Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
Hemmakatten skrev:
Det demokratiska styret i Polen som harry73 skriver håller tyvärr på att nedrustas. Titta bara i (de svenska) dagstidningarna den senaste tiden.
Ytterligare en sak att följa upp då det stämmer...
 
Fortfarande. Bygg inte nytt. Jaga renoveringsobjekt.
 
noone70 skrev:
PK betyder enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"

Är det något att vara stolt över?

Frågan idag är snarare om man vill associeras med det som INTE är PK. I vardaglig betydelse har PK kommit att bli synonymt med sunt förnuft, medkänsla, medmänsklighet, vanligt jädra hyfs, respekt osv.

De enda som använder order "PK-media", "PK-maffia" osv är grupperingar som helt tappat bort dessa grundläggande värderingar och beteenden. Får man inte säga precis vad man vill till vem man vill när som helst, då är "allt så jävla PK" . Av någon märklig anledning brukar samma personer använda Avpixlat som sin faktagrund.
 
  • Gilla
Freddedan och 14 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Nu var det ju inte företaget som skrev det utan så det finns inga juridiska skäl.
Jag vet inte vad Tesla club och företaget självt officiellt påstår men att bilarna är mycket kapabla i automationshänseende är ganska tydligt.

Här är en kort film på hur bilen förstår att en olycka ska hända och börjar vidta åtgärder.
1,5 sekunder innan olyckan händer.

https://www.youtube.com/watch?v=3TtODhB-008
 
noone70 skrev:
PK betyder enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"

Är det något att vara stolt över?
Är det inte så vi är allihop, på ett eller annat vis.
Överlevnadsexpert skulle man kunna säga och fungerade för kvinnan som blev kidnappad och inlåst av den där "läkaren".
Nu har de flesta av oss förstått att en global miljökatastrof står för dörren, ska vi då inte anpassa oss till den och förändra vårt sätt att leva så efterföljande generationer får en chans, de med.
Förövrigt så är det väl så att de som skriker mest om PK är det mest, se bara på SD och deras kameleontanpassning till alla spörsmål.
Ska man bygga så bygg bunkrar, var inte så PK.
 
Ok, Atom, du som startade tråden och frågade efter råd om nybygge. Vad är slutsatsen efter 155 inlägg? Vilka parametrar bör man beakta och hur är i dessa fall situationen?

Jag förvånas lite över att grundläggande saker som ränteprognoser inte är på agendan, men avsikten här kanske var att bygga hus med befintligt eget kapital?
 
MathiasS skrev:
Frågan idag är snarare om man vill associeras med det som INTE är PK. I vardaglig betydelse har PK kommit att bli synonymt med sunt förnuft, medkänsla, medmänsklighet, vanligt jädra hyfs, respekt osv.
Är det de som Henrik "PK och stolt" Schyffert stod för när han skrev:
"Precis det där sa din mamma igår innan hon ville att jag skulle runkbajsa henne i munnen"
 
Skulle jag vara lättanpassad så skulle jag vara död två gånger om och om jag ändå mot förmodan skulle leva så skulle det vara som intern på sluten avdelning på mentalsjukhus och om de mot förmodan skulle ha skrivit ut mig skulle jag leva som utslagen.
Anpassning och politisk korrekthet är med andra ord ett av de största hoten just nu mot mänsklighetens och ens egen personliga överlevnad.

Däremot så tycker jag att man måste upprätthålla en viss grad av hyfs och civiliserat beteende. Andra människor har samma rätt som jag att ha en identitet och gå sin egen väg och ta för sig av livet och få litet hjälp när allt går åt helvete. Både nu levande och ofödda generationer har samma rätt och den enes rätt får inte inkräkta på den andres.

Tyvärr finns det en massa politruker och kolportörer nu för tiden vars fabriksgjorda ideologi är så viktig för dem att ideologisk renhet går före andras rätt att leva och skapa en dräglig tillvaro.
Då jag hör folk upprepa de där budskapen utan att inse vad de innebär då blir jag flyförbannad!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
noone70 skrev:
PK betyder enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"

Är det något att vara stolt över?
Om jag får tro Wikipedia är det inte allt NE säger, för där står det:

Wikipedia skrev:
I Sverige används begreppet enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten", i synnerhet som nedsättande beteckning på gängse vänster- och feministiska åsikter".[2]
Och såklart får man vara stolt över sina vänster - och feministiska åsikter :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Läser med intresse och förundran denna spretiga tråd... Det är ju jättesorgligt och för mig förvånande att vissa är så oroliga över situationen i Sverige att de tvekar att bygga hus fastän de har kontanter!?

Som flera påpekat är ju Sverige överlag ett riktigt bra land att bo i på många sätt då vi har demokrati, hyfsad jämställdhet och fri sjukvård mm.

Visst finns det saker att oroa sig för som försämrad sjukvård (även om utgångsläget är ovanligt bra i det här landet) eller övergrepp och våld mot barn och kvinnor. Men vi lever ju i en demokrati med åsiktsfrihet så det går att engagera sig politiskt utan att riskera något. Stanna och slåss för att sjuksystrar skall få rättvisa löner ( är övertygad om att detta är nyckeln till sjukvårdskrisen - sjuksystrar finns det) och för bättre lagar och mer resurser för att sätta dit pedofiler och våldsmän t e x. Rösta på ett parti som står för jämlikhet och jämställdhet och social trygghet.

Mycket av den rädsla som finns är obefogad. När det gäller våldsbrott i Sverige så visar statistik från Brå att dödligt gatuvåld per capita faktiskt är lika låg i Sverige idag som på 70talet och framförallt mycket lägre än i de flesta andra länder...

Oroligheterna i världen är förstås något att ta allvarligt - men jag förstår inte varför de skulle få dig att tveka att köpa hus i den lugnare delen av världen. Kanske skall du betänka klimatförändringarna på så sätt att du inte köper en låglänt sjötomt. ..

jo, just det . Eventuellt kan du även kolla upp blivande grannar så att de inte är SD politiker då de är mer kriminella än genomsnittsmedborgaren och dessutom har vissa av dom uppmanat till våldtäkt på kvinnor som anser sig vara jämlika män.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
pmm skrev:
Fortfarande. Bygg inte nytt. Jaga renoveringsobjekt.
Nu var det väl just nybyggt som TS funderade på, jag antar TS sitter i ett "gammalt" hus redan.

Jag (som gillar gamla hus) skulle under vissa förutsättningar ändå kunna tänka mig att bygga nytt, dock skulle jag isåfall försöka bygga i gammal stil, och försöka använda begagnat byggmaterial, tex dörrar och fönster från sekelskiftet...

Men detta är ju utanför tråden (som de mesta svaren i denna tråd). Om man inte gillar gamla hus ser jag ändå EN stor fördel med att renovera. LÄGET. Gamla hus ligger ofta (inte alltid förstås) på från början bra lägen. Jag inbillar mig att marken var billig i förhållande till bygget, plus att de flesta hus var unikt utformade och anpassade till platsen. Stora tomter, bra lägen.

Många nybyggda hus är antingen inklämda på skafttomter, ligger tätt, tätt för att maximera antalet villor och minimera kostnader för vägar VA etc. Många nybyggda hus är stöpta i samma form och inte anpassade till tomten, väderstrecken, läget etc. MEN för den som bygger själv och får tag på en tomt med bra läge och ger omsorg om alla detaljer så kan ju ett nybyggt hus bli fantastiskt och precis som den som bygger vill ha det.

Så, jag tror jag skrev det tidigare, bygger man nytt är ett bra läge det allra viktigaste tror jag. Och jag tror Sverige har kvar endel bra lägen, dock svårare och svårare att hitta i närheten av våra största städer...
 
Vi står (enl stormedia...) inför en bostadsbubbla. Så nybygge sänker värdet för oss alla.
 
Flowerpower skrev:
.
Mycket av den rädsla som finns är obefogad. När det gäller våldsbrott i Sverige så visar statistik från Brå att dödligt gatuvåld per capita faktiskt är lika låg i Sverige idag som på 70talet och framförallt mycket lägre än i de flesta andra länder...
Lögn, förbannad lögn och statistik...
Allt är en fråga om hur man väljer urval och hur man tolka det statistisk datat.
Det du skriver är sant fram till och med 2014 men 2015 hände något. På BRÅs hemsida så står det följande:
"År 2015 konstaterades 112 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med 25 fall jämfört med 2014." Dvs en ökning med ca 25%. Siffrorna för 2016 är inte klara än, men enligt Aftonbladet ligger de på 105 st och enligt Elisabeth Höglund var de uppe i 146 i november(hon har inte presenterat några siffror för december, det tillkommer nog minst 10 fall). I efterhand så brukar en del av fallen kunna avfärdas som olyckor och självmord. Hur som helst så är det en kraftig ökning historiskt sett

Sedan ska man även väga in den medicinska utvecklingen inom akutvården. I dag räddas många fler svårt skadade än för 30-40år sedan.

Hur vet du att den oro som många känner är i många fall obefogad? NTU visar på att oron ökar kraftigt, men den är bara en undersökning(med många brister, tex låg svarsfrekvens och att många utsatta grupper inte är med) som inte säger någonting om hur många brott som faktiskt utförs och hur många som faktiskt blir utsatta för brott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emiliia och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu är det säkert PK av mig att tillägga att även om våld är relativt jämnfördelat mellan män och kvinnor, utsätts kvinnor för grövre övergrepp och händer nästan hälften av dessa övergrepp i nära relationer och i mindre än 20% finns det en hel okänd gärningsman.
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-i-nara-relationer.html

Så jag vill påstå att det (i alla fall för kvinnor) är säkrare att vara ute på gatan än hemma i huset, och att det är en viktigare parameter än vilket område man bor i. Så bygger man ett nytt hus, se till att man bygger den jämställd så att både man och kvinnan har plats för sina egna intressen och där det finns utrymme att dra sig undan och vara för sig själv.

Genom att bygga nytt kan man se till att man får ett hus som är anpassat till det moderna samhället (både sociallt och energimässigt) och efterfrågan för dessa hus borde vara större än för omoderna hus. Så jag säger att det är bättre att bygga nytt än att köpa begagnat
 
Var hittar man infot / Elisabeth Höglund? Hon är inte någon polis eller jurist vad jag minns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.