Ja det är nog som du säger. Kultändarvibrationerna är ingenting som man vill ha i en båt där man skall bo och framförallt behöver man ha tillgång till reservdelar när man inte har egen maskinverkstad att tillverka delarna i.
Jag kunde inte hålla mig från att retas;)
Förresten så fanns det faktiskt en fabrik som byggde så gott som vibrationsfria kultändare. Grönlunds Mekaniska Verkstad i Kaskö. Ingen vet om konstruktören hade haft tur med balanseringen eller om han var 40 år före sin tid men grönlundare vibrerar otroligt litet.

Har din bogserbåt varit timmerbogserare? Det skulle vara en logisk orsak till skrovtjockleken. De skulle tåla att köra med full fart mot en halvmetergrov granstock utan att det blev bulor i skrovet.
Isbrytande hamnbogserare är ju också tjocka i godset men de har ju inte rak stäv.

Ja det är ju fritt att experimentera men jag tycker att framdelen på nuvarande styrhytten verkar litet för välbyggd och välformad för att kassera. Du vet ju att jag tycker om att återanvända alla dugliga delar för att spara pengar. Bakre delen av styrhytten ser däremot helt vansinnig ut så den håller jag med om att du skall bygga om.
 
Kassera... inte då. Ligger en 200båt i klubben som behöver en hytt. Lyfter av hela i ett stycke så är den bara att ge vidare.

När jag kommit så långt att utrymmena börjat ta form ville jag ha möjlighet att övernatta. Trevligt också att ha en plats för rena kläder.
Satte upp tvärgående skott först. Lade durk (golv på husspråk) och riggade en kojplats.
Renoverad båthytt under konstruktion med träskott och rund kojplats, inbyggd kamin och rund båtventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte även in en kamin. Det var vinter när det här gjordes.
Glembring. 2,2kw. Så kallad "fiskarlycka"
Inredning av en båthytt under uppbyggnad med björkplywood, en kamin och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dörr från den gamla inredningen.
Inredning av båthytt under renovering med plywoodväggar, gammal dörr och byggtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen en fungerande hytt :wow:. Det första rena utrymmet i båten. Invigdes direkt
Nybyggd enkel kojplats i båt med björkplywoodväggar, rund fönsterlucka och kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni undrar över all björkplyfa så är det meningen att allt skall målas så småningom. Mitt problem de första åren när jag tog över båten var att jag inte hade tillgång till snickeri. Gällde då att lägga en nivå som går att hålla med endast sänksåg och handverktyg. Tänkte att det ska bli enkla ramar utan profillist och släta målade speglar.

Nu kan jag höja ribban om jag vill. Vet inte om det är en bra ide. Enkelhet har sin charm.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Det ser bra ut det där!
 
  • Gilla
Byggdruvan
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
Kul projekt! Hejar ivrigt på :)
 
  • Gilla
tobbe456
  • Laddar…
Liten hytt var trevligt. Men för regelbundet sovande vill man ju ha en riktig säng.
Satt och klurade på en tänkbar konstruktion vid frukosten.
Konstruktionsritning för en fällbar soffa med måttangivelser bredvid en frukost med smörgås och dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätte upp en bekväm fåtölj för att få lämpliga mått. Ritade upp en fällfunktion i Autosketch. Sålunda utrustad med måttkedjor kunde jag såga fram mallar och sedan kopierfräsa de övriga bitarna.
Träribbor och verktyg för bygge av fällbar sängkonstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inga vettiga gångjärn på marknaden som duger. Då får man hitta på ett eget system. Jag använde ribbor ca 30x40 som jag trädde upp på 10mm gängstång med brickor emellan varje ribba. Lät enkelt på planeringsstadiet. Visade sig vara halvt omöjligt att få på bockar med flera axlar.
Kommer man en cm snett så fastnar det stenhårt och man får slå tillbaka med gummiklubba. Tackar Mafell Dybell-borren för att jag kunnat borra helt vinkelräta hål. Utan det hade det inte gått alls.
Konstruktion av fällbar säng med träribbor och verktyg ombord på en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av DIY fällbar säng med ribbor och verktyg i ett ombyggnadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bockarna var utformade med raka ytor på kanten för att det skulle gå att montera ribbor utan att de skulle ligga och vippa.
Hembyggd ribbsoffa i en arbetsmiljö med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som avslutning uppe fick det plats en sjömässig bokhylla.
Hemmabyggd utvikbar soffa i trä med ribb-botten och överliggande sjömässig bokhylla i ett litet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord sängstomme med horisontella ribbor och plats för pocketspringmadrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utfälld är det plats för en 2000 x 1200 pocketspringmadrass. Stum ribb-botten är det jag gillar bäst. Inget som hänger ner i mitten :). Soffan blev helt rätt.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 18 till
  • Laddar…
Snyggt, finns det plats så det går att förvara madrassen i väggen?
 
Andy78 skrev:
Snyggt, finns det plats så det går att förvara madrassen i väggen?
Det går utmärkt :). Så här ser baksidan ut när soffan är uppe.
Baksidan av en träsoffa i ett byggprojekt, med ribbor och sidoväggar av trä, innan installation av madrassen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde ta en bild innan skottet var komplett. Tänk dig en madrass som ligger vikt. Lämplig som dårkista om en besättningsmedlem blir oregerlig ;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Säng/cell/soffa i ett, världsklass! Ta patent sälj till Kamprad ;) Respekt!
 
Har du 220v i båten?
 
Försent... nån jäkel har lagt upp bilder på internet :surprised:.
Det betyder å andra sidan att ingen annan kan mönsterskydda eller patentera ;).
Det gillar jag. Ett fritt flöde av ideer ger inspiration åt flera. De i sin tur hittar på utvecklingar och nya grejer som jag sedan kan spåna vidare på när det dyker upp ett nytt problem att lösa.

Är det inte det som är meningen :rolleyes:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Har du 220v i båten?
Det finns tre system. 24volt, 12volt och 240v växelström. Landström via skiljetransformator och internt inverter med sinusvåg. Motorkretsen som kan separeras helt från det övriga systemen och är på 24volt. Solcellssystemet är 24volt för att få rimliga kabeldimensioner. Via en dc/dc-omvandlare får jag 12volt till sådant som belysning och apparater. Enklast så då nästan allt som går att få tag i är gjort för 12volt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
DEt finns ju en del bra grejer, 12 volt kaffebryggare och vattenkokare tex.
 
  • Gilla
Mr Eldh
  • Laddar…
Lite 12volt och batterisystemfilosofi.

Glöm vattenkokare, kaffebryggare, mikrovågsugnar, brödrostar och allt annat som har med värme att göra. Sådant knäcker batterier. Dessutom går allt ovanstående att fixa på en gasspis.

Kyl/frys, belysning, navigationsinstrument, radio, laddning av mobil och padda. Det fungerar med tillfredsställande marginaler. Pumpar och sånt kan ha hög förbrukning men går bara korta stunder. Det fungerar bra.
TV går hyfsat. Men även snåla TV-apparater drar minst 50watt. Det blir ca 4A belastning på 12v.

Jag har en förbrukarbatteribank med 4st 100A calciumbatterier kopplade på 24 volt. Om batterierna är fulladdade så har jag teoretiskt 200A 12volt tillgängligt om jag inte vill ladda ur batterierna mer än 50%. I praktiken går det inte att lita på att batterierna håller vad tillverkaren lovar. Så jag räknar inte med att jag har mer än 100-150A tillgängligt. Det gäller bara om jag har måttlig förbrukning. Belastar jag ett 100A batteri med en last högre än 20A. Då kan jag bara räkna med att det ger ca 60A. Med 5A last så ger det 100A, om det nu är korrekt märkt av tillverkaren :rolleyes:.

Det är i vilket fall som helst bäst att vara försiktig med strömförbrukning ombord. Något som jag tänker ordna så småningom är en Raspberry Pi med en massa övervakningsutrustning så att jag kan få lite koll på grejerna via mobilen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
En knepig Ide!

Nu har du en riktig landkoj att ligga och sova i!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.