Vi ska skaffa en bil.

Vi funderar på hur vi hittar det mest ekonomiska bilägandet där vi över tid minimerar kostnader såsom värdeminskning, service, reparationer, skatt, försäkringar, drift, ja rubbet.

En förutsättning är att det absolut inte är en gammal krånglande bil, utan den bör vara relativt ny och helt besvärsfri bil, men vi vill inte betala onödigt extra för märke, onödig lyx, onödigt stor motor osv.

Gärna något med hyfsat lastutrymme och således inte de allra minsta bilarna. Vi är bara 2 pers (än så länge).

1. Är privatleasing alltid dyrare än att köpa och äga?
2. Är helt ny bil alltid ekonomiskt sämre än en något begagnad? Eller kan det vägas upp av kampanjer, garantier, besvärsfrihet osv?
3. Hur gammal och hur långt gången bil är mest ekonomisk att skaffa?
4. Diesel eller bensin? Jag tror att vi kör betydligt under snittet på ett år, kanske hälften av en medel-familj.
5. Finns det något märke som kombinerar ett lågt pris och bra hållbarhet?
6. Är Dacia skräp eller ett passande alternativ?

Förslag på modell!?
Tacksam för tips! :)
 
Tror definitivt att Dacia är en sämre bil än tex en Toyota men hade dom varit katastrofalt dåliga hade dom inte sålts i Sverige var inne på samma bana för ett tag sen och jag hade nog hellre köpt en Dacia ny och bytt in den efter tre år mot en annan den kan omöjligen tappa värdet lika mycket som en dyr bil när den bara kostar ⅓ av priset
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Privatleasing är minst lika bra som att köpa en ny/nästan ny bil. Om man satsar på ett "köp" runt 200 tkr tycker jag det är värt pengarna. Som ni skriver slipper ni oroa er för vad som än händer pga garantier och gratis service under leasingperioden (3år). Ni behöver inte satsa egna pengar heller. Skoda har prisvärda alternativ och olika modeller, vi tog Octavian (kombi) för ca 3000kr/mån nyligen. OBS. Max 1500 mil /år(snitt) eller 4500 på hela perioden. Man får tom tillbaka pengar om man inte kör hela 4500 milen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Privatleasing är minst lika bra som att köpa en ny/nästan ny bil. Om man satsar på ett "köp" runt 200 tkr tycker jag det är värt pengarna. Som ni skriver slipper ni oroa er för vad som än händer pga garantier och gratis service under leasingperioden (3år). Ni behöver inte satsa egna pengar heller. Skoda har prisvärda alternativ och olika modeller, vi tog Octavian (kombi) för ca 3000kr/mån nyligen. OBS. Max 1500 mil /år(snitt) eller 4500 på hela perioden. Man får tom tillbaka pengar om man inte kör hela 4500 milen.
Nybilsgaranti och fri service (från vissa märken) även om du köper nytt, så att det skulle va lika bra som nyköp håller jag inte med om. När jag räknat på "billig" leasing (3000-3500) i månaden med lågt räknat restvärde har det alltid varit ett par hundralappar dyrare i månaden med leasing.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kör ni inte mkt så skulle jag leasa alla dar i veckan. Jag letar nyare bil alt sprillans. Kollat på audi men med bara 2 års garanti på en biljävel för 400k så känns de piss. Kia ceed är ett alt då dem har 7 års nybilsgaranti.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Man får inte glömma att räkna på kostnaden för bilen vid köp, ofta blir det lån och räntan sover aldrig :(
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Läs lite biltester och titta på milkostnaderna de beräknar.

Vikigaste av allt är nog att hitta någon polare som kan meka och sen köpa en 10 år gammal Volvo V70 och sen byta tjänster med polaren.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
K
Personligen tycker jag att det är vansinnigt att ge mer än 10000-20000 kr för en bil. Min erfarenhet är inte att en äldre bil krånglar mer än en ny. snarare tvärt om, och desto nyare bil desto dyrare reparationer. .. Har du inte någon bilkunnig bekant som kan hjälpa dig att titta på beg bilar. De bör ha gått mellan 11000 och 16000 mil och kamremmen bör vara bytt relativt nyligen före köp. Bilen ska inte vara lastgammal men väl inkörd, så årsmodell -97 till -03 är mest ekonomisk. Nyare bilar har massa elektronik som aldrig slutar att krångla, hör runt på bilverkstäder och bland bekanta kring vilka bilar som har dyrast krångel. Slutligen bör du undvika rost...

Edit. Alltid bensin. En 1,6 liters motor kan du köra på dryga halvlitern med lite träning. Kör du inte flera tusen mil per år lönar sig aldrig diesel
 
Redigerat:
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Läs lite biltester och titta på milkostnaderna de beräknar.

Vikigaste av allt är nog att hitta någon polare som kan meka och sen köpa en 10 år gammal Volvo V70 och sen byta tjänster med polaren.
Tack för svaret, men det är precis så vi inte vill ha det. :cool:
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Köpte en saab 9-5 -02 för ett år sedan med 30000mil på mätarn. Har nu rullat 32500 mil och rullade genom besiktning utan anmärkning. Kostade 9000kr. Har servat den en gång och snart dags igen.

Så att leasa eller köpa en bil och pynta 3000 i månaden känns inte speciellt begåvat, ursäkta uttrycket.
Kan lika väl köpa en "ny" 9-5:a var tredje månad.

Kan väl tilläggas att jag aldrig förstått mig på kapitalförstörelsen kring nybilar...
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Joppa83 skrev:
Köpte en saab 9-5 -02 för ett år sedan med 30000mil på mätarn. Har nu rullat 32500 mil och rullade genom besiktning utan anmärkning. Kostade 9000kr. Har servat den en gång och snart dags igen.

Så att leasa eller köpa en bil och pynta 3000 i månaden känns inte speciellt begåvat, ursäkta uttrycket.
Kan lika väl köpa en "ny" 9-5:a var tredje månad.

Kan väl tilläggas att jag aldrig förstått mig på kapitalförstörelsen kring nybilar...
Men har du inte bara ren tur? Min erfarenhet av egna och andras äldre bilar är att det blir furktansvärt dyrt, krångligt, tråkigt ,deprimerande, jobbigt osv med alla dessa fel som nästan alltid kommer.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Många verkar vara villig att leasa en bil, största problemet med leasing är att du MÅSTE betala oavsett om du har kvar bilen eller kan köra bilen så om du blir utan jobb vilket kan hända även om otroligt så måste du betala.
Det är oftast dyrt att leasa och blir avsevärt dyrare om man överstiger miltalen, så om det är enda bilen och du börjar närma dig miltalen men inte årets/leasingen slut så är det väll bara gå eller betala dyrt.
Köper man en ny bil kan man oftast pruta till sig gratis service och resten bör gå på nybilsgaranti se till att köpa en bil som har lång sådan.
Om du köper ny bil så byt innan garanti går ut för då är ofta reparationer dyra.
Jag köpte en Golf -09 som hade gått 10k mil för 90k, den har nu rullat 16k mil det enda jag bytt är ett hjullager och däck.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Snälla nån, ekonomiskt bilägande och ni pratar ny bil och leasing för 3000 kr per månad... Det går inte ihop. Köp en <10 år gammal bil för typ 30000. Förslagsvis en Japan. Det är billigt bilägande. Sen är det inte det mest bekväma då bilen behöver lite mer kärlek än en ny, kanske nya bromsar och div annat småfix. Sånt lämnar man till nån billig enmans-meck om man inte reder ut att fixa själv.
 
  • Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
swirve skrev:
Snälla nån, ekonomiskt bilägande och ni pratar ny bil och leasing för 3000 kr per månad... Det går inte ihop. Köp en <10 år gammal bil för typ 30000. Förslagsvis en Japan. Det är billigt bilägande. Sen är det inte det mest bekväma då bilen behöver lite mer kärlek än en ny, kanske nya bromsar och div annat småfix. Sånt lämnar man till nån billig enmans-meck om man inte reder ut att fixa själv.
Jag håller med och de reparationer/underhåll som krävs per år brukar inte ens motsvara en eller två månadskostnader för leasing.
Att betala vanligt underhåll åker man på oavsett om bilen är nyare eller äldre men undvik märkesverkstäder med en äldre bil om ni inte vill betala överpriser för underhållet om ni inte skruvar själva.
 
K
Det handlar mycket om hur mycket du vill lägga på bilen och vad du jämför med i kostnadsväg. För många idag tangerar bilkostnaden bostadskostnaden.

Det första ni måste sätta upp är en rimlig månadskostnad. Tycker ni att det är värt 500, 1000, 3000, 5000 eller 10000 kr per månad att äga en bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.