Tänkte bygga ett skafferi i köket. Helst hade jag velat haft ett hörn skafferi men måste ha kylskåpet där. Så frågan är om jag ska ha det som på ritningen. Kanske blir för trångt eller ser dumt ut ? Eller bara ett högskåp bredvid kylskåpet med en gammal spegeldörr ?
Ritning av kökslayout med planerad plats för skafferi och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med vita skåp, träbänk, rostfritt kylskåp, matbord med stolar och tänd lampa i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med kylskåp intill en tom vägg, plats för potentiellt skafferi, stängd altandörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett modernt kök med vita skåp och lådor, träbänkskivor, och inbyggda apparater, upplyst av under-skåpbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan väl göra ett hörnskafferi ändå ? med dörren 45 grader från kylskåpet. Så har du fortfarande matplats vid fönstret.
 
Ha det där du ritat men lite mindre, sätt dörren i snedningen det är ju yttervägg så du kan få i en ventil, kanon det!
 
  • Gilla
Thildos
  • Laddar…
Ventilen är en kritisk framgångsfaktor när det gäller skafferi :) Himla skönt med kylda varor. Blir som ett stort kylskåp fast bättre.

Personligen tror jag det blir trångt. Hyllor alt. högskåp känns mer aktuellt.
 
Tack för svar! Skissa lite snabbt. Något sånt ni menar? Blir 10 cm ut ifrån kylskåpet sen snedning på 60cm sen 10cm rakt in mot väggen.
Handritad skiss av kökslayout med markerade mått och en snedning nära kylskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Tanken var att isolera hela och ha ventilation igenom yttervägg. Tänke först ha en ifrån krypgrund igenom golvet ? Har avfuktare står där. Fräsch och kall luft året runt ?
 
Inget svar på din fråga, men snyggt kök, och kakel, ser ut som samma jag har. Vad är det för fabrikat på köket?
 
Tackar, värmer o höra. Köket är faktiskt Ikea. Kommer inte ihåg vad kaklet är för märke men varje platta är unik och ojämn.
 
  • Gilla
Tjea
  • Laddar…
Jag håller också på att skissa lite på ett skafferi i köket och en sak jag tänkt på är att ett 60cm djupt skåp blir väldigt mörkt och lite svårt att hålla koll på vad som står längst in. Ett sätt att råda bot på det problemet som jag sett på många bilder är att sätta hyllor i skåpdörren, säg 20cm i dörren och 40 i skåpet. Kan bli både snyggt och praktiskt.
 
Var rädd om matplatsen vid fönstret.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nybyggarn skrev:
Jag håller också på att skissa lite på ett skafferi i köket och en sak jag tänkt på är att ett 60cm djupt skåp blir väldigt mörkt och lite svårt att hålla koll på vad som står längst in. Ett sätt att råda bot på det problemet som jag sett på många bilder är att sätta hyllor i skåpdörren, säg 20cm i dörren och 40 i skåpet. Kan bli både snyggt och praktiskt.
Ja de kanske vore något. Min mormor prata om att man brukar göra en hylla mindre djup sen en djup hylla. De gjorde man mycket förr, hon sa att man fick bätte överblick?
 
Vet 😐 det är därför jag inte kan ha som på ritningen. Skulle kunna flytta de lite men känns mest naturligt o ha de i liv med fönstret.
 
Kurtivan skrev:
Var rädd om matplatsen vid fönstret.
Instämmer till 200%!!!

Vad skall du egentligen med ett sådant jätteskafferi till?
Ni har väl affärer i närheten; de har ju lager så man behöver inte ha 20 kg ris och säckar med lök och potatis hemma.
 
Så stort är de väl inte på sista skissen? 60x60. Mest för jag tycker det är snyggt sen även gömma undan lite som, kosttillskott mm. allt som mår bra av o stå svalt. Då slipper lådorna var överfulla.
 
Som tidigare nämnts, minska skafferiet och sätt dörren på snedden. Ungefär som din senaste skiss, fast jag hade nog om möjligt velat ha dörren betydligt mer vinklad mot köket, (dvs inte så mkt mot matplatsen).

Hyllorna behöver inte vara så djupa, tror att 30 cm räcker utmärkt, och det på den nedre, sedan minskande bredd uppåt. Den översta kan gott vara endast 10-12 cm, just för överblick.

Vi har ett vanlig 60 cm högskåp som skafferi, och på samtliga hyllor är de innersta 30 cm oöverskådliga, med resultat att allt möjligt gammalt mög grävs fram därifrån med ojämna mellanrum.

En annan utmärkt sak med ett riktigt skafferi är att det går att förvara inte bara mat där, utan även porslin, bestick, drickabackar och alla myriader med "köksmaskiner" mm. På så sätt kan man minska ner på övrig skåpsinredning. (Antal över-/underskåp.)

Att bevara matplatsen vid fönstret är ett mkt gott förslag.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.