Innan jag bytte mitt felaktiga Yale-lås så hade jag liknande problem. Hade bättre resultat med att använda mitt Assa-bleck som satt innan jag monterade Yale.
 
Jag har problem med mitt lås kopplat till slutblecket. I somras när jag monterade funkade allt klockrent, men nu på vintern åker låsbygeln ut var och varannan gång när jag öppnar dörren. Lyckas inte justera det och förstår inte riktigt heller varför. Möjligen att luftfuktigheten ändrar dörr/karm så att springan minskat något mellan lås och bleck?
 
ojje skrev:
Jag har problem med mitt lås kopplat till slutblecket. I somras när jag monterade funkade allt klockrent, men nu på vintern åker låsbygeln ut var och varannan gång när jag öppnar dörren. Lyckas inte justera det och förstår inte riktigt heller varför. Möjligen att luftfuktigheten ändrar dörr/karm så att springan minskat något mellan lås och bleck?
hakregeln hinner åka ut för att du släpper handtaget för tidigt
vanliga låskistor beter sig helt annorlunda jämfört med Yale
sen är det många som drar ner handtaget för att stänga dörren
man ska stänga utan att dra ner handtaget
 
Njae, det funkade helt klockrent de första månaderna. I min värld har något hänt och jag inbillar mig att det har med temperatur och luftfuktighet så att glappet mellan kista och bleck är mindre nu.
 
ojje skrev:
Njae, det funkade helt klockrent de första månaderna. I min värld har något hänt och jag inbillar mig att det har med temperatur och luftfuktighet så att glappet mellan kista och bleck är mindre nu.
Men det kan du väl bara mäta upp?
 
Har nu fått hem en z-wavemodul från England. Vet att den officiellt inte skall funka, men jag gjorde en chansning. Problemet är att jag inte lyckas initiera parningsfunktionen. Har någon koll på hur tex Verisures modul aktiveras så mottagaren fattar att modulen är installerad?
 
ojje skrev:
Har nu fått hem en z-wavemodul från England. Vet att den officiellt inte skall funka, men jag gjorde en chansning. Problemet är att jag inte lyckas initiera parningsfunktionen. Har någon koll på hur tex Verisures modul aktiveras så mottagaren fattar att modulen är installerad?
Om du lyckas med detta, vad förväntas du kunna göra med låset som du inte kan göra idag?
 
Fjärrstyra det från min Vera. Tex kunna automatlåsa garaget klockan 23 varje kväll. I princip skulle jag kunna få en notifikation när barnen kommer hem och använder sing tag för att låsa upp.
 
Ok. Man kan ju redan idag automatisera låsning osv men inget automatisk notifiering när någon kommer hem går ju att få idag.
 
Aha, helt missat att man kan tidsstyra låsning. Huvudfunktionen jag önskar är dock att larma på huset när man låser utifrån och vice versa när man låser upp.
 
Ja. Detta kan man göra idag också, alltså larma på utifrån och det larmas av när du låser upp
 
Då har du ett lås kopplat till tex Verisure. Låset i grundutförande har inte dessa funktioner.
 
Stämmer. Kopplat till mitt verisure.
 
RobertML skrev:
Nej, bara ett sätt för att larma på.

Vill man bara låsa dörren trycker man kort på * tills man hör en ton.

Vill man larma på så håller man inne * tills man hör den andra tonen och därefter knappar man in koden och avslutar med * så har man både låst oc larmat på.
Sätter den även på bortasäkringen när man larmar på?
 
e3henri skrev:
Sätter den även på bortasäkringen när man larmar på?
Ja, om man tryckt ner piggen. En ganska stor brist enligt mig, som är anledningen att jag inte skaffat fler Doorman.
 
  • Gilla
ojje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.