Ja det är ingen höjdare såklart men kanske ett bra läge att uppgradera garaget ;) Skulle gärna ha en carport framför garaget och som sagt sadeltak istället och då kan man ju få ett litet loft över carporten... Dream on :)

Nej men först ska vi ju såklart konstatera vad som är fel och utifrån det får vi bestämma över framtiden. Helt klart är dock att det blir paus på hallen inne. Där får vi bara inrikta oss på att måla trappan vit så länge för det har vi redan köpt grejer till och påbörjat. Sen får vi väl helt enkelt leva med rosa väggar ett tag till.
 
Tråkigt när det kommer sådana bakslag :/
 
Åsa Lund
Har du tur var det ett ackrediterat företag och att du kan få tillverkaren att ta ansvar om det är utfört enligt branschregler. Fick du nån skriftlig garanti med tillverkarens namn på? Värt att kolla upp?
 
Igår började vi kolla lite på vart vattnet har kommit in. Vi granskade taket så noga vi bara kunde utan att hitta något visuellt fel där. Öppnade upp trumman som var bygd runt stupröret inne för att se om det var brunnen på taket som hade läckt men där var det snustorrt förutom på golvet men det har ju förmodligen runnit dit via golvet och väggen där vattnet var synligt. Skruvade bort lite gips bredvid trumman och där var det blött en bit upp på OSB-skivan innanför. Tyvärr kom vi inte längre i undersökningen igår då vi tvingades flytta 3 kubikmeter ved med tillhörande vedställ för att komma åt. Undersökningen fortsätter ikväll.

Bifogar två bilder på hur det såg ut när jag upptäckte läckaget:

Insida:
Vägg och golv i ett hörn med synliga vattenskador och fläckar, bredvid en vit gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsida:
Vattenskada vid husgrund, fuktfläckar på betong och sidobeklädnad med singelgolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund skrev:
Har du tur var det ett ackrediterat företag och att du kan få tillverkaren att ta ansvar om det är utfört enligt branschregler. Fick du nån skriftlig garanti med tillverkarens namn på? Värt att kolla upp?
Det enda jag har är tyvärr fakturan på jobbet. Så det spåret är nog bara att ge upp tyvärr.
 
Har fortsatt att riva lite i garaget. Öppnade upp mer av väggen och även mer runt själva stupröret. Inget tecken på vatten vid väggen vilket jag finner lite märkligt förutom längst ner vid syllen. Även isoleringen var lite lite våt precis längst ner. Däremot så kände jag idag när jag fick upp handen mer i taket att där är det rejält blött precis vid röret. Tyvärr säger ju inte det något om vart det läcker och jag vet egentligen inte hur jag ska ta reda på det. Några idéer?

Delvis riven vägg i garage med isolering, plastförsegling och ett synligt stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av garage med vägg där en del isolering och en syll som visar fuktmarkeringar nära stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag och pappa rivit lite mer i taket i garaget och enda stället det är blött är precis runt röret genom taket. Eftersom vi inte kan hitta något som tyder på läckage i taket runt brunnen så är vår slutsats att vattnet beror på kondens runt röret som är i metall. Vi har därför isolerat röret ordentligt med ett liggunderlag och kommer sedan att fylla på med ordentligt med isolering i trumman runt röret hela vägen ner.

Delvis rivet garagetak med blottat rör och synlig isolering runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett metallrör isolerat med liggunderlag och silvertejp inne i en öppen väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns rätt skönt just nu att inte behöva riva mer i detta just nu. Kommer att lämna det öppet ett tag för att se vad som händer.
 
Fästet är svagheten.. hade likadant på vårt garagetak.. vi hade ingen läcka, men det var ett skäl till huvudbry när vi planerade byta tak. Vi kom dock inte så långt, vi sålde innan..

Men vårt rör var inte inbyggt, det gick öppet (el vad man säger) igenom garaget. Vi hade det inte uppvärmt, men var heller aldrig minus el blött.

Hoppas det löser ert problem, ni får kolla vid minus-plusgrader och stora regnskurar (långvariga) innan ni sätter igen :)
 
Hoppas ni hittat orsaken! (y)
Men är det rimligt med så mycket vatten på golvet mm, pga kondens?!
 
FredrikR skrev:
Hoppas ni hittat orsaken! (y)
Men är det rimligt med så mycket vatten på golvet mm, pga kondens?!
Helt säkra kan vi såklart inte vara men eftersom det inte finns tecken på vatten någon annanstans än precis där röret har varit oisolerat så är det just nu vår enda gissning. Det har aldrig läckt när det har regnat. Så tankebanan är just nu att kondensvatten har samlats i plasten i taket under lång tid och att den senaste snösmältningen bara var droppen som fick bägaren att rinna över så att säga.

Vi kommer inte att bygga igen runt röret på ett tag så att man får se vad som händer där.
 
Eftersom garageproblematiken verkar vara löst så har jag återupptagit renoveringen av trappan och eftersom jag har köpt en ny handöverfräs så har jag även monterat den gamla fräsen i en fräslyft i mitt MFT-bord.

Verktygsbänk med MFT-bord och inbyggd överfräs för träbearbetning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med fräsen på plats i bordet så var det en enkel match att fräsa om kanterna på ribborna till räcket. Passade även på att även fräsa kortsidorna som bara var kapade tidigare. På bilden nedan är en bräda fräst och den andra original fast nedslipad.

Två träribbor på ett verktygsbord, en fräst med rundade kanter och en ofräst och slipad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag och sambon äntligen fått ett litet ryck med trappan igen. Jag har slipat och fräst alla delar som gick enkelt att montera ned och sambon har mattat ner trappan. Jag har precis även grundat första omgången på ena sidan på alla lösa delar. På bilden nedan hade jag hunnit halvvägs.

Trappdelar grunderade på ena sidan, placerade på arbetsbänk i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär ja nu är även trappan inne grundad, jäklar vilken skillnad det kommer att bli mot förut.

Nygrundad trätrappa inne i en bostad med målarverktyg och en stege synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa under renovering med grundfärg applicerad, ommålade vita sidor och trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrundad vita trappsteg upplagda på arbetsbockar för torkning i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Arbetet med trappen fortsätter. Idag jag fortsatt att spackla och måla trappan samt fräst till två nya trappnosar, bitarna till höger. Nu måste vi bara bli nöjda med spacklingen så kan vi gå på med golvfärgen så har vi tur är trappen klar i helgen. Mattan tror jag att vi kommer att vänta lite med eftersom vi ska fixa väggarna sen. Alternativt får vi väl täcka över stegen med papp.

Visa bilaga 208229
 
  • Gilla
Kakelfog
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Arbetet med trappen fortsätter. Idag jag fortsatt att spackla och måla trappan samt fräst till två nya trappnosar, bitarna till höger. Nu måste vi bara bli nöjda med spacklingen så kan vi gå på med golvfärgen så har vi tur är trappen klar i helgen. Mattan tror jag att vi kommer att vänta lite med eftersom vi ska fixa väggarna sen. Alternativt får vi väl täcka över stegen med papp.

[bild]
Kör ni med någon speciell typ av spackel? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.