Ja, det blir ju helt förvirrat med färgerna. Helt plötsligt är grönt bättre.... :p

I alla fall. Jag behöver pigga upp mig lite och funderar på att köpa mig en laser.
Bosch GLL 3-80 är ju poppis här på forumet, men nu börjar det ju komma lasrar med grön laserstråle istället som syns mycket bättre. Än så länge är dock utbudet, i alla fall hos Bosch, ganska begränsat. Är det nån som vet om de i relativ närtid kommer med fler gröna, eller om det inte är värt att vänta på?
 
du kan tyvärr inte få med blå laser, blir för farligt. Speciellt med 3-80in så så blir det ju snitt i alla riktningar och jordklotet faller i fyra klyftor. Det enda som står kvar är Chuck Norris.
 
  • Gilla
Ramnemark och 11 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
. Det enda som står kvar är Chuck Norris.
Få inte igång mig på Chuck Norris skämt när det är dags att sova. Kan hålla på i timmar
Skärmbild av en mobiltelefon med ett inkommande samtal och ett foto av en man med hatt och skjorta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
smilingcopycat och 3 till
  • Laddar…
Det är rätt sällsynt att det inte ens kommer ETT inlägg innan det spårar ur.... :D

Nå, grön laser - hiss eller diss?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Syns verkligen grön laser bättre? Jag trodde bara mottagaren funkade på längre håll?
 
Ska man tro produktbladet så syns det upp till 4 ggr bättre. Det lustiga är att en av de få gröna lasrar som Bosch har, Bosch GCL 2-15 G, bara har en räckvidd på 15 meter. GLL 3-80 ska klara 80 meter. Men det säger ju iofs inte så mycket om huruvida det är synligt med blotta ögat.
 
Hejsan. Jag kan bekräfta att grön laser syns grymt mkt bättre och längre. Laserlinjen syns brutalt mkt bättre i dagsljus. Har dock ingen erfarenhet av Bosch för vi använder Hilti på jobbet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen direkt erfarenhet av röd eller grön eftersom den jag använder har blå linje och fungerar runt hörn ;) men när jag blev förevisad 2-15G på swedoldagen så hade den inga problem med att rita linjer på väggen genom hela lokalen. Det tyckte jag var lite imponerande med min lekmannablick. Det fanns tyvärr ingen motsvarande med röd linje att jämföra med vilket ju skulle varit intressant.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Människans öga är betydligt mer känsligt för grönt än för någon annan färg. Vi ser också fler gröna nyanser än andra. Det finns troligen någon evolutionär fördel med det...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Men då är frågan om man klarar sig med 2 linjer istället för 3? Ska man ha 3 linjer och grönt så blir det en DeWalt och den kostar orimligt mycket.

Eller ska man gå på GLL 3-80 iallafall?
 
Jag skulle nog prioritera att se linjen i dagsljus (inomhus är det ju aldrig ett problem, det är utomhus man måste jämföra) om grönt gav en signifikant fördel där. Har inte provat själv så jag vet inte hur stor skillnaden är.

3 linjer är bra, men det är ändå rätt sällan man använder det. Det är några tillfällen när det varit praktiskt att kunna rita ett vinkelrätt hörn, men ofta är det inte.....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Måste nog nästan klämma och prova dem kanske.

Specarna anger arbetsområdet för GCL 2-15 G till 10 meter, spontant (utan att ha något större erfarenhet av att använda sådana här instrument) så känns det som om det skulle kunna vara begränsande?

För GLL 3-80 anges arbetsområdet till 20 meter (80 med mottagare)
För GCL 2-15 finns ingen mottagare - så man är låst till 10 meter.

Jag antar att ovanstående siffror är under bästa möjliga förhållanden. I såfall kanske man i bästa fall kan räkna med knappt 10 meter utomhus för den gröna lasern.

Hur funkar GLL 3-80:n i dagsljus utomhus? Går det utan mottagare?

Prismässigt så ligger den gröna c:a 1000-1500 kr över sin röda lillebror. Blir påslaget liknande för en ev. kommande grön storebror till GLL 3-80:n så är den ju (inte så förvånande) uppe i samma pengar som DeWalten som jag nämnde tidigare och det känns, i vart fall nu, som för mycket stålars.

Första användningsområdet är kakling, så där funkar ju "vad som helst".

Svårt sa Bill, svårt sa Bull!
 
...jag antar att även grönt kräver mottagare när det är högsommar och strålande sol? Isåfall går ju 2-15 bort om mottagare inte finns som tillbehör.

Jag använder 3-80in utan mottagare när det går. Brukar funka när det är mulet (vilket det ju ändå alltid är) och vid lite ljusare förhållanden om man använder gul eller vit tumstock som "mottagare". Men, man måste ha en mottagare för ibland går det inte alt så orkar man inte leta efter det satans strecket.

10m räckvidd känns också lite knepigt. Dock ska man ju ha klart för sig att på större avstånd så blir linjen rätt bred.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nikasp
Om du ska köpa en med röd laser ändå så kolla också på GLL 3-50 med båda stativen. Mycket nöjd med den.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmm, det kanske ändå är röd laser som gäller :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.