Den dagen det kommer robotdsmmdugare som klarar trappor då kommer jag köpa en!

Dumma som vi var valde vi vitlaserad trapp vilket gör att den måste dammsugas varje dag för att se ok ut. Så vår centraldammsugare behöver iaf inte ligga oanvänd :)
 
Fast fördelen med en robotdammsugare att där är mindre skit i huset som kan hamna i trappen.
 
13th Marine skrev:
Fast fördelen med en robotdammsugare att där är mindre skit i huset som kan hamna i trappen.
Du har säkert rätt men då behöver vi nog två väldigt effektiva varianter för att hålla rent här ;-)
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Jag skulle inte installera något annat centraldammsugarsystem än ett hide-a-hose-system. I ett sånt system så förvarar man slangen i rörsystemet.

[video=youtube;q6UNZPut89w]https://www.youtube.com/watch?v=q6UNZPut89w[/video]

För övrigt så tror jag att framtidens dammsugare är en robot. De blir bättre och bättre och snart behöver man knappast ha någon vanlig dammsugare.

Det vore också kul med en robotdammsugare som kunde tömma sig till ett centraldammsugarsystem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
M
13th Marine skrev:
Fast fördelen med en robotdammsugare att där är mindre skit i huset som kan hamna i trappen.
Och trappan tar man med en sopborste (räcker att sopa ner skräpet så roboten kan ta det) eller med laddbar hand-dammsugare. Däremot så är grov-dammsugaren väldigt praktisk för att rengöra robotens dammbehållare :)

C-dammsugaren i vårt hus har vi använt en gång - helt meningslös.
 
Ni som tycker att robotdammsugare är bra har ni barn? Har isf era barn leksaker?
För oss tog det ju nästan lika lång tid att plocka undan för att roboten skulle kunna gå som att dammsuga själv.

Lite som min granne som har städhjälp på torsdagar så på onsdagar har dom städdag för att städaren ska kunna städa!?
 
  • Gilla
vafaan och 5 till
  • Laddar…
Dizzy84 skrev:
Lite som min granne som har städhjälp på torsdagar så på onsdagar har dom städdag för att städaren ska kunna städa!?
Vi har precis samma, det är jättebra, för annars hade vi typ aldrig plockat undan allt skräp som vi plockat fram....=)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade på centraldammsugare när jag renoverade kåken men jag övervägde robotdammsugare istället. Den är dock inte inköpt än då renoveringarna inte är helt klara.
För min del handlade det inte om sugförmåga och ljudnivå utan snarare att dammsugningen i sig är skittrist men måste göras. Att ha en liten R2D2 som åker runt och gör sitt bästa samt roar katterna när jag inte är hemma är mer värt än att ha 2000 watt sugkapacitet i källaren och en massa meter slang för 10 000 kronor. Det blir många dammsugningspass innan den betalat sig och då jag tycker att de tär tråkigt så är det bättre att lägga halva summan på något som sköter sig själv.

Dizzy84 skrev:
Ni som tycker att robotdammsugare är bra har ni barn? Har isf era barn leksaker?
För oss tog det ju nästan lika lång tid att plocka undan för att roboten skulle kunna gå som att dammsuga själv.
Så när du dammsugar manuellt så åker leksakerna som ryms i munstycket och ungarna får skylla sig själv? :p
 
Squall Leonhart skrev:
Så när du dammsugar manuellt så åker leksakerna som ryms i munstycket och ungarna får skylla sig själv? :p
Tricket är att aldrig lyfta munstycket när man är inne i barnens rum.
 
  • Gilla
davveno1 och 3 till
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Jag funderade på centraldammsugare när jag renoverade kåken men jag övervägde robotdammsugare istället. Den är dock inte inköpt än då renoveringarna inte är helt klara.
För min del handlade det inte om sugförmåga och ljudnivå utan snarare att dammsugningen i sig är skittrist men måste göras. Att ha en liten R2D2 som åker runt och gör sitt bästa samt roar katterna när jag inte är hemma är mer värt än att ha 2000 watt sugkapacitet i källaren och en massa meter slang för 10 000 kronor. Det blir många dammsugningspass innan den betalat sig och då jag tycker att de tär tråkigt så är det bättre att lägga halva summan på något som sköter sig själv.



Så när du dammsugar manuellt så åker leksakerna som ryms i munstycket och ungarna får skylla sig själv? :p
95% av det som dammsugs är väl på ställen där en robotdammsugare inte når
 
  • Gilla
Zinkadus och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
95% av det som dammsugs är väl på ställen där en robotdammsugare inte når
Jag vet inte riktigt, men hur trångt tar du dig under med ett originalmunstycke? T.ex https://www.netonnet.se/GetFile/Pro...ctrolux-usorigindb(191911)_1_Normal_Large.jpg
Alla har väl knappast köpt ett Twinnermunstycke för att krypa runt på alla fyra och dammsuga under låga skåp och liknande?
Vid storstädning röjer man såklart allt, men då används ändå inte roboten utan den tar alla andra dagar om året. :)
 
Bord stolar mattor trösklar fåtöljer lampor etc etc etc . Den ytan som blir kvar för en robot är den ytan som ej damm samlas på.
Har man djur så kan jag förstå att man vill ha en, men för vårt hushåll skulle en robot inte göra någon nytta alls.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Den stora fördelen med centraldammsugare är att man leder ut utblåsluften utanför huset. Är inte dom stora dammtussarna som är farliga utan de man inte ser. Nog att det finns filter men att bli av med skiten är mycket bättre.

Installerade c-dammsugare när vi renoverade, kan dammsuga hela huset på 250-270 kvadrat genom att byta uttag två gånger.
 
  • Gilla
WIP och 1 till
  • Laddar…
Alriksson skrev:
Den stora fördelen med centraldammsugare är att man leder ut utblåsluften utanför huset. Är inte dom stora dammtussarna som är farliga utan de man inte ser. Nog att det finns filter men att bli av med skiten är mycket bättre.

Installerade c-dammsugare när vi renoverade, kan dammsuga hela huset på 250-270 kvadrat genom att byta uttag två gånger.
Är man rädd för partiklar så ska man nog satsa på bra ventilation. Visst är det bra med ett utblås, men vid dammsugningen så får du nog inte så mycket små partiklar in i dammsugaren det mesta yr bara runt.
 
Dizzy84 skrev:
Ni som tycker att robotdammsugare är bra har ni barn? Har isf era barn leksaker?
För oss tog det ju nästan lika lång tid att plocka undan för att roboten skulle kunna gå som att dammsuga själv.

Lite som min granne som har städhjälp på torsdagar så på onsdagar har dom städdag för att städaren ska kunna städa!?
Jo vi har barn, men leksakerna måste ju plockas undan om du ska fram med det gamla åbäket med så ingen skillnad. Eller dammsuger ni runt deras leksaker? ;)
Centraldammsugare plus en roomba är en grym kombo :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.