Johan Nordin skrev:
Då väggarna till stor del är färdigputsade så tänkte jag börja dra ny el till några extra uttag, en ny kopplingsdosa i köket, 2 extra uttag i hallen och 2 extra i rummet. Kan aldrig få för mkt uttag men det finns såklart en gräns.

En fråga till er, använder jag med fördel vp-slang eller rör om jag gör spår för dessa och putsar in dem?
Som elektriker använder jag alltid slang men jag slipper ju att putsa så jag vet inte vad som är lättast där. Jag brukar be dem spåra 25x25mm och sedan sätter jag några skruvklammer runt slangen så den håller sig i väggen. Det finns smidiga spår-dosor för inputsning så slipper du krångla med vanliga dosor

Denna kör vi med:

https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Som elektriker använder jag alltid slang men jag slipper ju att putsa så jag vet inte vad som är lättast där. Jag brukar be dem spåra 25x25mm och sedan sätter jag några skruvklammer runt slangen så den håller sig i väggen. Det finns smidiga spår-dosor för inputsning så slipper du krångla med vanliga dosor

Denna kör vi med:

[länk]

Kanon, tack för svaret. nu har jag redan köpt dosor dock, kapade av anslutningarna på ena sidan på vanliga byggmax-dosor. det får duga:) ahlsell visade upp några snarlika men var och tog ut en 35mm multidosa som ska upp i taket. vill slippa ta ur så mycket betong där när den gamla kopplingsdosan som satt i väggen ska bort.

Du kan se den på inlägg 3 och 4. är det förresten fel att sätta dosan i taket?

Från centralen går det matning till en kopplingsdosa för hallbelysning. Samma matning går vidare till den berörda dosan. Från den dosan går 2 ledare och matning vidare till takbelysningen samt ett uttag i ett av rören. dom andra två rören är matning till ett till uttag samt badrummet. från badrummet går det sen vidare till köket och belysningen där. All belysning och alla uttag i lägenheten går på en fas.

Hur drar man i regel elen i en lägenhet idag?
 
Nej du kan sätta dosan i taket.
Jag ska inte lägga ut alla regler här, men egentligen så får du inte görasdå mycket av detta själv.
Om vi bortser från det så drar man 3st ledare idag (fas-nolla-jord/brun-blå-gulgrön). Strömbrytare fungerar på samma sätt som innan, en fas och en tändtråd. Till köket kan vara bra att dra en extra matning för tex diskmaskin eller Micro då det sällan är beräknat för det i gamla lägenheter. Spisen kräver en 6mm matning (20A) när det bara är en enfas-central. Även den är 3st ledare. Du bör även skaffa en jordfelsbrytare om du inte redan har det :)
 
I Österrike där jag bor används alltid slang, rör i väggarna fanns bara förr i tiden (till början av 60-talet). Elektrikern sätter några klack gipsputz i spåren och trycker dit slangarna.
 
Ibland tappar man suget, varit lite mycket på jobbfonten och veteranbil på sistone men nu ska man väl ta tag i ettan igen.
Tog ut jävligt snygga renova uttag förra veckan, putsade väggar med svarta lite gammaldags stuk uttag blir nog susen.

Elen är fortfarande en svår fråga, vet inte riktigt hur jag ska göra med den.

När jag köpte lägenheten var all belysning och alla uttag kopplade på en fas, kylskåpet hade en egen fas och 3 fas till spisen. detta kommer inte att fungera med alla elprylar och köksutrustning idag.

Jag funderar på att koppla vardagsrummets och hallens belysning och uttag på en fas. Badrummets och kökets belysning + fläktar på en fas, kylskåp på en egen och spisen på 3 fas 16 som de va.
Sen funderar jag på om det behövs ytterligare en fas för uttag i köket eller pallar samma fas för belysningen all köksutrustning?
 
BirgitS
Johan Nordin skrev:
När jag köpte lägenheten var all belysning och alla uttag kopplade på en fas, kylskåpet hade en egen fas och 3 fas till spisen. detta kommer inte att fungera med alla elprylar och köksutrustning idag.

Jag funderar på att koppla vardagsrummets och hallens belysning och uttag på en fas. Badrummets och kökets belysning + fläktar på en fas, kylskåp på en egen och spisen på 3 fas 16 som de va.
Sen funderar jag på om det behövs ytterligare en fas för uttag i köket eller pallar samma fas för belysningen all köksutrustning?
Klarar dina huvudsäkringar av så mycket belastning som du vill koppla in?
 
Johan Nordin skrev:
...
Jag funderar på att koppla vardagsrummets och hallens belysning och uttag på en fas. Badrummets och kökets belysning + fläktar på en fas, kylskåp på en egen och spisen på 3 fas 16 som de va.
Sen funderar jag på om det behövs ytterligare en fas för uttag i köket eller pallar samma fas för belysningen all köksutrustning?
Rätt tänkt, minst 4-fas skall det vara :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi förstår vad du menar men "grupper" är nog mer rätt ord, där finns bara 1 eller 3-fas 🙃. Spisen ska ha 3x16A. En Micro bör ha en egen 10A. Kan delas med kaffebryggare om du inte kör det samtidigt. Belysningen i lägenheten klarar av att vara på samma säkring. Ska du ha diskmaskin bör den ha en egen säkring med. Kyl/frys brukar oftast ha en egen den med. Du passar väll på att byta ut centralen så du får in rätt antal säkringar plus ev. Jordfelsbrytare om du inte har det?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fast att tänka på de tre faserna, eller huvudsäkringarna, och deras relativa belastning är ju inte helt fel. Hamnar exempelvis kyl, diskmaskin, micro, tvättmaskin och golvvärme i badrummet (om du nu har alla de sakerna) på samma fas lär den huvudsäkringen riskera att gå ibland, i alla fall i ett större hushåll än en övernattningsetta.

Men har du en bra elektriker som kopplar elskåpet balanserar denne rimligen lasterna för att undvika sånt.
 
Längesedan sist nu här på forumet och det händer lite, det går sakta pga jobb, semester, veteranbil mm men de går framåt, då lägenheten kostar 1200 kr i månaden att äga så är det inte allt för farligt att det tar ett tag. hellre lite längre tid och blir bra än kortare och man tar förhastade beslut.

20979813-10211712872691403-1154538290-n.jpg

Idag är nästan alla väggarna omputsade för att till sist finputsas och målas med kalklitir, kolla upp den färgen vet jag, riktigt frän.
2 st tegelväggar är framtagna och nästan all el är dragen.
 
Den ena tegelväggen är i köket och där vet jag inte riktigt hur jag ska göra...tips mottages. Köket är inte stort. det mäter ca 1.6 meter brett och 2 m ljupt.
Den vägg som är 1.6m är tagel framtaget.

Har länge funderat hur jag ska göra, antingen har man överskåp eller ej. vilket också innebär inbyggd fläkt eller en svart fläktkåpa mot tegel vilket skulle vara snyggt.

21013655-10211712870371345-847849012-n.jpg

Om jag väljer att inte köra med överskåp så har jag på golvet räknat från höger i bilden ovan. ett 40cm skåp, spis, hörnskåp och sedan från hörskåpet och mot oss i bilden ett kylskåp. mer finns det inte plats för om man vill ha ett ganska öppet och luftigt kök. problemet är ju sen om allt man behöver får plats på hyllor.
 
Vad tycker ni här på forumet om uttag i köket och höjder på dessa? har köpt svarta renova till hela lägenheten, passar väldigt bra till putsade väggar och tegel tycker jag. har dock svårt att bestämma mig om 2 saker. höjden på dessa och placeringen.

Det blir 3 st uttag i köket som även har en egen grupp för att kunna belastas utan problem.

20938998-10211712875811481-1417970364-n.jpg
Antingen placeras 2 av uttagen längst in på en varsin sida på tegelväggen så här,

21013414-10211712877171515-820934979-n.jpg
Eller så placerar man dem såhär och låter bli att knacka in dosor i tegelväggen
 
BirgitS
J Johan Nordin skrev:
Om jag väljer att inte köra med överskåp så har jag på golvet räknat från höger i bilden ovan. ett 40cm skåp, spis, hörnskåp och sedan från hörskåpet och mot oss i bilden ett kylskåp. mer finns det inte plats för om man vill ha ett ganska öppet och luftigt kök. problemet är ju sen om allt man behöver får plats på hyllor.
Låter som väldigt lite skåp även för en liten etta. Du ska väl ha in en diskho någonstans också?

J Johan Nordin skrev:
Eller så placerar man dem såhär och låter bli att knacka in dosor i tegelväggen
Det ser ut som en ventilationsöppning uppe till höger. Går det ventilationsrör nedåt därifrån också?

Uttagen bör vara en bra bit ovanför bänkytan och likaså på avstånd från kranen och hällen så det inte stänker vatten eller annat vid uttagen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som väldigt lite skåp även för en liten etta. Du ska väl ha in en diskho någonstans också?


Det ser ut som en ventilationsöppning uppe till höger. Går det ventilationsrör nedåt därifrån också?

Uttagen bör vara en bra bit ovanför bänkytan och likaså på avstånd från kranen och hällen så det inte stänker vatten eller annat vid uttagen.
ska-rmavbild-2017-08-20-kl-03-27-07.png
Det blir ett sådant här hörnskåp, eller hörnlösning och har inget annat val än att montera diskhon i den, diskhon blir rakt under fönstret i köket.
 
BirgitS
Med så lite underskåp rekommenderar jag överskåp. Har du låtit någon köksfirma föreslå lämpliga lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.