Tråden dog ut lite grann, här hemma har det inte blivit så mycket förändringar i bygget. Pumparna har jag servat och smort, och bytt strömförsörjning till. Nu har jag inte haft så många stopp som tidigare. Annars hade det mest snurrat på. Jag har varit rätt slö med att kolla näringslösningarna, har ofta gått en månad mellan kollarna men växterna verkar klara sig rätt bra ändå.

Det har flyttats om lite plantor och dragits upp några nya.

Smultronen som vi har ger väldigt lite bär och dessutom går de inte att plocka (de går sönder, sitter fast för hårt). En av plantorna rök när jag var på scoutläger, eftersom det blev översvämning i krukan (rötter ner i returslangen) och sambon inte klarade av att "fixa" utan jag sa åt henne att bara dra upp och slänga den.

Ruccolan har numera väldigt tjocka mörka blad så även om de ger regelbundet nya blad så borde jag nog så nya.

Fönsterkrukorna har jag nu idag gjort en storstädning av, plockade ur alla plantor, tvättade och torkade lecakulorna och spolade igenom alla slangar med maskindiskmedel (dock lossade inte så mycket av algerna som jag hade hoppats, trots två timmars cirkulation). Timjanplantorna satte jag tillbaka överst, de har funkat bra. Persiljan satte jag bägge plantorna i samma kruka nu för de är så glesa att det är bara slöseri att ha dem i varsin kruka. De har haft problem med bladlöss under hösten men verkar ha fått bort dem med såpvatten och mekanisk bekämpning (dra bort dem med fingrarna alltså). Har dessutom flyttat de två gräslöksplantorna från IKEA-systemet till en fönsterkruka. Har en ledig fönsterkruka nu, det lutar åt att jag kör rosmarin där, jag TROR att det är två såna jag har på G i IKEA-systemet (jag skrev inte upp vad jag sådde....).

Har en chiliplanta nu också i "tomatsystemet" (som just nu inte har nån tomatplanta). Hade fått en kruka av morsan som hon sin tur hade fått av nån. Ingen aning om vad det är för sort men jag provade att skölja bort jorden och sätta den med lecakulor och den har väl nåt dussin chilifrukter på gång nu (jag har pollinerat med en påskfjäder, vet inte om det hade blivit frukt annars). Eftersom jag inte vet alls vad det är för sort blir det spännande att se hur de utvecklas, de är gröna än så länge allihop, de längsta är väl 7-8 cm.
 
En bekant i Tyskland använder ett filter som ser ut som ett kaffefilter i tyg eller plast, ett otroligt finmaskigt nät som hindrar rötterna att sätta igen returslangen. Kanske värt att prova?
http://www.icahemma.se/kaffefilter-p-11861-c-1808.aspx
Något i den här stilen såg de ut...
Mvh P-A

Ps följer tråden fortfarande, tycker att det du gör är spännande.
 
Risken är väl bara att filtret istället sätter igen av annat... Fast samtidigt undrar jag om inte rötterna kommer att ta sig igenom förr eller senare...

Kommer nog att bli lite mer fart på odlandet hemma i vinter, det är ju då det är roligast att ha en massa färska grönsaker, när det är snö ute:)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kul projekt har just börjat med hydro själv för kännedom finns svarta slangar att köpa
kanske billigare än eltejp annars vet jag dom som sprutlackat allt svart.
 
Skulle man inte bara kunna täcka krukans yta med lite svart plast för att stänga ute ljusexponeringen.
 
Du menar för att slippa alger? Det går nog att göra så, man får bara se till att det inte blir för lufttätt. En av poängerna med hydroponisk odling är ju att rötterna ska få mycket syre (luft).

Jag vet att det finns svarta slangar, men trodde inte det skulle bli såna problem i returslangarna. Nackdelen med svarta slangar är ju att man inte ser om det blir stopp i dem. Jag hade svårt att att hitta svarta slangar till vettiga priser förut också, de kostade ofta 2-3 gånger så mycket som de enklare transparenta och gröna slangarna jag köpte.
 
Kollade vad jag köpt mina svarta 8mm slangar
https://www.willabgarden.se/produkt/hydromat-matarslang/1914
107kr för 10m.
sen såg jag att du använde leka vanliga leka är inte inert du måste ha en buffrad variant lite dyrare men är inert samt att nära Blomstra i hydro är ett känt upphov till dina "tidigare hoppas jag" PH problem.
 
De gröna slangarna som jag har för matningen kostar 3,95 metern på Bauhaus. 10,70 meter är mer än dubbelt så dyrt. (Ja, jag är "överdrivet ekonomisk" :) )

Blomstra slutade jag med för länge sen, pH-problemen var med GHE Flora.
 
Den där chiliplantan jag fick av morsan kommer det massor med frukter på, den verkar självpollinerande för jag har slutat med fjädern och det kommer massor med frukt ändå. De blir röda när de mognat, det tog längre tid än vi trodde. Verkar vara en mild sort (typ spansk peppar) så det var inte så jätterolig, men vi har använt den i matlagningen lite grann. Har hängt ett gäng på tork ovanför belysningen i skåpet (där är det mörkt och varmt och bra luftflöde så det är bra torkmiljö, på bilden är det ljust bara på grund av blixten).

Chiliplanta med mognande röda frukter i ett hemmabyggt hydroponiskt system med lecakulor och LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda chilifrukter hänger på tork i ett skåp med reflekterande väggar och belysning ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått beskära den lite grann, men den blir ju som en buske med vedartad stam sen så det funkar nog.

Smultronen gav jag upp med, de krukorna är tomma just nu. Dottern fick en blomkruka med jordgubbar när hon tog studenten, jag försökte flytta över dem till hydro och det verkade funka först men nu har de dött. Möjligen på grund av att jag hade för dålig koll på näringslösningen, eller att det blev för blött för dem där de satt.

IKEA-lådan med salladsplantor i ger däremot god skörd, det svåra är att komma ihåg att så nya frön i tid så man kan byta ut plantorna efter hand. Men jag har börja få lite rutin på det nu så det blir nog bra framöver. Bilden är tagen för nån vecka sen (den 12:e), har hunnit med att skörda en gång efter det.

Hydroponisk odling med sallad och rucola plantor i ett inomhus trädgårdsskåp med reflekterande ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mest sallat och rucola, mittenraden längst till vänster är en ny planta av thaibasilikan och i raden närmast kameran är det ny gräslök på G (den som hänger i köksfönstret slokar rejält, men det kan bero på att det är kalldrag från fönstret så den tycker det är höst).

Här är de nya plantorna som är på väg upp (dessa står i det lilla minidrivhuset ovanpå reservoaren, som syns på tidigare bilder). Jag provar lite olika media här, det ena är sånt här kokosbaserat medium som jag köpte på IKEA (det är dock näringsberikat för att ha samma innehåll som planeringsjord, det hade jag missar). De andra växer i små lecakulor, det är bara några mm vatten i botten på den blå lådan, lecakulorna och "kokosjorden" suger upp fukten bra. Sen planteras de om till enbart lecakulor (stora) i IKEA-lådans krukor.

Ungplantor i olika tillväxtstadier odlas i små krukor med lecakulor och kokosbaserat medium i ett hemmaodlingssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köksfönstret är det timjanplantorna högst upp som frodas mest, utöver gräslöken så verkar persiljan också sloka (bleka blad) och thaibasilikan verkar ha dött helt. Däremot har jag rosmarin på väg upp och den ser ok ut.

Växtodling i återvunna PET-flaskor som hänger framför ett fönster med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ung planta växer i ett genomskinligt vattenbehållarsystem nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IKEA-lådan funkar antagligen bra även om man bara skulle köra den på det sättet den är tänkt, men min lösning med reservoar och pump gör att man inte behöver hålla koll på den lika mycket. Större volym på reservoaren ger stabilare system, sallaten dricker rätt mycket så jag tror att man skulle behöva fylla på flera gånger i veckan annars.
 
Ni som är experter på "hobbyodling":

Jag har försökt få avokadokärnor att gro, men misslyckats totalt.

För decennier sedan gick det bra, och det blev väldigt vackra små växter att ha i fönstret.

Men nu lyckas jag som sagt inte. Är de sterila nu eller vad är fel?
Någon som lyckats?
 
Jag har aldrig försökt mig på avocadokärnor, men några spontana tankar:

1. Det kan vara så att det korsats fram sorter som inte har en grobar kärna (men det känns lite osannolikt)

2. Avocado kan vara behandlade på nåt sätt (för att påverka hållbarheten) som samtidigt gör att kärnorna inte gror lika lätt

3. Mer klor i vattnet idag som gör att det inte funkar? Just när det gäller hydroponisk odling får man ju lära sig att man behöver ha koll på sitt vatten.


Jag får göra ett försök nästa gång vi gör guacamole...


Hittade den här sidan med några tips:
http://www.odla.nu/fragor-svar/lyckas-med-avokadokarna
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Jag har aldrig försökt mig på avocadokärnor, men några spontana tankar:
...
3. Mer klor i vattnet idag som gör att det inte funkar? Just när det gäller hydroponisk odling får man ju lära sig att man behöver ha koll på sitt vatten.


Jag får göra ett försök nästa gång vi gör guacamole...


Hittade den här sidan med några tips:
[länk]
Tack för tips! Tror att jag har provat enligt tipsen, men det gäller att inte ge upp!

Här i Laholms kommun är faktiskt vattnet inte klorerat, för de anser att kvaliteten är så bra ändå,
grundvatten silat genom grusåsar. Inget dricksvatten tas alltså från våra berömda åar :)
 
Jag läste lite fler sidor och nån skrev att det kan ta upp till 8 veckor innan det händer nåt.
 
Knäppte ett par bilder på hur jag driver upp plantor från frön.

Jag använder "insatsen" som rockwoolkuberna levererades i, jag har klippt ut "lagom stora" bitar av den (kuberna har ju gått åt så jag har insatser över). I botten är det ett rätt stort hål som jag klippt ut små skumgummilock till (av såna här tunna tvättlappar man har till småbarn). Sen lägger jag en nypa små lecakulor på det så fröna får lite stadgar när det börjar gro.

Blå behållare med skumgummirutor förberedd för att driva upp planteringsfrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plantor uppdrivna från frön i en insats med lecakulor och skumgummilock utan vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Botten får ett tunt lager vatten (nån millimeter bara, så lecakulorna och skumgummit hålls fuktigt) och sen ställs denna mörkt och svalt (för salltsfrön vill ha svalt för att gro) med locket på (för att hålla inne fuktigheten, locket är det som skumgummirutorna ligger på på första bilden). På bilden är det inget vatten, jag har bara förberett inför nästa sådd där.

När det kommit upp groddar så flyttar jag dem till en likadan insats men där har jag hela hålet fyllt med små lecakulor eller sånt här kokosbaserat medium. (Bild finns i tidigare inlägg) Det är lite pilljobb att flytta över dem men det funkar. Har spetsade glasspinnar som "spade" och använder färgade tandpetare för att identifiera vad som är vad (har doppat änden på tandpetarna i smält vaxkrita).

Sen när de fått två bladpar flyttar jag över till de grå IKEA-krukorna.

Fördelen med denna lösning är att det inte går åt så mycket rockwoolkuber och man kan enklare så flera frön i samma "hål" och sen får man se hur många som gror. Med rockwoolkuberna så tyckte jag det gick åt väldigt mycket kub för varje enskilt frö, även om de inte är jättedyra så kändes det som lite slöseri.
 
Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Men rockwool känns ju lite eljest.

Det är väl i alla fall inget man skulle vilja få in i sin lekamen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.