Har för några månader sedan noterat att diskmaskinen inte fungerat helt perfekt.
Disken blir inte riktigt ren och den torkar heller inte så bra som tidigare.

När den sen för några veckor sedan larmade den för läkage felkod i30 (vatten på bottenplattan)
så var det dax att ta itu med detta.

Efter att ha baxat ut maskinen och ställt den på ett bord (bättre arbetshöjd) så hittade jag snart läkaget.
Efter sex års användning så verkar de ingjutna gummianslutningarna till brunnen gett upp. Ett tunn vägg återstod av gummit och man såg nästan hålet med blotta ögat.
Efter att ha lagt diskmaskinen på vänstersidan så gick det förvånansvärt enkelt (Polygrip behövs) att montera bort alla slangar ta bort kretskort och kablage och skruva loss brunnen från insidan av maskinen. Ännu mer förvånande var priset på denna stor gjutna del när jag beställde den på Electrolux sida. 300 kr + frakt för hela brunnen med anslutningar känns inte som något rån i allafall.
brunn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föredömlig hemsida med sprängskisser mm också så man hitta rätt delar.

Bara att montera dit brunnen och alla anslutningar mm.

Dock så hjälpte detta inte det första problemet med att den inte tvättar och torkar bra.

Kör med 70 graders programmmet :

Temperaturmätning( med en stektermometer med sladd inlagd i diskmaskinen) visar att temperaturen bara kommer upp i 50 grader. Vid slutsköljningen så är temperaturen bara 32 grader.

Således något fel med temperaturregleringen.

Har resistansmätt värmeelementet till 26ohm och den får rätt matningsspänning.

Har kollat igenom denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/kok/71560-trasig-husqvarna-diskmaskin.html

Har kollat på kretskortet (vilket på denna Husqvarna modell sitter under maskinen) och hittar inte tillstymmelse till några brända ledarbanor eller kallödningar. Kretskortet är också av en helt annan modell än i ovanstående tråd.

Har även kollat på kretskortet som sitter bakom LCD panelen på fronten och inga skador där heller.

Det sitter en tempsensor i brunnen.

temp.png

Kan man mäta upp och kolla att den är ok ?

Annars är det väl bara att byta kretskort ?


Eller finns det några andra utvägar ?

Här är kretskortet..

Kretskort.png

Behöver den konfigureras på något sätt eller är det bara att köpa och klämma ditt det ?

På vilket sätt skulle det behöva vara en auktoriserad person som sätter i kretskortet?

Bortsett från att inte ha tummen mitt i handen? :)
-----




Hoppas ovanstående ger lite inspiration till att laga din maskin om den läcker (felkod i30) !!

Samt om någon insatt person vet vad det är för fel om temperaturen i diskmaskinen beter sig på ovanstående sätt.

Tack på för hand !
 
Redigerat:
A
På denna Zanussi
sitter reläet på kretskortet i botten, kretskortet i luckan är bara ett interface.
värme temperaturen är ca 20C lägre än vad den ska vara visar din mätare helt rätt?
tempsensorn skall vid 25C ha en resistans av 4850ohm och 1206ohm vid 60C
värmen styrs dessutom av tryckvakten (torrkokningsskydd), är vatten nivån för låg under programmet stängs värmen av
men då brukar fel kod 60 komma upp

elektroniken finns i två utföranden dels som konfigurerad och dels som okonfigurerad och då behövs speciell utrustning för att konfigurera den.
anledning till att behörig och kompetent person skall göra det är att man inte skall bli besviken på sig själv när man har gjort fel, fått sig en stöt eller missat i diagnostiken.
 
Tack för bra svar och input. Har nu plockat ur tempsensorn och gjort lite mätningar.

Är hyffsat säker på att temperaturmätaren(stektermometer) visar rätt. Den visar rätt vid rumstemperatur och vid 100 grader.

Plockade ur tempsensorn och mätte resistansen över de två kontaktblecken längst till höger på nedanstående bild.
2014-12-03 - 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontaktblecken nr 3 och 4 enligt märkning på sensorn. (De två andra går väl till sensorn för renhet på vattnet ? verkar sitta någon diod i sensorn)

Riggade upp mätningen enligt nedan och körde vid 25 och 60 grader och resistansen prickade ganska exakt( så när som på några ohm) värdena 4850 ohm samt 1206 ohm så tempsensorn verkar vara ok.

2014-12-03 - 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angånde tryckvaterna.. felkod 60 har aldrig kommit upp så jag antar det utesluter dessa. Eller kan man kontrollera dessa på något enkelt vis . Kan man tänka sig att det är täppt i slangarna ut till dessa och att det då indikerar att det inte finns något vatten och den stänger av temperaturen i förtid ? Kanske lite långsökt.

Jag får ju temperatur i maskinen men den stiger bara till 50 grader ( Vid 70 graders programmet) samt att temperaturen vid slutsköljningen bara blir en drygt 30 grader. Jag antar den skall mata på med 70 graders vatten då för att värma upp disken så vattnet kondenserar bort under torktiden.

Återstår är att undersöka kortet med reläet (som sitter i botten på denna maskin) en gång till. Har tittat på det två ggr och inte sett de skador man sett på andra kort med brända ledarbanor mm.

Efter det blir det väl nytt kort.
Om man nu köper loss det konfigurerade kortet så borde det väl passa direkt utan att behöva någon speciell utrustning och omkonfigurerar den. Websiten säger ju att det konfigurerade kortet skall passa till numret på maskin.

Angående Besviken på sig själv .. Man bör ju inte göra något som är direkt livsfarligt. Att koppla bort nätspänningen till maskinen när man kopplar/meckar rekommenderar jag alla att göra. Har man väl tagit bort front och sidoplåtarna så är det många spänningsförande delar som ligger öppna om man kör maskinen.

Lyckas man väl laga maskinen så är ju glädjen oftast större än de besvikelserna man fått på vägen. :)

/T
 
A
Angående tryckvakterna
lägstanivån för torrkokningsskyddet är just väldigt låg
denna nivå kan uppnås? under disk om
1 vattennivån redan initialt är för låg (statiska) vilken under gång sjunker nivån ytterligare (dynamiska)
dvs. maskinen tar in för lite vatten ev. fel på nivåsysytemet

2 vatten nivån är korrekt statiskt men sugs ner för mycket under det dynamiska skedet pga att silarna är mer eller mindre täppta.

rent teoretiskt skulle bitvis kunna bli så lågt vattenstånd att värmen bryts. fast då brukar det bli ett "F" fel dvs just nivåfel. och värmen bryts helt.

sista sköljvattnet blir nog inte 70C utan bara 68C och bara i 70C intensiv i autoprogrammet varierar det ner till 40C

jag tror inte på ett elektroniskt fel utan ett mekaniskt dvs kretskort faller bort men utifall så är det rätt att när man köper ett konfigurerat så passar det "bolt on".

du har ju ny "brunn" och där i sitter nivåkamrarna så jag tror inte det är täpt
man kan ju för säkerhets skull blåsa i slangarna från pressostaterna

dioden i givaren är nog den IR-diod som används för att mäta grumligheten
temperaturen sänks i maskinen om den tycker att vattnet tillräckligt rent
påverkar såväl huvuddisk som skjöljtemp men skall bara vara så i auto-programmet

så egentligen verkar det som om du har nått autoprogramm istf intensiv dito
kan vara lurendrejeri eller tryckfel i bruksen.
tror i alla fall inte att ett nytt kretskort hjälper
Och det verkar som om det inte finns någon nyare programvara heller
 
Tack för fint svar electroluxaren.

Jag har fortfarande inte fixat detta. Dock har jag upptäckt att om jag kör 30 minuters programmet(kortprogram) så fungerar den enligt specifikation. Dvs den kör vanlig diskning under 20 minuter och då stiger värmen succesivt upp till 60 grader. Sedan tömmer den och laddar in nytt vatten för slutsköljning och detta sker vid 47 grader under 10 minuter för att sedan tömma maskinen.
Vet inte om man utifrån detta kan anta maskinen fungerar som den ska förutom på de övriga programmen( som inte fungerar enligt spec ..se första inlägget). Dvs att ett kortbyte skulle kunna laga maskinen så de övriga programmen kör vid rätt temperaturer mm.

Tidgare ( för något/några år sedan) så tyckte jag mig märka skillnad mellan de olika programmen... auto respektive normal och intensiv. Dvs att slutskölningen vid intensiv kördes vid varmare temperatur(68grader).

Det lutar åt att köpa in ett nytt kort.
 
A
Jag är rädd för att ett nytt kort beter sig lika dant
 
Efter att nu ha kört på kortprogrammet i några månader som var det enda som gav någon värme till vattnet så tog jag tag i problemet igen. Efter lite surfande på brittiska vitvarusiter så fick jag en föraning om vad det kunde vara för problem.

OBS OBS Se till att koppla ifrån nätspänning till diskmaskinen innan ni gör något.


DSC_0102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På stor pumpen sitter en tachometer(spole och magnet på axeln) som håller koll på om motorn rör på sig eller inte.

DSC_0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar kontakten delvis går till spolen på motorn. (De två gula kablarna)
Maskinen verkar använda denna tachometer för att styra när värmare av vattnet skall slås på i alla program utom kortprogrammet ( då temperaturen inte hinner upp i maximum ändå).
Man kan kolla om tachometern (en spole som sitter runt en magnet i änden på motorn) är hel genom att resistansmäta den. Man får dela kontakten och resistansmäta spolen. Är det avbrott i spolen så blir det inte rätt signal ut från tachometern när motoraxeln snurrar. DSC_0091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bilden så har jag kopplat in mig på de två gula sladdarna som går till spolen. I detta fall var det avbrott i spolen.


För att koppla loss stiften i kontakten kan man sticka in en tunn skruvmejsel för att trycka in hakarna som håller fast stiften.

DSC_0089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Istället för att beställa en helt ny motor med spole från Electrolux ( 1700 kr) så beställde jag på chans en spole från England. På bild var den väldigt lik den som jag själv hade förutom färgen.

http://www.espares.co.uk/models/es1568233?associatedManufacturerId=927&associatedApplianceTypeId=1085

Provade på ransomspares först men där var det så lång leveranstid. Espares hade dem i lager.

Resistans på spolen jag köpte : 87ohm. ( Vad det var original vet jag inte)

Storlek på spolen är Ytterdiameter 32mm Innerdiameter 21mm Den utstickande delen är Ca 12.5x8.6x12 mm och kablarna är 140mm långa.


Spolen finns inte att köpa från Electrolux sida.

Leverans från England tog ca 1½ vecka. Man kunde även skicka in en refund om man hittade ett billigare pris på en annan site (i mitt fall ransomespares).

Totalkostnad blev då ca 13£.

Uppmätning av resistansen på den nya spolen visade enligt följande bild.

DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder











Här ser man gamla spolen urlirkad från änden på motorn. Kvar sitter magneten på motoraxeln.

DSC_0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser man nya spolen insatt på plats.

DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta byte av tachometerspolen så fungerar diskmaskinen som den skulle på alla program.

Detta lilla elektroniska fel är ju lätt att kolla och att åtgärda . :) Lycka till alla som diagnosticerar maskinen med detta fel.

/mvh /T
 
Redigerat:
  • Gilla
frsu79 och 3 till
  • Laddar…
A
inte ett ovanligt fel alls
felet sätter felkod 50
fast det ser man bara i serviceprogrammet
vid 50-fel stängs värmen bla av för att hindra torrkokning då vattnet ej cirkulerar genom värmaren (tror maskinen)
maskinen fortsätter hela programmet ut, men brukar visa genom att inte ge klarsignal att något har hänt under resans gång.
 
Hur kör man service programmet ?

Behövs det någon speciell inkoppling eller är det någon lång dubbel tryckning på knappar som gäller ?
 
A
Beror på men tryck och hållinne en till två knappar samtidigt som du gör en powerup
 
Intressant läsning.

Hur är det för proffs: Kan ni få tag i och byta bara spolen, eller är det helt motorbyte som gäller?
 
A
Spolen finns inte som reservdel utan tillvägagångssättet är snarlikt.
Ofta är tiden en faktor då brukaren väldig sällan kan tänka sig att diska för hand.
De flesta byter disk vid minsta lilla fel, trasig lampa tex.
 
Hej!
Jag har en Husqvarna QB5300X (91123631300) och har också problem med värmen. Det konstiga är att det blir full värme under diskningen (även 70grader) men slutsköljning sker med kallt vatten och det blir ingen värme under torkning?? Antar att det är elektronik som ska bytas. På Electrolux Webshop hittar jag två varianter av elektronik. En bakom manöverpanelen som det finns bild på (ELEKTRONIK,INDATA,EDW2500). Den andra finns ingen bild på och benämns (ELEKTRONIK,KONFIGURERAD,EDW200) Tacksam för hjälp :) Länk till sidan: http://shop.electrolux.se/search?ss...delc=00&customFields=edDesc=El utrustning 268
 
A
Edw200 är den du skall ha
Men för tillfället restad...
 
Tusen tack för svar!
Den är nog restad eftersom jag beställde den sista :)
Meeeen :) problemet kvarstår.
Var helt säker på att det var elektroniken eftersom den gamla var rejält bränd kring en komponent.
Vad kan det då vara?
Otroligt tacksam för svar.
Mvh, Ronny

Edit: T ex 70 grader intensiv: Fördisk, vattnet är riktigt varmt. Diskning: uppskattar att vattnet inte är varmare än 40 grader. Slutsköljning, vattnet känns rumsvarmt (ej iskallt). Torkning, tiden går, torkfläkten uppepå fungerar, inte en gnutta värme.
 
  • GamlaElektroniken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.