Martin_B
Meurman skrev:
Precis! Så fungerar tydligen byggfysiken! Vikten går ner på "den stora balken" och 2 meter inåt i huset. Jag kan som sagt lägga ut beräkningarna om du vill kika ytterligare! :)
Då har jag lärt mig något nytt. Kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig förut att anslutande bjälkar som ansluter till en annan bjälke, skulle kunna bära upp bjälken de ansluter till. Lite som att lyfta sig själv från marken, utan att hålla i något annat än sig själv, känns det som :D

Borde inte de anslutande bjälkarna, dvs bjälklaget, snarare belasta bjälken de ansluter till, än bära upp den? :what:

Nu snurrar det i huvudet alltså. Men som sagt, jag är ju ingen fysiker...
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Då har jag lärt mig något nytt. Kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig förut att anslutande bjälkar som ansluter till en annan bjälke, skulle kunna bära upp bjälken de ansluter till. Lite som att lyfta sig själv från marken, utan att hålla i något annat än sig själv, känns det som :D

Borde inte de anslutande bjälkarna, dvs bjälklaget, snarare belasta bjälken de ansluter till, än bära upp den? :what:

Nu snurrar det i huvudet alltså. Men som sagt, jag är ju ingen fysiker...
Ja alltså allt sitter ju ihop, men jag håller med om att det "känns" lite overkill, men vågade inte trotsa en konstruktörs "svindyra" dataprogram, låter ju lite fegt nu när jag tänker på det, men som sagt, jag kan skicka beräkningar till dig, gick inte att lägga ut pdf, men skicka ett pm med mailadress så kan jag maila det till dig, om du är intresserad alltså, jag själv förstår inte riktigt vad som står i den... Mycket siffror fram och tillbaka...
 
Martin_B
Meurman skrev:
Precis! Så fungerar tydligen byggfysiken! Vikten går ner på "den stora balken" och 2 meter inåt i huset. Jag kan som sagt lägga ut beräkningarna om du vill kika ytterligare! :)
Och ytterligare en fråga, då jag sitter som ett enormt frågetecken nu :)

Bär alltså den stora balken ovanför burspråket bättre, och tar mer vikt, när man väl ansluter golvbjälklaget till samma balk, som i min oerfarna hjärna snarare borde belasta den stora balken de ansluter till, än den gör utan att man ansluter golvbjälklaget?

Jag kanske borde ha pluggat kärnfysik :D

Jo, jag tittar gärna på uträkningarna förstås. :)
 
Hm, förvirrande. :x
Jag kan köpa att lasten från ytterväggen går inåt i den ursprungliga konstruktionen, där väggen vilade på golvbjälkarna. Men i den nya konstruktionen ligger ju en mkt väldimensionerad balk rakt under ytterväggen och tar upp all last och för ut den till ytterväggen på var sida om burspråket. Golvbjälkarna kan inte ta ngn som helst last från den balken, utan det är ju tvärtom. Golvbjälkarna hänger ju i den grova balken. Golvbjälkarna kan bara ta upp belastning inne i rummet och föra ut den till yttervägg/balk resp innervägg på andra sidan. ???
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Ja alltså allt sitter ju ihop, men jag håller med om att det "känns" lite overkill, men vågade inte trotsa en konstruktörs "svindyra" dataprogram, låter ju lite fegt nu när jag tänker på det, men som sagt, jag kan skicka beräkningar till dig, gick inte att lägga ut pdf, men skicka ett pm med mailadress så kan jag maila det till dig, om du är intresserad alltså, jag själv förstår inte riktigt vad som står i den... Mycket siffror fram och tillbaka...
Jo den biten förstår jag ju, att det binder ihop bra, särskilt när golvplankor och innertak undertill kommer på. Men att det kunde påverka just bärigheten för ytterväggen med snölaster och allt det trodde jag absolut inte förut. Blev ju smått chockad när jag läste :D ...men som sagt, är ingen fysiker.

Kanske någon kunnig här inne som kan klargöra den mekaniken? ...för siffrorna på ett papper säger mig inte mycket ändå när jag tänker efter ...för då blir jag väl ännu mer som ett frågetecken :)
 
Nej men en del last går ut över bjälklaget istället för till "balken" när man ansluter golvbjälkarna.. Så har jag fått det förklarat för mig, sedan finns det ju en vikt i bjälklaget i sig självt och det man har i rummet (i detta fall dimensionerat för att det ska kunna vistas människor där också), så den maxvikten som kan uppstå hamnar ju också på "balken", så därför balken är så pass stor, men som sagt skicka din mail så kan du gå in och läsa exakt istället för att jag ska förmedla något som jag inte är så insatt i. :)
 
Martin_B
Oldboy skrev:
Hm, förvirrande. :x
Jag kan köpa att lasten från ytterväggen går inåt i den ursprungliga konstruktionen, där väggen vilade på golvbjälkarna. Men i den nya konstruktionen ligger ju en mkt väldimensionerad balk rakt under ytterväggen och tar upp all last och för ut den till ytterväggen på var sida om burspråket. Golvbjälkarna kan inte ta ngn som helst last från den balken, utan det är ju tvärtom. Golvbjälkarna hänger ju i den grova balken. Golvbjälkarna kan bara ta upp belastning inne i rummet och föra ut den till yttervägg/balk resp innervägg på andra sidan. ???
EXAKT som jag resonerar med min "oerfarna" hjärna :) ...men men...
 
Oldboy skrev:
Hm, förvirrande. :x
Jag kan köpa att lasten från ytterväggen går inåt i den ursprungliga konstruktionen, där väggen vilade på golvbjälkarna. Men i den nya konstruktionen ligger ju en mkt väldimensionerad balk rakt under ytterväggen och tar upp all last och för ut den till ytterväggen på var sida om burspråket. Golvbjälkarna kan inte ta ngn som helst last från den balken, utan det är ju tvärtom. Golvbjälkarna hänger ju i den grova balken. Golvbjälkarna kan bara ta upp belastning inne i rummet och föra ut den till yttervägg/balk resp innervägg på andra sidan. ???
Nu blev man ju väldigt fundersam, låter ju klokt det du skriver! Kan inte du läsa beräkningarna och återkomma? Våran konstruktör kanske har fått något om bakfoten??
 
Martin_B
Meurman skrev:
Nej men en del last går ut över bjälklaget istället för till "balken" när man ansluter golvbjälkarna..
Ok, men om lasten från ytterväggen över burspråket, som ju bärs upp av den stora balken under, går ut över bjälklaget (vilket jag självfallet förstår), vart tar lasterna på bjälklaget sedan vägen? De är ju anslutna till den stora balken, så i slutändan bär ju den stora balken allt ändå, och bjälklaget är bara en belastning?
De anslutande bjälkarna i bjälklaget skulle bara kunna stabilisera den stora balken sidledes, således?

Skall se om jag hittar någon tjänst där man kan slänga upp pdf så kan mer insatta tolka den, för jag fattar nog inget av den ändå. Fattar ju inte ens hur den här fysiken som du beskriver här skulle kunna funka juh :)
 
Martin_B
Och av just denna anledningen blev jag också lite förvånad från början att man använde så grova bjälkar som 90x270, som i min värld bara belastar den stora balken onödigt mycket. Ett spann på 5 meter är ju inte så extremt, känns det som, utan att ha räknat på det. Men återigen, detta är bara i "min värld" och den kan ju vara väldigt fel :D
 
Martin_B
Martin_B skrev:
Ok, men om lasten från ytterväggen över burspråket, som ju bärs upp av den stora balken under, går ut över bjälklaget (vilket jag självfallet förstår), vart tar lasterna på bjälklaget sedan vägen? De är ju anslutna till den stora balken, så i slutändan bär ju den stora balken allt ändå, och bjälklaget är bara en belastning?
De anslutande bjälkarna i bjälklaget skulle bara kunna stabilisera den stora balken sidledes, således?

Skall se om jag hittar någon tjänst där man kan slänga upp pdf så kan mer insatta tolka den, för jag fattar nog inget av den ändå. Fattar ju inte ens hur den här fysiken som du beskriver här skulle kunna funka juh :)
Ja där har du ju en poäng, jag börjar funder på om det var sagt som så från början att golvbjälkarna skulle gå hela vägen till yttervägg burspråk, och sedan att den "stora" balken låg ovanför golvbjälkarna och att vikten blev fördelad ner på golvbjälkarna ända ut till yttervägg burspråk, hmm, för någonstans på vägen insåg vi att det inte skulle gå att göra rent byggtekniskt, kanske blev så att vi glömde bort att beräkna om efter att vi ändrade taktik där... Jag inväntar pdf - tjänsten ;)
 
Martin_B skrev:
Denna pdf hosting kanske funkar?
Du kan ju prova:

[länk]
Oj, detta var för avancerat för mig, kan du kanske lägga ut den på något sätt om jag mailar den till dig?
 
Martin_B skrev:
Gjorde ni rätt i!
70x170, förmodar att du menar gamla träbjälkar? På ett spann av 6 meter förstår jag att det svajade. Måste varit som att stå i en eka under storm? :D

Stor skillnad på 6 och 4 meter. Och ojjjj, vilken skillnad på 70x170 bjälkar vs. kertobalkar av samma dimension.
Ja, bonnsågat, förmodligen på sågen som fanns här i byn. När man gick i rummet så rörde sig möblerna, man blev lätt sjösjuk.
 
Martin_B
Kom tänka på en sak.

Det kan ju vara så vansinnigt illa, att grabbarna räknade med att bygga enligt den gamla konstruktionen, där golvbjäklarna gick hela vägen ut till burspråkets yttervägg, och dimensionerade bjälklaget därefter. Det resulterade då i 90x270 bjälkar, vilket jag "i min värld (återigen)" lugnt kan köpa. Låter ju väldigt rimligt.

Men sedan ändrade de sig ang. konstruktionssätt och valde att avlasta ytterväggen på ÖV med den grova balken ovanför burspråket, som i sin tur fördelar lasterna på ytterväggen på vardera sidan av burspråket, och valde sedan att ansluta bjälklaget i den stora balken också.
Samtidigt kanske de glömde dimensionera om själva bjälklaget, och 90x270 blev kvar helt i onödan.

Bara en tanke, men det låter (i min värld) som en rimlig förklaring. Tar ansvar för en idiotisk tanke, ifall det inte är så :)
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.