S
AskeHolst skrev:
Hittade 6mm oljehärdad board i 1220x2440 på Beijer, 450kr/skiva (151kr/kvm). Det känns dyrt även om jag bara skall ha 20kvm till detta rum. Då var 12mm konstruktionsplywood ju billigt i jämförelse, ca halva priset.
jag gillar det bara för i dom gamla trossbottnar jag varit under har alltid oljehärdad masonit varit det som hållt bäst,
 
#56; kan tyckas så betr virket men, hur bebott har det varit under de 100 åren och hur mycket matlagning, tvätt, dusch etc har förekommit ur fuktsynpunkt? Organiskt material i torpargrund är mot alla fysikaliska principer.
 
S
seniorkonsult skrev:
#56; kan tyckas så betr virket men, hur bebott har det varit under de 100 åren och hur mycket matlagning, tvätt, dusch etc har förekommit ur fuktsynpunkt? Organiskt material i torpargrund är mot alla fysikaliska principer.
skulle aldirg ha mineralskivor trossbotten. dom mineralskivor som skall vara fuktspärade har alltid sugit åt sig fukt.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vad grundar du det på? Någon utredning eller erfarenhet?
 
Robban66; vet inte om du ställer följdfrågan till mig eller SBH men svaret blir nog lika. Det finns en mängd utredningar och forskningsrapporter om dessa riskkonstruktioner. Jag har besiktigat många av dessa mögliga riskkonstruktioner i mitt arbete som besiktningsman och utredare.
Googla på torpargrund eller riskkonstruktioner så får du en mängd dokument att förkovra dig i. Lycka till!
Korrigering: SBH har fel och har på grund av sitt svar inte nog erfarenhet i denna fråga.
Avgörande för hur man gör beror också på typ av torpargrund eller blindbotten. Jag antar att det idetta fall är låg mur på mark med ventilation.
 
Redigerat:
S
Robban66 skrev:
Vad grundar du det på? Någon utredning eller erfarenhet?
erfarenhet. alltid erfarenhet.
torraste har varit dom med råspont/papp eller oljehärdad masonit.
 
S
seniorkonsult skrev:
Robban66; vet inte om du ställer följdfrågan till mig eller SBH men svaret blir nog lika. Det finns en mängd utredningar och forskningsrapporter om dessa riskkonstruktioner. Jag har besiktigat många av dessa mögliga riskkonstruktioner i mitt arbete som besiktningsman och utredare.
Googla på torpargrund eller riskkonstruktioner så får du en mängd dokument att förkovra dig i. Lycka till!
Korrigering: SBH har fel och har på grund av sitt svar inte nog erfarenhet i denna fråga.
Avgörande för hur man gör beror också på typ av torpargrund eller blindbotten. Jag antar att det idetta fall är låg mur på mark med ventilation.
erfarenhet har jag. det är oftast en snickare som river. besiktaren ser oftast en så del av en skada.
 
  • Gilla
henriklundgren
  • Laddar…
Besiktningmannen tittar och kollar hela bjälklaget. En snickare har oftast ingen erfarenhet av fuktproblem utan tycker bara. Den "trossbotten" du beskriver är sådan man använde i mellanbjälklag, mot källarvåning etc när "modernare" hus byggdes. De med torpargrund/ krypgrund från sekelskiftet och äldre är oftast fulla med mögel. Så är även 70-talets torpargrunder med asfaltboard eller träfiberskivor. Blöta sommartid!
 
S
seniorkonsult skrev:
Besiktningmannen tittar och kollar hela bjälklaget. En snickare har oftast ingen erfarenhet av fuktproblem utan tycker bara. Den "trossbotten" du beskriver är sådan man använde i mellanbjälklag, mot källarvåning etc när "modernare" hus byggdes. De med torpargrund/ krypgrund från sekelskiftet och äldre är oftast fulla med mögel. Så är även 70-talets torpargrunder med asfaltboard eller träfiberskivor. Blöta sommartid!
bra att du skriver vad du tycker.
nu är jag inte snickare längre utan också besiktare/arbetsledare.

varför dom är mögliga är okunskap och saknar luftflöde, och en grund som inte är anpassad för tomten
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
SBH; En konventionell torpargrund fungerar inte då den är helt mot fysikaliska principer. Jag menar då en kantmur med ventiler, kryputrymme och organiskt material i uk trossbotten. Även om markytan täcks med plastfolie så uppkommer mögelpåväxt. Väldigt svårt att byta markförhållanden. Det enda som kan funka är varmgrund som medför en massa extra kostnader. En helt öppen plintgrund kan vara en lösning men tråden handlade ju om material i trossbotten.
Ps hur mycket fuktteknisk utbildning har du som talar om organiskt mtrl i trossbotten?
//certifierad överlåtelsebesiktningsman
 
S
seniorkonsult skrev:
SBH; En konventionell torpargrund fungerar inte då den är helt mot fysikaliska principer. Jag menar då en kantmur med ventiler, kryputrymme och organiskt material i uk trossbotten. Även om markytan täcks med plastfolie så uppkommer mögelpåväxt. Väldigt svårt att byta markförhållanden. Det enda som kan funka är varmgrund som medför en massa extra kostnader. En helt öppen plintgrund kan vara en lösning men tråden handlade ju om material i trossbotten.
Ps hur mycket fuktteknisk utbildning har du som talar om organiskt mtrl i trossbotten?
//certifierad överlåtelsebesiktningsman
kunskap genom generationer av snickare samt högskole utbildning som inte är värd nåt.
 
Generationer av snickare har knappast erf fuktkunskap
 
Jag har uteluftsventilerad garnitgrund. När jag renoverade ett par rum öppnade jag upp och rensade blindbotten. Men jag lät de bräder som fanns ligga kvar med komplettering så det blev "tätt". För att kunna lägga en tunn isolering la jag lerklining i botten på facken för att få vindtätt. Denna drog jag av så det passade den linisolering jag la dit.Då var det enkelt att få isolering ända upp mot golvbrädorna.

Golvet upplevs som markant varmare men det beror mest på vindtätningen tror jag. Jag hade lite olika mycket isolering beroende på hur mycket som fick plats. Mellan 45 och 90.

Om detta blir bra får framtiden utvisa. Jag stänger dock ventilerna sommartid för att ytterligare minska intaget av varm sommarluft.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S
seniorkonsult skrev:
Generationer av snickare har knappast erf fuktkunskap
förstår snickare är aldrig och river och ser vad som är funkar(y)
 
Då är det ju redan ruttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.