Att få allt det där mörka samt panelen vit kommer göra underverk för entrén/huset! (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Att få allt det där mörka samt panelen vit kommer göra underverk för entrén/huset! (y)
Jo vars och som sagt så var det ju något vi tänkte åtgärda direkt vid inflytt men som alltså tar sin början nu fem år senare 😂
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Jo vars och som sagt så var det ju något vi tänkte åtgärda direkt vid inflytt men som alltså tar sin början nu fem år senare 😂
Hehe livet/vardagen kommer lätt emellan.. fråga mig om taklisterna i köket 7år senare.. ;)
Det positiva med det här stället är att man inser att man inte är ensam om det.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Pensel med väldigt långt skaft? :)
 
Ramnemark skrev:
Pensel med väldigt långt skaft? :)
Hehe det får nog allt bli plattform att stå på. Kommer ändå att behöva stå på en trappstege för att nå hela vägen. Tänkte att jag skulle bygga plattformen av vanlig plywood och reglar under. Tror ni att det räcker med cc60 under eller ska man köra cc40? Tänkte nog använda 45x95-120 beroende lite grann på vad jag kommer fram till att jag har störst användning för sen. Ska ju sätta igen en öppning i en vägg i vardagsrummet så där kan ju dessa reglar bli lite användbara igen tänker jag.

Balken fick en omgång grundfärg till nu på kvällen och ledstången samt sockeln till köksön har fått ett varv med färg också. Ska försöka hinna måla ett varv på ledstången och sockeln imorgon innan jobbet också så att jag kan montera sockeln i köket imorgon kväll. Ledstången är ju någon form av evighetsprocess eftersom man bara kan måla en sida i taget...
 
Har ställt dit sockeln till köksön nu så nu behöver jag bara skjuta fast den med några dyckert men det får bli till helgen när man inte har två små som ligger och sover. Tänk vad dessa små detaljer gör för helheten dock.

Vit sockel till köksö mot parkettgolv, redo för slutlig fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledstången ska få sin sista omgång färg ikväll också så kanske man kan montera tillbaka den lite provisoriskt innan jag gör väggarna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har fortsatt lite med trappan. Monterat upp den färdiga ledstången så att det finns något att hålla sig i när jag sedan monterade ned det andra räcket. Ska montera bort "sättstegen" som ska bytas ut mot hela varianter så att trappan blir täckt. Här har jag en fundering. Ska man fästa sättstegen både på det nedre steget och det övre för att få en så stum trappa som möjligt eller ska man bara fästa det på det kedre steget för att tillåta en större rörelse?

Renoveringsarbete på en trätrappa med monterad ledstång och verktyg på trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Kommer du att bygga in under trappan eller måste det vara snyggt på båda sidor? Annars kan du bara fästa på sättstegen på det nuvarande. En sparsam granne limmade på överblivna brädor från sitt klickgolv helt enkelt :)
 
Anna_H skrev:
Kommer du att bygga in under trappan eller måste det vara snyggt på båda sidor? Annars kan du bara fästa på sättstegen på det nuvarande. En sparsam granne limmade på överblivna brädor från sitt klickgolv helt enkelt :)
Det behöver bara vara fint på en sida men jag kommer nog att skruva dit de nya sättstegen på samma sätt som de gamla har suttit. Har ju varit inne lite på det där med att använda golv som sättsteg men det kanske blir lite för mycket eftersom vi ska ha matta på planstegen.
 
Idag har jag rivit den gamla filtmattan och skrapat bort gammalt lim. Retligt nog hade jag två steg kvar att skrapa när det var dags och äta kvällsmat och nu lockar inte trappen precis. Riktigt svettig övning att skrapa lim vill jag lova.

Första steget klart
Trappa med borttagen filtmatta och rester av lim, verktyg för renovering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla utom två klara
Trappa med avrivna filtmattor och limrester, två steg ännu ej skrapade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vad använder du för grund och täckfärg till trappan? Sitter och planerar trapprenovering till nästa vinter (y)
 
Ramnemark skrev:
Vad använder du för grund och täckfärg till trappan? Sitter och planerar trapprenovering till nästa vinter (y)
Har en spärrgrund från Jotun och en golvfärg från Beckers. Målar två lager av varje och mellan de båda lagren grundfärg ska man vänta ett dygn för att få bästa spärreffekt.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag är en sån där dag när det inte är så roligt att vara husägare eller kanske snarare garageägare. Vi lade om vårt garagetak 2014 då det gamla taket läckte. Pga detta så blev denna renovering av garaget ganska så omfattande vilket ni som läst tråden säkert redan vet men för att återge snabbt vad som gjordes så kan vi säga följande.

Rivning av 1/4 av tak och stomme. Rivning gips och isolering. Byggde upp igen, ny papp på taket, ny brunn och nya plåtar. Byte av panel på två sidor samt målning av hela garaget. Ny el i hela garaget. Ny garageport och ny garagedörr. Insidan byggdes upp med OSB och gips.

Igår när jag kom ut i garaget när snön smällte som värst så rann det vatten på golvet... Inte så kul såklart men då tänkte jag att det är ju lugnt det var ju garanti på taket. Idag kom då nästa bakslag och det i form av att firman som gjort taket har konkat och om det är taket som läcker så gäller inte försäkringen på själva taket heller. Känns som jävligt onödiga pengar som lades på garaget när man två år senare får börja om igen...

Återstår såklart att se hur illa det är ikväll när jag ska börja öppna upp väggarna men helt klart är att det var det sista platta garagetaket jag betalade för. Läcker taket får det bli sadeltak på ett eller annat vis.
 
Vad surt!! Lider med dig. :(
 
Okul, lider med dig. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.