Nu är snart hela långväggen putsad, syns det inte? Det syns faktiskt väldigt dåligt och det pga att jag drar ett väldigt tunt lager för att enbart fylla ut den gamla putsen samt släta till alla lagningar.

En nästan färdigputsad vägg med ojämn yta och en halvmeter orörd längst ner, tomstol och rörskaft på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sparade en halvmeter vid golvet då jag ännu inte har dragit den nya elen som ska fräsas in.
 
Dörren, slipa och måla eller byta till ny karm med spegeldörr?

Träinnerdörr i en ofärdig väggöppning med synlig puts och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt, knappast värt arbetet att fixa till en sådan dörr. En ny kostar inte många kronor och den är redan färdigmålad! :)
 
Instämmer. Byt. Dom där dörrarna är inte ens särskilt fina, i mitt tycke.
 
BirgitS
Men en spegeldörr i en funkislägenhet blir väl lite konstigt. Eller är det bara jag som tycker att man ska bevara originalkänslan i såväl sekelskiftes- som funkislägenheter?
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Men en spegeldörr i en funkislägenhet blir väl lite konstigt. Eller är det bara jag som tycker att man ska bevara originalkänslan i såväl sekelskiftes- som funkislägenheter?
Med allt det nya och inget kvar av det gamla funkis köket tex så känns det mer rätt att byta. Ska ändå riva ut hela badrummet också men för att spara tid och jobb så kan jag även tänka mig att låta bli. Fasen jag gillar inte att bestämma sånt här:)
 
Du kommer ångra dig om du inte byter dörr! :) Jag är oftast mycket för att renovera och laga men i det här fallet när du totalrenoverar din lägenhet så är byte ett måste!:)
 
Fel av Åke skrev:
Du kommer ångra dig om du inte byter dörr! :) Jag är oftast mycket för att renovera och laga men i det här fallet när du totalrenoverar din lägenhet så är byte ett måste!:)
Tanken var ju att sätta in spegeldörr men en snickarpolare gjorde mig osäker... ska putsa alla väggar, dra el och riva badrum innan så tid finnes:)
 
BirgitS
Byta dörr är väl en sak medan stilen på den nya dörren är en annan sak. Det är klart att om du gillar speglade dörrar och tänker dig något sånt på luckorna i köket också så ska du du förstås sätta in det, men jag personligen skulle byta till en slät vit dörr och släta luckor i köket eftersom det är funkisfönster i ett funkishus.

Behövs det inte en ny karm om du sätter in en ny dörr (eller i alla fall blir det mycket enklare) och i så fall kanske inte måtten stämmer och du behöver göra dörröppningen större eller mindre, vilket i så fall bör fixas innan du putsar väggarna.
 
BirgitS skrev:
Byta dörr är väl en sak medan stilen på den nya dörren är en annan sak. Det är klart att om du gillar speglade dörrar och tänker dig något sånt på luckorna i köket också så ska du du förstås sätta in det, men jag personligen skulle byta till en slät vit dörr och släta luckor i köket eftersom det är funkisfönster i ett funkishus.

Behövs det inte en ny karm om du sätter in en ny dörr (eller i alla fall blir det mycket enklare) och i så fall kanske inte måtten stämmer och du behöver göra dörröppningen större eller mindre, vilket i så fall bör fixas innan du putsar väggarna.
Glömde skriva, fönstren är bytt till raka moderna opersonliga saker! :(

Nya karmen är lite mindre och det fungerar ju rätt bra att byta, dock blir det inte förrän badrummet renoveras.
 
Då väggarna till stor del är färdigputsade så tänkte jag börja dra ny el till några extra uttag, en ny kopplingsdosa i köket, 2 extra uttag i hallen och 2 extra i rummet. Kan aldrig få för mkt uttag men det finns såklart en gräns.

En fråga till er, använder jag med fördel vp-slang eller rör om jag gör spår för dessa och putsar in dem?
 
Hade likadana dörrar i min lägenhet, slipade ner och vitbetsade dem.
 
13th Marine skrev:
Hade likadana dörrar i min lägenhet, slipade ner och vitbetsade dem.
Har du kvar någon bild? skulle vara kul att se hur de blev
 
Redigerat:
Johan Nordin skrev:
Jag kan inte riktigt säga vad som går i ledningarna, ingen i föreningen kan svara på det heller men jag tror att det är matningen till vindsförråden. ingenting som hör till min lgh iaf för det har jag koll på.
Livsfarligt dock, tänk om man tänkte borra för plugg där och träffat en kabel då det var dolt.

En vän som är elektriker ska få kolla på det. får väl bju på kaffe eller nå :)
Livsfarligt är det ju inte. I alla gamla murade lägenhetshus ligger elrören ytligt. Det var standard. Oftast är rören jordade vilket gör att säkringen smäller istället för att något blir strömförande. Det är spännande att skruva upp en kabellist ovanför centralen i sådana hus. Jag har prickat ett par rör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.