Då kanske man skulle testa å byta spolen så kan man utesluta den om det skulle fortsätta krångla ,
jag har ju dock mätt upp den och hittade absolut inget avbrott i den ... värdena står som sagt i tidigare inlägg men ett byte för å va på den säkra sidan kanske inte skadar.
var fick du tag i din ?
du får gärna lägga in en länk om du hittar någon 😮
är det någon slags standard spole så den du skaffade kanske även passar på min pump.
Det kan väl knappast vara några dyra grejer , hade ju vart riktigt bra om det funnits någon butik , reservdelsfirma i närheten som man bara kunde åkt in och skaffat en.
 
Som det står i min tidigare tråd .. men nu med fungerande länk:

---------------

Istället för att beställa en helt ny motor med spole från Electrolux ( 1700 kr) så beställde jag på chans en spole från England. På bild var den väldigt lik den som jag själv hade förutom färgen.

http://www.espares.co.uk/product/es1568233/washing-machine-motor-tacho-coil?pageNumber=1&SearchTerm=beko%20coil



Provade på ransomspares först men där var det så lång leveranstid. Espares hade dem i lager.

Resistans på spolen jag köpte : 87ohm. ( Vad det var original vet jag inte)

Storlek på spolen är Ytterdiameter 32mm Innerdiameter 21mm Den utstickande delen är Ca 12.5x8.6x12 mm och kablarna är 140mm långa.


Spolen finns inte att köpa från Electrolux sida.

Leverans från England tog ca 1½ vecka. Man kunde även skicka in en refund om man hittade ett billigare pris på en annan site (i mitt fall ransomespares).

Totalkostnad blev då ca 13£.
----------------
 
okey , tack.
jag får felsöka lite till ikväll innan jag beställer något.
 
Har felsökt mer ikväll , och slutsats är :

efter 20 min i 70g program så händer följande
, elementet får spänning 230v och får det följande 5 minuter ca , vid 25 min in i programmet så bryts det " 0v " till elementet , och när jag sedan mäter spänning från tachometern så har även den slutat ge ifrån sig spänning " pumpen går fortfarande för fullt"
och när jag mäter resistansen på tachon så är den då mycket hög.
Med andra ord så har Electroluxaren och Xirg rätt " spolen går varm och slutar fungera ".
Detta hade jag märkt om jag mätt lite ihärdigare in i programmet vid förra tillfället, men men , nu är jag glad att jag förmodligen hittat den felande faktorn.
Blir å beställa en ny tacho från din länk Xirg och jag lovar återkomma med besked när den blivit ditsatt och testad !

TACK !!!!!
 
  • Gilla
xirg och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskin testad ikväll med ny tachometer, och tyvärr ingen förändring vad gäller spänning till elementet,
tachometern ger däremot en mer stabil spänning på ca 5,8 v och den ligger på 91-92 ohm " dessa världen har tachon hela tiden ,även när pumpen gått en längre stund".
Men som sagt .... vad gör att elementet inte får någon spänning ??
elementet får ju trots allt spänning i 5 minuter ca på både snabbprogram och 70 graders , så det måste väl va något som strular när något gått varmt efter dessa 5 min , exempelvis en lödning kanske ? Mer funderingar om detta mottages tacksamt !!
Annars får jag väl bita ihop och lämna in skiten till någon service-firma 😬
 
Grönt kretskort med elektroniska komponenter och lödpunkter, monterat i plasthållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kretskort bild !
 
Löd om relät
 
A
Jag kan inte se något uppenbart problem med kretskortet.
Händer samma sak om du kör utan silarna imaskinen?
 
Har totalt missar att jag fått mer svar , brukar få mail när någon svarat på mina inlägg men det tycks inte fungerat denna gång !
Nu hör till saken att jag skulle skriva lite mer om mina tester , därför jag gick in på sidan nu.
I alla fall , jag beställde ett nytt kretskort i går och fick det idag , nu är det installerat och testat men , ....... icke att det blev bättre , efter 5 minuter klipps spännningen till elementet på 30 graders programmet igen !
Jag undrar lite över min mät-metod , jag mäter ju spänningen på kontakten urkopplad "inkommande till elementet" , det finns ingen risk då att elektroniken i kretskortet känner av att något är fel på elementet och därmed stänger av spänningstillförsel till elementet efter ca 5 min ?
Hade jag sett ditt inlägg tidigare Electroluxaren så hade jag nog avstått från att köpa ett nytt kretskort ,men men , nu kan vi utesluta det också !
Tänker även lämna tillbaka detta kretskort så det kommer inte drabba mig så hårt ekonomiskt :)
 
Körde idag 30 min programmet och 70 med kontakt i till elementet , gammla kretskortet isatt igen , det nya jag köpte gjorde ju ingen förändring.

hur i hela världen hänger detta ihop , " diskmaskinen värmer och funkar perfekt,
som jag ser det kan det finnas 3 alternativ till detta märkliga fenomen ,
1 : jag har mätt spänning på ett felaktigt sätt.
2 : jag har mätt rätt men i och med att kontakten till elementet har varit urdragen när jag mätt så har det på något sätt inte fungerat som det ska i elektroniken på kretskort m.m.
3 : elementet går bara 5 min och sen räcker det för å värma upp vattnet tillräckligt för ett helt disk-program.

Det hör till saken att efter jag bytt både "termostat" och tachometer ,så har jag aldrig kört diskmaskinen med elementet ikopplat , utan jag har haft kontakten lös ut på sidan av tvättmaskinen med en varsin "mätsticka" instucken från spänningsmätaren , det var på det viset enkelt å hålla koll på maskinen när elementet fick spänning och inte spänning , kunde ju t.ex "diska lite för hand" under tiden man höll koll på spänningsprovarn !

Finns det något annat jag missat i detta så välkomnar jag ett svar av någon ,för detta är inte bra för självförtroendet när man inte vet vad som har blivit fel 😉
 
A
Skulle ju kunna vara att kretskortet inte känner av temperaturökningen i rätt tid eftersom du inte har det inkopplat. Var tredje minut kollar kortet temperaturökningen Och för säkerhets skull stänger av värmen och inget visas för användaren programmet fortsätter till slut.

Om elementet ät inkopplat kan det vara dåligt flöde till den övre spolarmen.
Täppta hål i vingen eller att pumpen gett upp.
Kolla vilket genom att ta ut den övre korgen med arm. Och kör maskinen.
 
Redigerat av moderator:
A
Det som kopplar ur värme elementet är relät på kretskortet och den ena av de två nivå pressostarena samt det inbyggda överhettningsskyddet i elementet. Det sistnämnda kan det ju inte vara då elementet inte är inkopplat.
Relät på kortet är det ju inte du har ju bytt kort, kvar står då pressostaten...
 
Men nu funkar maskinen utan några bortfall , har kört flera program nu här ikväll.
Så jag tror inte det har vart något fel på pressostaten.Jag tror däremot att felet på maskin blev åtgärdat efter jag bytt tachometern,
Sitter pressostaten på inkommande spänningssida till elementet eller blir den som en slutande "jordande" funktion efter elementet ?
Jag tror inte det går å mäta på det sett jag gjort i allafall , utan elementet måste nog vara i kontakt med systemet.
 
A
Ja precis
det var säkert tachon
du kan inte mäta länge på detta viset då elementet måste värma den stänger av värmen efter 3 minuter om den inte värmer.
beroende på vilket håll du sätter stickproppen i väggen blir det nolla eller fas över pressostaten.
 
ok,
tack för hjälpen till alla !!!
 
  • Gilla
xirg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.