Just nu är det fast kontakt kabel till tvättmaskinen, kan man öppna upp och byta till 15 cm sladd för stickpropp, går inte att att borra i väggen.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Hur tänker du lös kabel hängande från dosa/arbetsbrytare? Isåfall nej det är inte tillåtet
 
Nu är det en sån äldre variant där man man var tvungen att klippa av kontakten på tvättmaskinen och skala kablarna, skruva fast dem och på med locket.
Tänkte ta en sådan och sätta dit.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...iel/stickproppar-och-uttag/skarvuttag-400177/

Att montera den borde ju vara rätt enkelt, bara skarva kablarna lika långa som kabeln som går in i uttaget.
Det är inte så noga om det är tillåtet, mer funktionen som måste uppnås.

Men andra ord så behöver inte befintlig kabel lossas ur uttaget bara klippa den och montera på kontakten.
 
Mikael_L
Ärligt talat så begriper jag inte vad du egentligen vil göra. Försök och uttrycka dig lite tydligare.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat så begriper jag inte vad du egentligen vil göra. Försök och uttrycka dig lite tydligare.
Se länken på uttaget jag skickade.
 
Mikael_L skrev:
Nej.
Men byt befintliga uttaget mot en
[länk]
eller
[länk]
eller ett tvåvägs utanpåliggande, beroende på vad som passar.

Glöm inte att installera jordfelsbrytare om det inte är sådan redan, detta är ett krav.

Är det trefasmatning till befintligt uttag får du isolera två faser med t.ex. 2-polig wago 221.
Tror inte det sitter en jfb där idag, bara enfasuttag för tvättmaskinen.
 
Jag har lite svårt att greppa hur det ser ut och vad du vill ha. Är tvättmaskinen fast ansluten idag? Vill du ha den ansluten med stickpropp?
Ha en lös snok med ett skarvuttag slängande på väggen är olämpligt och därför inte tillåtet, uttaget ska vara fast installerat i väggen. Finns det ingen jordfelsbrytare så behöver du installera en sån också.
 
Fotografen skrev:
Jag har lite svårt att greppa hur det ser ut och vad du vill ha. Är tvättmaskinen fast ansluten idag? Vill du ha den ansluten med stickpropp?
Ha en lös snok med ett skarvuttag slängande på väggen är olämpligt och därför inte tillåtet, uttaget ska vara fast installerat i väggen. Finns det ingen jordfelsbrytare så behöver du installera en sån också.
Fast uttag är det idag.
Kommer köra 2 varianter, antingen kapa kontakten på en ny tvättmaskin och skruva ur den gamla och i med den nya på befintligt uttag, vilket jag helst inte vill göra.

Eller sätta något uttag antingen kapa sladden och lämna 10 cm och på med ovan stickpropp eller sätta ett annat uttag.


Alternativet är en skarvsladd på golvet från uttag precis vid badrummet och det vill jag inte.
 
Sätt en längre sladd på tvättmaskinen? Förstår fortfarande inte riktigt vad problemet är?
 
TS skriver fast uttag som troligtvis betyder fast anslutning i dosa från den dosan vill han ha en sladdstump med en hona på vilket är helt fel skriver oxå att det inte går att borra i väggen vilket mer troligt innebär att han inte har nått vettigt att borra med
 
Fotografen skrev:
Sätt en längre sladd på tvättmaskinen? Förstår fortfarande inte riktigt vad problemet är?
Hur ska en längre sladd på tvättmaskinen lösa problemet.

Jag vet inte hur jag ska förklara, maskinerna säljs med traditionell stickkontakt, stickkontakt som du sticker i vanligt uttag i väggen.
av denna modell.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...iel/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400181/

Uttaget för tvättmaskin idag stödjer inte sådan kontakt, när den tvättmaskinen som står där nu installerade så kapade man av kontakten skalade kablarna och anslöt det i uttaget som sitter på väggen avsett för tvättmaskin.

I dagsläget när när det är dags att byta maskin så vill jag inte kapa kontakten på nya maskinen.
 
Vad är det för vägg om det är problem med att montera ett vanligt uttag?
 
Andy78 skrev:
Det är inte så noga om det är tillåtet, mer funktionen som måste uppnås.
Med den inställningen kan du lika gärna koppla in tvättmaskinen med två stålgalgar och en rulle silvertejp.
Vad som är tillåtet och icke tillåtet är baserat på vad som är säkert.

Varför kan du inte bara byta ut din anslutningdosa mot ett envägsuttag, som alla andra hade gjort?
 
Varför krångla till det. Klipp sladden vid grenkontakten och koppla sladdarna med uttaget på väggen. Då har du inte ändrat installationen.

En gammal beige vägguttag på en kakelvägg med en elsladd som kommer ut underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns andra varianter också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.