands existerar det inte) det 10 åriga ansvar mot dolda fel.
Alla äldre jag känner är rädda för att sälja då dom tror att det finns fel i deras gamla hus som dom blir tvungna att ersätta så småningom.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
I
Atom skrev:
Jag skulle börja med att ta bort eller ändra tiden till 1 år (utomlands existerar det inte) det 10 åriga ansvar mot dolda fel.
Alla äldre jag känner är rädda för att sälja då dom tror att det finns fel i deras gamla hus som dom blir tvungna att ersätta så småningom.
Helt klart ett bra recept, men det fodras fortfarande att säljarna har nån stans att flytta.
 
ion skrev:
Då måste nästa steg bli att skattebefria bilhandlarna på begagnatmarknaden, eller åtminstone sänka deras vinstskatter rejält.
Nej, han är ute å cyklar, det påverkar inte tillgången på bostäder det minsta, förutom för de som säljer för att flytta till annat land.
Hade varit bättre han lagt de pengarna på att bygga nya bostäder, det hade påverkat.
Det blir inte mer bostäder utan större rörelse på bostadsmarknaden.
 
Atom skrev:
Jag skulle börja med att ta bort eller ändra tiden till 1 år (utomlands existerar det inte) det 10 åriga ansvar mot dolda fel.
Alla äldre jag känner är rädda för att sälja då dom tror att det finns fel i deras gamla hus som dom blir tvungna att ersätta så småningom.
Om dom vet om fel så är det ej dolt och då är dom inte ansvariga.
Så nej låt dolda fel vara kvar
 
I
Polos skrev:
Det blir inte mer bostäder utan större rörelse på bostadsmarknaden.
Precis. Meningslöst, förutom att staten temporärt drar in mer skatt.
 
M
Då skall man alltså inte skatta av vinsten om man säljer nu utan skjuta upp den för att se om det blir någon rejäl sänkning framöver?
 
I
Polos skrev:
Om dom vet om fel så är det ej dolt och då är dom inte ansvariga.
Så nej låt dolda fel vara kvar
Det borde finnas en försäkring mot dolda fel för de som är oroliga för sånt.
Ett säkrare sätt än att förlita sig på att säljaren skulle kunna ge rättelse efter 9 år.
 
ion skrev:
Precis. Meningslöst, förutom att staten temporärt drar in mer skatt.
Nej det är inte meningslöst utan det som behövs.
 
A
Bra att det ses över. Jag tror att många äldre sitter fast i alltför stora fastigheter. Om de säljer så får de skatta för hela den värdeökning som skett sedan 50-60-talet. Då räcker pengarna inte till att köpa någon annan lättskött bostad.

Jag skulle själv vara intresserad av att köpa ett hus med stor tomt, men inget förfallet hus! Då skulle jag lägga ut mitt lättskötta radhus till försäljning. Så kommer ruljansen igång.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Finns många olika orsaker till ev reavinst två ytterligheter:

1. "Tur" p g a bostadsrally i en skenande marknad och kort innehav.

2. Eget slit på kvällar, helger och nätter har höjt värdet på en fastighet som man innehaft många år.

Har mycket mindre problem med skatt på nr 1
 
ion skrev:
Det borde finnas en försäkring mot dolda fel för de som är oroliga för sånt.
Ett säkrare sätt än att förlita sig på att säljaren skulle kunna ge rättelse efter 9 år.
Den omfattar inte VVS, eller EL. Man behöver inte veta om felet. Spricker avloppsröret pga felplacering för typ 30 år sen, blir man ersättngsskyldig. Det har redan hänt folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.