Martin_B
Detta var ju lite häftigt. Ser rätt vardagligt ut från framsidan. Men sen kommer chocken.

Framsida av vitt hus med tegeltak, omgivet av grönskande trädgård och infart med bil i carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt hus med stora fönsterpartier och grå exteriör, omgivet av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy inifrån en modern vardagsrum med stora fönster, högt i tak och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt vardagsrum med högt till tak, stora fönster och en blandning av klassisk och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern kök med öppen planlösning mot vardagsrum och trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spiraltrappa i metall med modern design i ett traditionellt rum med konstverk och fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt hus med stora fönsterpartier i en traditionell villaomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan återvänder vi till det traditionella...

Vardaglig framsida av hus med trädgård och entrétrappa omgiven av blomster och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och säger Hej då!...

Framsida av ett vitputsat hus med entrétrappa, dörr, fönster och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1611256
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Ojoj, vad hände där? Togs beslutet på byggnadsnämndens personalfest? GAH!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
"När byggnaden och bostaden stod färdig var den allmänna bedömningen att man funnit en funktionell byggnadskropp med stark karaktär och design. Byggnaden har fått en rad utmärkelser och blev bl a nominerad till Stadsbyggnadspris samt uppmärksammad i media i flera inrednings- och arkitekturmagasin, tv och dagstidningar."
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Detta var ju lite häftigt. Ser rätt vardagligt ut från framsidan. Men sen kommer chocken.
Herrejösses, de har byggt ett kärnkraftverk i trädgården!?!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Måste säga att det är häftigt att huset kan se så annorlunda ut från två sidor.
Kul att se folk med pengar
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Såja, pojkar och flickor, nu skall vi inte vara så negativa :D ...även om det inte passar in riktigt i den svenska villaidyllen, speciellt i ett område med sekelskiftes till 20-talshus, så måste man medge att det är rätt så häftigt.

Det är så att säga inga total idioter som har stått och snickrat ihop detta direkt från en värdelös idé i skallen, utan det är ändå väl uttänkt rent arkitektoniskt.

Det enda jag skulle ha invändningar mot, är eventuella missnöjen ur grannars synvinkel, som kanske inte vill titta på detta moderna tillbyggnad, när de nu bor i ett kvarter med gamla villor.
Men bortsett från det, och om alla är med på noterna, så är det bara roligt att det kan byggas lite annorlunda någon gång.

Räcker man åker till Danmark så blir det plötsligt så mycket mer svängande i byggstil och utformning, utbyggnader osv. Gissar att man har friare händer att bygga som man vill där, än här i Sverige. Längre ner i Europa blir det ännu mer så, vilket ju är lite spännande :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Såja, pojkar och flickor, nu skall vi inte vara så negativa :D ...även om det inte passar in riktigt i den svenska villaidyllen, speciellt i ett område med sekelskiftes till 20-talshus, så måste man medge att det är rätt så häftigt.
Jag är lite av åsikten att man ska försöka bevara de gamla sekelskiftesvillaområdena så bra det går, tyvärr så verkar man tänja på alla gränser för att mjölka ut varenda kvadratmeter överallt. Men då tycker iallafall jag att det är en fördel om man kunde hålla stilen. Jag inser att man inte (annat än i klassade miljöer) kan tvinga folk att bygga sekelskiftes pastischer, men att försöka se till att planen tillåter ungefär samma volymer och höjder tycker jag inte vore för mycket begärt. Nu verkar varken politiker eller byggbolag tycka så utan snarare att man ska maxa allt...

Därmed inte sagt att jag inte kan uppskatta modern arkitektur, men rätt sak på rätt plats... Det var väl rätt många år sen som legio var att göra påbyggnaden i en totalt annan (modern) stil på ett gammalt hus, jag trodde i min enfald att detta "mode" hade gått i graven...

Jag njuter när jag tittar ut på några av grannhusen som är fina sekelskiftesvillor. Jag skulle inte vara lika nöjd om någon av dem plötsligt byggde ett barsebäck i miniatyr. Eller "lilla nobelhuset" kanske... ;)
 
Redigerat:
Martin_B
JohanLun, helt riktigt, håller med dig till 100%!
 
JohanLun skrev:
Jag är lite av åsikten att man ska försöka bevara de gamla sekelskiftesvillaområdena så bra det går, tyvärr så verkar man tänja på alla gränser för att mjölka ut varenda kvadratmeter överallt. Men då tycker iallafall jag att det är en fördel om man kunde hålla stilen.
Det är svårt, det där. Jag håller med dig i stort, men samtidigt kan vi inte leva i ett museum – allt kan inte bevaras. Ja, jag vet att du inte säger det heller, jag argumenterar inte mot dig utan spånar bara vidare kring ämnet.

Jag ser gärna att vi låter somliga områden vara helt orörda medan andra får bli spännande möten mellan olika epoker. Ett av problemen då är väl att vi isåfall behöver en bättre rikstäckande samordning för att bevaka detta, antar jag.
 
Jo, området jag bor är redan mixat, jag bor i ett litet men gammalt hus... Delar är ju områden med bara nyare hus... Nyare hus insprängda bland de gamla är mest avstyckningar på gissar jag 70- och -80 talet, men det verkar styckas nån tomt om året som bebyggs...

Så här skriver Stockholms länsmuseum om området... Det är ju inte klassat och jag tycker personligen det borde kunna få bli det, men det är väl redan byggt så mkt nytt så det inte är idé....

Kulturhistorisk värdering:

Villasamhället XXX hör till de mer påkostade villamiljöerna i XXX, med ett stort antal välbevarade villor som har arkitekturhistoriska värden. Stor betydelse för stadsbilden har gatusträckningen, tomtindelningen och de stora trädgårdarna.
...
Flera av villorna är påfallande stora och av hög arkitektonisk klass i en nationalromantiskt inspirerad jugendstil med panel på förvandring och tätspröjsade fönster. De flesta av dessa villor är uppförda under tidigt 1910-tal.
...
Efter 1920-talet har endast mindre områden bebyggts med villor. ... Under 1960- och 1970-talen byggdes ett par större radhusområden ut i sydvästra och norra delen av samhället.
...
Klassificering enligt kulturmiljöprogrammet: Närmiljö
Riksintresse: Nej

Jag tycker ju personligen att man borde värna ett sådant område... Men jag tror politikerna är för "fega". Var "kärnkraftverket" byggt i Enskede? Det är ju om möjligt ett ännu mera genuint område. Om man inte aktar sig blir dessa områden som tex Älvsjö, där allt gammalt rivs och överexplotaeras... Men detta kanske blev lite OT i denna coola hus tråd... :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J
Vad är det för konstig data påmålads orange fläck på en av köksluckorna?
 
Jönas skrev:
Vad är det för konstig data påmålads orange fläck på en av köksluckorna?
Förmodligen för att dölja nåt som sen inte kommer finnas på en eventuell visning.
 
Detta objekt får väl räknas som coolt:

https://vimeo.com/199747865

Begärt pris är $250 miljoner. Då ingår konsten och inredningen. Frågan är hur det är med innehållet i garaget?
 
Redigerat:
H
John Pohlman skrev:
Detta objekt får väl räknas som coolt:

[länk]

Begärt pris är $250 miljoner. Då ingår konsten och inredningen. Frågan är hur det är med innehållet i garaget?
Vilket hus, jösses :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.