Jag har lämnat in tre leasingbilar med både fläckar, dörruppslag och stenskott i färg och det har räknats som normalt slitage.
Nissan, Audi och VW.
Jag förstår inte varför ni försöker racka ner leasing så... Det är bekvämt och smidigt.
Kör man mycket så väljer man naturligtvis en högre körsträcka direkt.
Man kan även ändra kontrakt under tiden (åtminstone med VW för det gjorde jag)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Förstår att det är bekvämt och smidigt men blir det billigare?
 
Andy78 skrev:
Förstår att det är bekvämt och smidigt men blir det billigare?
Än en gång... Räkna med värdeminskning så blir leasing billigare än att köpa...
 
Andy78 skrev:
Är det den äldre generationen som tycker det är pinsamt att låna till bil?
Vet ej refererar bara till min kompis som jobbar med billeasing och de samtal vi brukar ha om det hela och hur dom ser på det.
 
Ja, en golf verkar ju tappa ca 42% på 3 år om man kollar blocketpriser.
 
F
Alltså jag fattar inte vad alla stressar om att det innebär kostnader att lämna igen en skadad leasingbil. Flyttar du ut ur en hyresrätt och lämnar massor av feta skruvhål i väggarna och en fläck på golvet efter att akvariet pajat så innebär det också kostnader. På en 15 år gammal Saab så kan man stanna vid svordommar om man får en parkeringsskada, men en två år gammal bil måste man ju fixa till så den blir som ny igen, går ju inte lämna skadan som den är och tro att det inte påverkar värdet på bilen oavsett om man säljer, byter in eller lämnar tillbaka.
 
Jag har hört exakt samma förklaring som oceanis lade fram. Av en handelsresande som hade haft leasingbil genom sitt arbete men som köpte bil när han pensionerades och skulle börja betala leasingen själv.

Och för att förlänga oceanis resonemang är fåfängan bara någonting man själv har hittat på och därför kan strunta i. Precis som man struntar i alla fantasivärldar och fantasifigurer man hade som barn.

Jag blev utslängd från en anställningsintervju en gång för att jag kom dit i en för gammal bil som inte passade företagets image....... det är 6 eller 7 år sedan och bilen rullar än...... och med facit i hand var det betydligt bättre att vara skuldfri arbetslös än överskuldsatt för att kanske duga att anställa.
Det var betydligt lättare att ta mig ur arbetslösheten än det hade varit att ta mig ur ett stort billån.
Den som står i skuld är trälbunden och inte fri.
 
Freddedan skrev:
Alltså jag fattar inte vad alla stressar om att det innebär kostnader att lämna igen en skadad leasingbil.
Skillnaden är att leasingbilen äger du inte, slår du en bula i din egen bil så kan du välja om det har någon betydelse eller inte.
 
anders07 skrev:
Än en gång... Räkna med värdeminskning så blir leasing billigare än att köpa...
Jag tror fortfarande inte på det.
Leasing är ett sätt att förenkla sin tillgång till bil när man inte har något bilintresse utan bara vill lösa ett transportbehov.
 
Har en kompis som bor bredvid en mack med hyrbilar. Åker spårvagnen till jobbet, slipper betala för parkering men har ändå tillgång till bil de gånger det behövs. Det finns många olika sätt som funkar :p
 
Åker gammal passat kombi diesel -02
-mycket dyr skatt

+mycket billig i inköp 25.000:- Nya sommardäck, nyservad +nybytt kamrem, 1år g:a vinterdäck.
+låg bränsleförbrukning (åker mer än medelsvensson)
+se bra ut för sin ålder, så man behöver inte skämmas:)

har haft den i 3år kört 9000mil nu. endast kostat på vanlig oljeservice. bromsbelägg fram och bak. vindrutetorkare, lite lampor, en tempgivare.
Bytt allt själv. (har en kina diagnos för att göra eventuella felsökningar och släcka servicelampan kostade ett par hundra på ebay)
Nu går vinterdäcken för sista säsongen. sommar däcken klarar lätt två år till. planerar att ha den året ut nu. då blir det ca 4år jag haft bilen. den sjunker förmodligen inte mer i värde under ett år..

värdemiskning ca 10.000-15.000kr på tre år.
Säg att jag får 10.000kr vid försäljning.

Värdeminskning =15.000kr/3år = 5.000kr/år
Försäkting trafik. 3200/år
Besiktning 475kr/år
Egen service 1200kr/år
Bränsle 1500liter*14kr 21000kr
Skatt 6000kr/år
P-avgift 0kr/år där jag bor

Att använda köra min bil 3000mil/år kostar avrundat
37000kr/år
eller
3083kr/mån
eller
12,33kr/milen

Har haft tur med mina billiga bilar. å andra sidan när jag köper en bil i den prisklassen så får man kika noga vad man får , så man inte köper en bil som direkt får en 10.000kr reparation.
Kan man inte sortera bland "vraken" eller skruva själv då ska man kanske låta bli.
Misstänker jag ett fel eller hör ett oljud som jag inte vet vad det är då köper jag inte bilen.
Köper endast bilen om jag vet vad som är felet och jag vet att jag kan fixa det själv.

+Jag behöver inte ha en bil av senaste årsmodell för att visa att jag har råd:)
Får jag ett dyrare haveri så gör jag mej av med bilen och skaffar en annan.
inga lån eller skulder på bilen så det går fort.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Freddedan skrev:
Alltså jag fattar inte vad alla stressar om att det innebär kostnader att lämna igen en skadad leasingbil. .
Jag tror inte det är så många som stressar över det, utan det är bara en fråga om att förstå att den månadskostnad som många tror är det dom skall betala för att få köra bilen i 36 månader inte är den sanna månadskostnaden.

Sen är det så att om du verkligen läser vad som räknas som icke normalt slitage så kan det bli väldigt stora avdrag på det påstådda restvärdet.
En liten buckla efter ett dörruppslag med en liten skada som går igenom lacken räknas som icke normalt. En omlackering av en dörr hos Volvo eller hos en VAG firma kostar omkring 4-5 tusen kronor vilket dras på restvärdet. Sanningen är att den skadan när bilen ska ut i bilhallen till försäljning inte drar ner försäljningspriset med samma värde utan egentligen inget alls, för en tre år gammal bil har sådana skador så i det fallet är det normalt. Ett annat exempel är repor i fälgar från trottoarkanter sådana räknas också som icke normalt slitage och en originalfälg AL-fälg kan väl kosta nån tusenlapp och den byts inte heller och drar ej heller ner värdet på bilen när den skall säljas.

Detta är alltså ingen verklig värdeminskning utan bara ett sätt att klämma leastagaren på mer pengar.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Ja, en golf verkar ju tappa ca 42% på 3 år om man kollar blocketpriser.
Ja, faktiskt ända ner mot 30% på vissa modeller, är kanske en gammal sanning om 50% värdeminskning på 3 år som luras.
Vet inte om det är unikt för VW men dom verkar hålla upp begagnatpriserna bra.
 
heimlaga skrev:
Jag har hört exakt samma förklaring som oceanis lade fram. Av en handelsresande som hade haft leasingbil genom sitt arbete men som köpte bil när han pensionerades och skulle börja betala leasingen själv.

Och för att förlänga oceanis resonemang är fåfängan bara någonting man själv har hittat på och därför kan strunta i. Precis som man struntar i alla fantasivärldar och fantasifigurer man hade som barn.

Jag blev utslängd från en anställningsintervju en gång för att jag kom dit i en för gammal bil som inte passade företagets image....... det är 6 eller 7 år sedan och bilen rullar än...... och med facit i hand var det betydligt bättre att vara skuldfri arbetslös än överskuldsatt för att kanske duga att anställa.
Det var betydligt lättare att ta mig ur arbetslösheten än det hade varit att ta mig ur ett stort billån.
Den som står i skuld är trälbunden och inte fri.
Var det Opeln? ;)
 
anders07 skrev:
Jag har lämnat in tre leasingbilar med både fläckar, dörruppslag och stenskott i färg och det har räknats som normalt slitage.
var det privatleasing eller företagsleasing ? Om företagsleasing var det finansiell eller operationell leasing på de bilarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.