D
blev tvungen att kapa 0.5 cm på dörren.

tog 0.5 på överstycket, 1.5 på undersida karm och resten på dörren.

blir ingen tröskel. därför har jag lagt golvet i sovrummet ända ut till hallen, så att hela karmen står på golvet. sen blir det en liten metallist från klinker (som ligger 13 mm upp från sovrumsgolvet) ner till golvet.
 
D
har fogat klinker nu. även dragit ut lite spik och börjat sätta tak i andra sovrummet. varit sjuk ett tag, och var som värst igår, så har lite av en svacka nu, men hoppas kunna köra fullt imorgon och få färdigt innertaket och spackla andra varvet i sovrummet.
 
D
vi har flyttat upp från källaren idag :)

helt plötsligt kan vi använda nästan hela huset igen :)

imorgon blir det att försöka organisera lite och sen är det dags att riva golv för att dra avlopp.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
D
har börjat rita lite i ikeas verktyg.

går segt, men köket kommer bli nåt sånt härt.

ska rita in allt och fixa till och se om jag får upp en ordentlig bild med vitvaror o.s.v. nu har jag bara slängt upp lite stommar för o se och lära mig verktyget.

Skärmdump av ett köksdesignförslag skapat i IKEAs planeringsverktyg med skåpstommar och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
D
förresten har jag brutit upp bjälklaget och börjat dra avloppsrör. ska även i med el och vatten till "köksön"

köksön ska ha diskmaskin, diskbänk och ugn :D
 
S
Ska ni ha barstolar så behöver det vara överhäng på bänkskivan.
Var ska vitvarorna vara?
 
D
Japp. Vi planerar en 80 cm skiva på 60skåp. Trordu det räcker?

Kylskåp blir vid matbordet, diskmaskin och ugn/häll på motsatt sida barstolar.
 
Det ser ju knepigt ut med denna lösning. Diskmaskin i ön = galet! Inga högskåp? Skafferi? Hela köket utspritt i rummet. Ta hjälp av tex ikeas personal är mitt råd.
 
D
Om du inte har några konkreta tips, hjälper det föga. Det blir svårt att klämma in eftersom vi har fönster hela vägen som går ner till golvet, samt en altandörr.
 
D
Högskåp vill vi inte hadock :p
 
Tips är att ta hjälp av "proffs" ta mått på rummet och boka tid på Ikea. Jag förstod att det är stors fönsterpartier mot den väggen. SM i väggskåp oxå, ta inte illa upp men det är bra med hjälp, speciellt när den är gratis ;)
 
D
Jo. Tog inte illa upp :) ville bara se om du hade någon annan lösning. Vi åker till ikea. ;)
 
Varför galet att ha diskmaskinen i ön? Om det är där man planerar att få mycket smutsig disk, så vill man väl ha diskmaskinen i närheten? Jag personligen skulle gärna ha den i ön, om det innebär att jag slipper bära smutsig disk tvärs över rummet.
 
D
Det bör tilläggas att det är helt öppet bakåt i rummet och vi ska ha vedspis till höger om dörren, då murstocken är där.
 
S
Tänk på att diskmasknen ska plockas ur också...

20 cm låter lite. Prova med någon skiva.
En tanke bara. Behöver ni barstolarna? Är ju väldigt nära till bordet och kylen är en bit bort så då kan man ju ändå äta snabbmålen vid bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.