261 475 läst · 683 svar
261k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Ja det är nog som du säger. Kultändarvibrationerna är ingenting som man vill ha i en båt där man skall bo och framförallt behöver man ha tillgång till reservdelar när man inte har egen maskinverkstad att tillverka delarna i.
Jag kunde inte hålla mig från att retas
Förresten så fanns det faktiskt en fabrik som byggde så gott som vibrationsfria kultändare. Grönlunds Mekaniska Verkstad i Kaskö. Ingen vet om konstruktören hade haft tur med balanseringen eller om han var 40 år före sin tid men grönlundare vibrerar otroligt litet.
Har din bogserbåt varit timmerbogserare? Det skulle vara en logisk orsak till skrovtjockleken. De skulle tåla att köra med full fart mot en halvmetergrov granstock utan att det blev bulor i skrovet.
Isbrytande hamnbogserare är ju också tjocka i godset men de har ju inte rak stäv.
Ja det är ju fritt att experimentera men jag tycker att framdelen på nuvarande styrhytten verkar litet för välbyggd och välformad för att kassera. Du vet ju att jag tycker om att återanvända alla dugliga delar för att spara pengar. Bakre delen av styrhytten ser däremot helt vansinnig ut så den håller jag med om att du skall bygga om.
Jag kunde inte hålla mig från att retas
Förresten så fanns det faktiskt en fabrik som byggde så gott som vibrationsfria kultändare. Grönlunds Mekaniska Verkstad i Kaskö. Ingen vet om konstruktören hade haft tur med balanseringen eller om han var 40 år före sin tid men grönlundare vibrerar otroligt litet.
Har din bogserbåt varit timmerbogserare? Det skulle vara en logisk orsak till skrovtjockleken. De skulle tåla att köra med full fart mot en halvmetergrov granstock utan att det blev bulor i skrovet.
Isbrytande hamnbogserare är ju också tjocka i godset men de har ju inte rak stäv.
Ja det är ju fritt att experimentera men jag tycker att framdelen på nuvarande styrhytten verkar litet för välbyggd och välformad för att kassera. Du vet ju att jag tycker om att återanvända alla dugliga delar för att spara pengar. Bakre delen av styrhytten ser däremot helt vansinnig ut så den håller jag med om att du skall bygga om.
Kassera... inte då. Ligger en 200båt i klubben som behöver en hytt. Lyfter av hela i ett stycke så är den bara att ge vidare.
När jag kommit så långt att utrymmena börjat ta form ville jag ha möjlighet att övernatta. Trevligt också att ha en plats för rena kläder.
Satte upp tvärgående skott först. Lade durk (golv på husspråk) och riggade en kojplats.
Satte även in en kamin. Det var vinter när det här gjordes.
Glembring. 2,2kw. Så kallad "fiskarlycka"
En dörr från den gamla inredningen.
Äntligen en fungerande hytt :wow:. Det första rena utrymmet i båten. Invigdes direkt
Om ni undrar över all björkplyfa så är det meningen att allt skall målas så småningom. Mitt problem de första åren när jag tog över båten var att jag inte hade tillgång till snickeri. Gällde då att lägga en nivå som går att hålla med endast sänksåg och handverktyg. Tänkte att det ska bli enkla ramar utan profillist och släta målade speglar.
Nu kan jag höja ribban om jag vill. Vet inte om det är en bra ide. Enkelhet har sin charm.
Mvh Findus
När jag kommit så långt att utrymmena börjat ta form ville jag ha möjlighet att övernatta. Trevligt också att ha en plats för rena kläder.
Satte upp tvärgående skott först. Lade durk (golv på husspråk) och riggade en kojplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte även in en kamin. Det var vinter när det här gjordes.
Glembring. 2,2kw. Så kallad "fiskarlycka"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörr från den gamla inredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen en fungerande hytt :wow:. Det första rena utrymmet i båten. Invigdes direkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni undrar över all björkplyfa så är det meningen att allt skall målas så småningom. Mitt problem de första åren när jag tog över båten var att jag inte hade tillgång till snickeri. Gällde då att lägga en nivå som går att hålla med endast sänksåg och handverktyg. Tänkte att det ska bli enkla ramar utan profillist och släta målade speglar.
Nu kan jag höja ribban om jag vill. Vet inte om det är en bra ide. Enkelhet har sin charm.
Mvh Findus
Liten hytt var trevligt. Men för regelbundet sovande vill man ju ha en riktig säng.
Satt och klurade på en tänkbar konstruktion vid frukosten.
Mätte upp en bekväm fåtölj för att få lämpliga mått. Ritade upp en fällfunktion i Autosketch. Sålunda utrustad med måttkedjor kunde jag såga fram mallar och sedan kopierfräsa de övriga bitarna.
Det finns inga vettiga gångjärn på marknaden som duger. Då får man hitta på ett eget system. Jag använde ribbor ca 30x40 som jag trädde upp på 10mm gängstång med brickor emellan varje ribba. Lät enkelt på planeringsstadiet. Visade sig vara halvt omöjligt att få på bockar med flera axlar.
Kommer man en cm snett så fastnar det stenhårt och man får slå tillbaka med gummiklubba. Tackar Mafell Dybell-borren för att jag kunnat borra helt vinkelräta hål. Utan det hade det inte gått alls.
Bockarna var utformade med raka ytor på kanten för att det skulle gå att montera ribbor utan att de skulle ligga och vippa.
Som avslutning uppe fick det plats en sjömässig bokhylla.
Utfälld är det plats för en 2000 x 1200 pocketspringmadrass. Stum ribb-botten är det jag gillar bäst. Inget som hänger ner i mitten . Soffan blev helt rätt.
Mvh Findus
Satt och klurade på en tänkbar konstruktion vid frukosten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte upp en bekväm fåtölj för att få lämpliga mått. Ritade upp en fällfunktion i Autosketch. Sålunda utrustad med måttkedjor kunde jag såga fram mallar och sedan kopierfräsa de övriga bitarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inga vettiga gångjärn på marknaden som duger. Då får man hitta på ett eget system. Jag använde ribbor ca 30x40 som jag trädde upp på 10mm gängstång med brickor emellan varje ribba. Lät enkelt på planeringsstadiet. Visade sig vara halvt omöjligt att få på bockar med flera axlar.
Kommer man en cm snett så fastnar det stenhårt och man får slå tillbaka med gummiklubba. Tackar Mafell Dybell-borren för att jag kunnat borra helt vinkelräta hål. Utan det hade det inte gått alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockarna var utformade med raka ytor på kanten för att det skulle gå att montera ribbor utan att de skulle ligga och vippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som avslutning uppe fick det plats en sjömässig bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utfälld är det plats för en 2000 x 1200 pocketspringmadrass. Stum ribb-botten är det jag gillar bäst. Inget som hänger ner i mitten . Soffan blev helt rätt.
Mvh Findus
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det går utmärkt . Så här ser baksidan ut när soffan är uppe.Andy78 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde ta en bild innan skottet var komplett. Tänk dig en madrass som ligger vikt. Lämplig som dårkista om en besättningsmedlem blir oregerlig .
Mvh Findus
Försent... nån jäkel har lagt upp bilder på internet .
Det betyder å andra sidan att ingen annan kan mönsterskydda eller patentera .
Det gillar jag. Ett fritt flöde av ideer ger inspiration åt flera. De i sin tur hittar på utvecklingar och nya grejer som jag sedan kan spåna vidare på när det dyker upp ett nytt problem att lösa.
Är det inte det som är meningen .
Mvh Findus
Det betyder å andra sidan att ingen annan kan mönsterskydda eller patentera .
Det gillar jag. Ett fritt flöde av ideer ger inspiration åt flera. De i sin tur hittar på utvecklingar och nya grejer som jag sedan kan spåna vidare på när det dyker upp ett nytt problem att lösa.
Är det inte det som är meningen .
Mvh Findus
Det finns tre system. 24volt, 12volt och 240v växelström. Landström via skiljetransformator och internt inverter med sinusvåg. Motorkretsen som kan separeras helt från det övriga systemen och är på 24volt. Solcellssystemet är 24volt för att få rimliga kabeldimensioner. Via en dc/dc-omvandlare får jag 12volt till sådant som belysning och apparater. Enklast så då nästan allt som går att få tag i är gjort för 12volt.Andy78 skrev:
Mvh Findus
Lite 12volt och batterisystemfilosofi.
Glöm vattenkokare, kaffebryggare, mikrovågsugnar, brödrostar och allt annat som har med värme att göra. Sådant knäcker batterier. Dessutom går allt ovanstående att fixa på en gasspis.
Kyl/frys, belysning, navigationsinstrument, radio, laddning av mobil och padda. Det fungerar med tillfredsställande marginaler. Pumpar och sånt kan ha hög förbrukning men går bara korta stunder. Det fungerar bra.
TV går hyfsat. Men även snåla TV-apparater drar minst 50watt. Det blir ca 4A belastning på 12v.
Jag har en förbrukarbatteribank med 4st 100A calciumbatterier kopplade på 24 volt. Om batterierna är fulladdade så har jag teoretiskt 200A 12volt tillgängligt om jag inte vill ladda ur batterierna mer än 50%. I praktiken går det inte att lita på att batterierna håller vad tillverkaren lovar. Så jag räknar inte med att jag har mer än 100-150A tillgängligt. Det gäller bara om jag har måttlig förbrukning. Belastar jag ett 100A batteri med en last högre än 20A. Då kan jag bara räkna med att det ger ca 60A. Med 5A last så ger det 100A, om det nu är korrekt märkt av tillverkaren .
Det är i vilket fall som helst bäst att vara försiktig med strömförbrukning ombord. Något som jag tänker ordna så småningom är en Raspberry Pi med en massa övervakningsutrustning så att jag kan få lite koll på grejerna via mobilen.
Mvh Findus
Glöm vattenkokare, kaffebryggare, mikrovågsugnar, brödrostar och allt annat som har med värme att göra. Sådant knäcker batterier. Dessutom går allt ovanstående att fixa på en gasspis.
Kyl/frys, belysning, navigationsinstrument, radio, laddning av mobil och padda. Det fungerar med tillfredsställande marginaler. Pumpar och sånt kan ha hög förbrukning men går bara korta stunder. Det fungerar bra.
TV går hyfsat. Men även snåla TV-apparater drar minst 50watt. Det blir ca 4A belastning på 12v.
Jag har en förbrukarbatteribank med 4st 100A calciumbatterier kopplade på 24 volt. Om batterierna är fulladdade så har jag teoretiskt 200A 12volt tillgängligt om jag inte vill ladda ur batterierna mer än 50%. I praktiken går det inte att lita på att batterierna håller vad tillverkaren lovar. Så jag räknar inte med att jag har mer än 100-150A tillgängligt. Det gäller bara om jag har måttlig förbrukning. Belastar jag ett 100A batteri med en last högre än 20A. Då kan jag bara räkna med att det ger ca 60A. Med 5A last så ger det 100A, om det nu är korrekt märkt av tillverkaren .
Det är i vilket fall som helst bäst att vara försiktig med strömförbrukning ombord. Något som jag tänker ordna så småningom är en Raspberry Pi med en massa övervakningsutrustning så att jag kan få lite koll på grejerna via mobilen.
Mvh Findus