Hej !
Vad kan felet vara på min diskmaskin ?
har en Husqvarna qb5181k , den funkar och värmer i korttidsprogrammet "30" min ,
men kör jag "eco" eller 70 graders programmet så kommer ingen spänning fram någon gång under programmet till värmeelementet.
Går väl att utesluta rätt mycket i och med detta att maskinen tycks värma upp på korttidsprogrammet , men nedan kommer lite mätvärden.

37 ohm på elementet

tempsensor ny

kretskort kollat , inget synbart fel

tachometer 9,8 v ut när pump är i drift och resistans uppmätt till 234 ohm
 
Och du har mätt att det kommer spänning under kort-programmet? Bara ute efter att eliminera mätfel som orsak.

Om man spekulerar lite. Skulle det kunna vara så att den i kortprogrammet värmer en kort stund utan att bry sig om temp sensorn, men i de längre programmen styrs av temp sensorn?

Har den fungerat med den nya tempsensorn?
 
Tyckte det blev lite förändring efter att jag bytat sensor , "något varmare "
men klart är att elementet får 230 v efter någon minut in i 30 min programmet , då har jag mätt på trådarna som är kopplat till elementet.
Kan jag mäta på någon annan punkt tidigare i kabeldragningen ?
som sagt ingen spänning ut alla vid de andra programmen.
Maskinen ger ingen felkod så har inget å gå på vad gäller det, hade varit bra å kunna ta sig in i serviceprogrammet men har tryckt alla möjliga kombinationer på knapparna under uppstart men utan resultat.
Någon som vet exakt hur man tar sig in i detta på denna maskin ?
 
Tack för länken , men jag har vad jag tror inte kunnat se något fel på kretskortet.
 
Redigerat:
Jo , läste den tråden väldigt väl, men har mätt som jag skrev i mitt första inlägg både resistans och värde i volt ut när maskin går och kan inte hitta något konstigt jämfört med dina värden på en ny spole ?
 
Du får invänta electroluxaren:s svar :) /T
 
Jag får göra det 😀och är mycket tacksam för att ni orkar ta er tid å hjälpa med olika lösningar , helt fantastiskt 👍
 
Var är du "Electroluxaren" ? kan du ge mig något tips 😀eller någon annan som kan ge förslag på mer felsökning !
 
A
På jobb...
Svårt utan felkod
Men om tachon glappar i bland så sätts ingen kod
Om det skulle vara element eller kablage torde i60 dyka upp.
Det står inte beskrivit om express programmet körs oreglerat, men skydd mot torrkokning behövs ju ändå. Typ om motorn stannar dvs tachon ej registrerat varv.
Ska fundera lite mer...
 
Ja det där med tachon vet i sjutton om det
är fel på , om den skulle glappat ibland så borde jag förmodligen fått ut spänning vid något tillfälle till elementet under 70 graders programmet ? jag mätte i och för sig bara ca 20 min in i programmet sen tröttnade jag,
Kanske borde jag mätt längre in i programmet men nog skulle väl diskmaskinen värmt någon gång under de 20 min ?
Kanske har jag ett fel på kretskortet trots allt fast omöjligt å se , men om det skulle va det så borde det väl kommit någon felkod ?
Väldigt tacksam att du funderar vidare Electroluxaren 👍
 
Du skriver "borde mätt längre in i programmet". OM du inte har mätt under en hel disk, så kan du ju inte veta om den ev. värmer någon minut.
 
På 30 min snabbdisk så får elementet spänning ganska omgående ,ca 5 min efter start.
Och på 70 graders programmet ingen spänning åtmintonde 20 min in i programmet , maskinen borde värmt någon gång under dessa 20 min tror jag om allt hade varit som det ska men är där osäker ,
men jag ska mäta längre in i programmet ikväll.
Men känns inte som att det är tachometern som är problemet ,om den glappat så borde den nog strulat till det även för 30 min programmet ?
 
30 minuter programmet fungerar även med en felaktig tacho. Min maskin "uppförde" sig precis som din (iallafall vad jag kunnat utläsa från din beskrivning). Det verkar som 30 minuters programmet inte bryr sig om tacho signalen utan bara slår på och av värmen efter en viss tid. Vid andra program så vill den ha utläsning att stora pumpmotorn snurrar och får den då en "osäker" signal så strular det med värmen. Som electroluxarn skrivit tidigare så kan ju spolen också få ett avbrott när den blir varm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.