Tack för länken till sapor.pl! Precis sådana fönster jag är ute efter :)
 
Här ser du profilerna i snitt, det finns släta eller med lite gammaldags form.

www.ventisol.dk/UserFiles/file/danline/Vindue DANLINE.pdf

Om du lämnar mått till dom tänk på att de gör fönstren i exakta de mått du anger så ska du ha våra modulmått med drevmån får du dra bort skillnaden själv.
 
Per_Eriksson skrev:
Här ser du profilerna i snitt, det finns släta eller med lite gammaldags form.

www.ventisol.dk/UserFiles/file/danline/Vindue%20DANLINE.pdf

Om du lämnar mått till dom tänk på att de gör fönstren i exakta de mått du anger så ska du ha våra modulmått med drevmån får du dra bort skillnaden själv.
Precis, jag angav modulmått till Lumico och upptäckte i sista stund att de tolkade dem som fönstrets yttermått. Det redde ut sig efter ett förtydligande via mail till dem.
Nu är huset de skall sitta i inte byggt ännu så det hade gått ordna, men man är ju van modulmått så det hade ställt till det i huvudet på byggplatsen.
 
Per_Eriksson skrev:
Nej, det där är ju ett vanligt träfönster?
Klantigt läst av mig... Du har helt rätt. Det där är träfönster. Fula sådana...

Per_Eriksson skrev:
[länk]
Var det från sapor du beställde? Eller var tog du dina fönster från?
 
Ni som har fönster högt på listan nu:

Har alla polska fönster dubbla tätningar mellan båge och karm, och alla svenska enkel tätning?
(Tänker nu på 3-glasfönster)
Detta gäller väl både trä- och plastfönster?
Varför denna tradition?

Har själv direktimporterade polska träfönster, och de har dubbla tätningslister.
(I dag såg jag en liten symbol och texten "Jahrlich ölen"
på en av fönterbågarnas kantplåtar, vid låset.
Det betyder väl "en öl om dagen" :) )
 
Om det vore så väl, men man kanske kan tillåta sig att ta en öl under tiden man smörjer.....en dag om året är det väl tillåten att vara berusad under arbete......
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Per_Eriksson skrev:
Om det vore så väl, men man kanske kan tillåta sig att ta en öl under tiden man smörjer.....en dag om året är det väl tillåten att vara berusad under arbete......
Fast en dag om året skulle man väl kunna hålla sig nykter?

För övrigt instämmer jag med dem, som säger att man skall använda "riktig" låsolja. Låsen blir som nya!
 
Per_Eriksson skrev:
Vad var det för mått du tog pris på?

Köpte 14x13 med 3 glas, ventil och persienner för 3000kr/st för ett tag sen.

Danline kallas profilen.
Vill du säga var du beställde ifrån? Kan du säga några fler du tog in offert ifrån? Känns som en djungel, och lite läskigt med språkförbistringar när det gäller polskan...
 
Hej!
Vilka stora företag i Sverige har bra pris på PVC-fönster?

Jag letar bra priser, men också bra garanti.

Känns ganska värdelöst att köpa något polskt fönster utan i princip någon garanti alls.

Tack för svar.
 
Det där håller jag nog inte med om.
Varför skulle du inte kunna åberopa garanti på ett polskt fönster?
Du hittar säkert ett svenskt företag som importerar polska fönster och kan lämna bra garantier, men till ett väsentligt högre pris.
 
Snailman
KnockOnWood skrev:
Ni som har fönster högt på listan nu:

Har alla polska fönster dubbla tätningar mellan båge och karm, och alla svenska enkel tätning?
(Tänker nu på 3-glasfönster)
Detta gäller väl både trä- och plastfönster?
Varför denna tradition?

Har själv direktimporterade polska träfönster, och de har dubbla tätningslister.
(I dag såg jag en liten symbol och texten "Jahrlich ölen"
på en av fönterbågarnas kantplåtar, vid låset.
Det betyder väl "en öl om dagen" :) )
Mina plastfönster Veka Alphaline 90 har tre tätningslister

Snittillustration av Veka Alphaline 90 plastfönster som visar tre tätningslister och dess konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det blir ju bara bättre och bättre!

Mina har "bara" två tätningslister:
Tvärsnitt av ett fönster med två tätningslister och mörkt träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det duger för mig :)
 
Raskus skrev:
Det där håller jag nog inte med om.
Varför skulle du inte kunna åberopa garanti på ett polskt fönster?
Du hittar säkert ett svenskt företag som importerar polska fönster och kan lämna bra garantier, men till ett väsentligt högre pris.
Hej!
Jag menade självfallet att det blir svårt med garantier ifall man köper ett fönster ifrån Polen.

Finns det någon som har tips på försäljare i Sverige med bra garantier och bra priser?

Tack så mycket för svar.
 
Snailman
Jag hade tänkt köpa från Szach-mat i polen, men de sålde inte till privatpersoner i Sverige längre då, utan hänvisade till Laganfönster, jag fick bra pris därifrån, min fönstermodell ingick inte i Lagans ordinarie sortiment.

Nu verkar Szach-mat ha bytt sortiment helt, och vet inte om de samarbetar med Lagan längre

Men personligen skulle jag försöka välja en bra profil och glas och mekanism och handtag och gå in för att köpa den nånstans där man inte behöver betala dubbla priset (som var vanligt i Sverige tidigare) och då inte bry mig så mycket om garantier, utan välja en kvalitetsprofil osv. Nu beror det ju på hur många fönster man ska ha, jag skulle ha 28stycken så det var värt att lägga lite tid på. En del behövde ha härdat glas, det får man se till att tänka på om man måste ha.
 
Min Polska leverantör lämnade sju års garanti på våra träfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.