Jag har en bostadsrätt som är från mitten på 50-talet med dessa... härliga?... gabondörrar.
Dessa är ganska slitna och förra innehavaren (sedan mitten på 60-talet) har spikat upp furu-lister för att göra speglar på dörren, när man spikade i dessa så har man ritat siktlinjer som man inte riktigt fått bort.

När vi flyttade in så satt inte dörrarna till vardagsrummet, köket och det rum vi använder som sovrum uppe. Och när vi för en vecka sedan bar upp dörren till sovrummet märkte vi hur mörk hela hallen blev.

Jag funderar på att ta och slipa ner och vitlasera dörrarna för att behålla lite trästruktur samtidigt som man ljusar upp allt. Har folk några andra förslag?
 
Det går att måla med lackfärg också. Jag har en gabondörr som jag målat vit. Det syns ändå att det är trä under. Jag brydde mig inte om att slipa, utan målade på som den var. Det var över ett år sedan och jag har inte sett några tendenser till att det skall släppa.

Erik
 
Skulle funka det med, du har inte bilder på resultatet?
 
Det blir möjligen inte helt jämförbart då det är glas i dessa, men så här ser det ut.

Erik
 
  • IMG_8448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8451.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde tacka för bilderna.

Just nu är jag väldigt inne på att vitbetsa dörrarna för att behålla så mycket trästruktur som möjligt.
Dock har jag två funderingar just nu:
- Går det att få igen hålen i gabon-fanéren på ett snyggt sätt?
- Hur får jag av mina 50-talstrycken? de verkar sitta med en ibakad sprint =/
 
  • Gilla
Strongcut
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Hur får jag av mina 50-talstrycken? de verkar sitta med en ibakad sprint
Man tar ut sprinten på ena sidan dörren.
 
Kunde skrivit lite tydligare, ena trycket är satt med sprinten i fyrkantsjärnet från andra trycket. Men sprinten verkar sitta som berget.

EDIT: Verkar som att det krävs mycket våld för att få loss sprinten bara...
 
Redigerat:
Har själv dylika dörrar med liknande sprintar. Hade en som satt riktigt hårt, tog en spik och knackade upp den underifrån. Kan ibland behövas ett dorn med samma eller lite mindre diameter för att få upp sprinten. Har liksom du gabondörrar modell äldre (lite tyngre) och skall själv renovera upp mina.
Om fanerytan har djupa hack eller hål så är det svårt att få träytan snygg igen, jag har tidigare lyckats ersätta skadad faner med en ny bit som passade bra i mönstret, men det är inte alltid lätt att hitta samma färg/ådring.
 
13th Marine skrev:
Verkar som att det krävs mycket våld för att få loss sprinten bara...
60 år är lång tid :)
 
  • Gilla
SusanneBlomman
  • Laddar…
Nyfniken: Check, fick ur den tillsist, lyckades slå ner sprinten lite och kunde sedan borra bort en del. Tar och köper mig ett dorn nästa gång jag är på hornbach =)

NetNut: Jag hoppas på att jag inte ska behöva försöka mig på något sådant, jag har några djupare jack, men jag slipar nog bara ur dem och låter dem vara kvar, går inte det bra får jag hitta på någon bättre lösning.

Har monterat ner sagda dörr och fått av listerna, finns det något bra sätt att få igen hålen?
Har även börjat slipa dörren samt polerat upp handtag och skyddsbricka.

IMAG0321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Strongcut
  • Laddar…
Man ser inte så mycket av skadorna på bilden. Ett sätt att få ungefär rätt färg på lagningar är att blanda slipdamm med trälim och spackla igen hålen med. När limmet torkat får du slipa igen. Det sjunker gärna när det torkar, så lägg på lite för mycket. Försök att hålla uppe mängden sågspån i blandningen. Eventuellt kan man tillsätta lite vatten.

Erik
 
  • Gilla
Strongcut
  • Laddar…
Som tur är så var nog spik fel term, mer stift vilket inte har gett jättestora hål, och de verkar inte synas mer än när man letar efter dem.

Har drågit på tre lager vit lackbets nu iaf, får se hur det blir.
 
Man kanske skulle uppdatera lite.
Blev inte jättenöjd med mitt första försök, det är väldigt svårt att få ett jämnt resultat eftersom jag behöver jobba i "omgångar" och lackbets "torkar" väldigt fort, det hade kanske gått bättre med en vattenbaserad bets.
Till nästa sida av dörren spädde jag ut med t-röd ca 1:1 på en höft vilket gjorde resultet bättre:

IMAG0328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här jämfört med hur de såg ut innan.

Har tagit ner alla "speglar" idag, visste ni att OBS! en gång i tiden sålde lister? =)
Alla beslag gör jag rena med Nitors färgborttagning (en gel man stryker på och låter verka någon timme, sen diskar jag av dem)
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.