Jag hade funderat på golvet, från början tänkte jag nog måla ett glättat golv men eftersom de gamla väggarna sög vattnet ur betongen var glättningen inte perfekt.

Började fundera på om jag skulle bli "tvungen" att lägga klinker. Efter mycket letande hittade jag en firma som kunde slipa.

Började med detta

Bild på ett slipat betonggolv i ett tomt rum utan lack eller ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen var en HTC, golvet skall slipas i flera steg med finare o finare diamanter

HTC-slipmaskin på ett betonggolv i ett tomt rum under slipningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir ganska grovt i början men går ändå förvånansvärt fort

Slipat betonggolv och en vit vägg som möts i ett hörn, ljuset skapar skugga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I "rummet" ska det bara vara slipat ingen lack eller annat på, det färdiga resultatet i lite olika närbilder

Slipat betonggolv med fönsterreflektioner som skapar skarpa ljusa och mörka kontraster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipat betonggolv med skuggspel, visar grov textur och inslag av små stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på slipat betonggolv med finare diamantslipning, grått med små inslag av mörkare stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går för segt just nu att ladda upp bilder så det kommer lite senare bilder på grov entrén där det bara grovt slipades och så la jag epoxy på
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
I entrén vill jag inte lägga lika mycket på golvet så bad om bara en avjämning och förslag på ytbehandling, det blev en grov avjämning och epoxy, för ovanligheten ser det bättre ut på bild än på riktigt.....

Entré med grovt avjämnat golv och epoxy ytbehandling som speglar en vit dörr och vägg. Färgskillnad i betongen nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad entré med grov avjämning och epoxy på betonggolv, synlig färgskillnad där vägg tidigare stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovt avjämnat betonggolv i en entré med en epoxy-ytbehandling som reflekterar ljus, visande nyansskillnad där väggen tidigare stod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kul notering är vilken skillnad betongen gör, i detta utrymme så har jag slagit upp en ny öppning till en annan del av huset, där väggen stod göt vi i efterhand med säckbetong, kolla färgskillnaden...

Grov avjämnat betonggolv med epoxybeläggning bredvid säckbetong, visar färgskillnad vid skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grov avjämnat betonggolv behandlat med epoxy som visar färgskillnad mellan gammal och ny betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ja inte går det fort men lite pyssel blir det då och då. Har fortsatt i badrummet med kakel, det blir vita matta 15x30 på väggarna och 20x20 bruna på golvet. Det är ju vanligt idag att man ska ha något bakom duschen så det fick bli samma som golvet men i 30x60 plattor... De vita sätter jag "tegel".

Började med att mäta och mäta, rådet var att centrera så mycket som möjligt, jag vill ju dessutom undvika smala skärningar.

Väggarna först, tänkte att det svåraste att linjera blir duschen så jag tar de absolut krångligaste första av allt, plattorna bakom duschblandaren.

Jag hade sen tidigare ett set med billiga hålsågar från Biltema men det var bara att glömma, blev att köpa en dyr då var det nästan som att såga i gips med hålsåg.. den bättre hade dock inget centrumborr så jag gjorde en mall i plyfa som fick agera styrning

Nya och använda hålsågar i olika storlekar på en arbetsbänk, relaterat till kakelarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Användning av en hålsåg med borr för att göra hål i träplatta för kakelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag tänkte förstås ha plattorna symmetriskt så till hål 2 var det bar att vända platta ett som mall

En kakelplatta med utskuret hål monterad i en arbetsbänk, uppvisar ett precisionsarbete för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan tyckas dumt att lägga hålen så nära kanten men centreringen av väggen gav placeringen

Två stora bruna kakelplattor med hål bredvid vägg med rörmokeriinstallationer och riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att få det rakt så fick jag användning av krysslasern, alltid bra att ha "leksaker"..

Installation av bruna kakelplattor med utskurna hål för rörledningar och en röd krysslaserlinje för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


de stora plattorna var så tunga så jag lät dem fastna innan jag satte de ovanför, använde resten av fixet till vita på andra väggen, även dessa hade jag mätt noga, ritade tom så det inte skulle bli överraskningar...

Pågående badrumsrenovering med halvsatt vita kakelplattor på vägg och mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat nått men i inlägg 193 har du tätskiktat utanpå inbyggnaden. Får du läckage kan det stå och droppa bra länge där bakom innan du märker nått. Visserligen bara Leca/betong men ändå.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
para skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat nått men i inlägg 193 har du tätskiktat utanpå inbyggnaden. Får du läckage kan det stå och droppa bra länge där bakom innan du märker nått. Visserligen bara Leca/betong men ändå.
Jo jag vet, kommer borra ett hål i botten och sätta i ett spillrör. Tänkte "höja" golvet i inbyggda delen genom att hälla i flytspackel eller nått. Det är som du säger leca/betong/stålregel som det kan komma vatten på så inget händer egentligen men ändå är det ju bra att veta om det läcker.
 
Ligger golvvärme under utrymmet så kommer det lilla vatten som samlas där torkas upp fort. Enligt branschreglerna bör eller tom ska det vara tätskikt i botten och minimum 10 cm upp på väggar om jag inte missminner mig, tillsammans med skvallerröret.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
ja det är golvvärme under, vissa regler är iof skapade ganska generella, hade jag haft trä i konstruktionen hade jag lagt mer kraft på att skapa ett säkrare skydd men med den konstruktion jag har så ska det mycket till för att det ska skapa problem. Men visst, man kunde haft ett skåp också..
 
Även om det går sakta så åker kaklet upp så småningom, jag sätter ju det bruna på väggen med dom vita och de bruna är klinker egentligen och ca 3 mm tjockare. För att inte få en kant så spacklar jag med fix (sågade ur en masonit ca 3 mm och drog av funkade bra)

Renoveringsarbete med brunt klinkerkakel som monteras på vägg med vita kakelplattor och synligt rörarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det var lite pyssligt att få till den smala remsan mellan dusch och vägg, valde att sätta tegel även där för att få symmetri

Vägg med halvlagt, vitt kakel bredvid brun klinker under renovering med synliga fixrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


innan fogning

Delvis installerat vitt väggkakel möter brunt golvklinker i badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på denna väggen ska det sitta en handdukstork till höger och ett eluttag uppe till vänster

Vägg under renovering med vit kakel och elledningar synliga, anpassad för handdukstork och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vet egentligen inte hur dom som kan gör men jag brukar börja näst understa raden, jag tar nått som jag kan ställa kaklet på, kilar upp det så det blir i våg. Denna gång hade jag mätt in allt innan med laser för att få lagom skärning nertill och upptill

Halvvägs installerat vitt kakel på vägg med laserinstrument och masonitskiva för nivellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


plattan underhandfatet var lite klurig.. även om jag sågade bort mig några gånger på andra så gick faktiskt denna på första försöket

Vit kakelplatta med utskurna hål för rör, placerad på en använd träbit med spår av kakelfix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på plats

Vägg med vitt kakel under uppsättning, tre rörskärningar och nivåjusterad med masonitspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
D
var köpte du den "bra" dosfräsen? :)
 
danpih skrev:
var köpte du den "bra" dosfräsen? :)
Bauhaus
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När väggarna var klara så tätades golvet

Nyrenoverat badrumsgolv med tätskikt och centralt placerad golvbrunn, omringat av vit och mörk kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tror egentligen inte att det behövs men la en brunnsmanschett

Golv i badrum med nyligen tätad och symmetriskt placerad golvbrunn, omgiven av en tätande manschett och mörkt kladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen kladd ovan på som sista tätning

Ett delvis renoverat badrum med tätskikt på golvet nära avlopp och förberedda VVS-installationer för handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även golvet ritades in för att få det så symmetriskt som möjligt men jag ville också minska antalet skurna plattor vid brunnen, när det var klart utgick jag från brunnen

Renoveringsprojekt med halvlagda klinkerplattor på ett nyligen tätat badrumsgolv med brunn och mätningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det bara att pussla på, för att få fogarna lika breda så kilade jag lite på de yttre

Renoverat badrumsgolv under arbete med kaklade väggar, brickor separerade av träkil och golvvvs-installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när allt var lagt så skurade jag noggrant innan fogning, alltid lite fix som ligger för högt som man får peta bort, sist dammsög jag

Renoverat badrum med kaklade väggar och symmetriskt lagda klinkers runt golvbrunn, inklusive Wirsbo-dosor för handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var frågan vad som skulle se bäst ut runt dörren, ville inte ha foder, tillslut bestämdes att det fick bli en smyg som sticker in lite i rummet. Smygen sätter jag med beprövad metod, kex och lim

Renoveringsarbete i badrum med träskiva fastspänd av klämmor vid en dörröppning omgiven av vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


närbild på wirsbo dosorna till handfaten

Närbild av kaklad vägg med två installerade wirsbo-dosor för handfat och en igentejpad öppning i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tejpning innan silikon

Renoverat badrum med kaklade vita väggar, skyddad dörröppning och synligt rörsystem för handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


något ska täcka kopplings utrymmet bakom handfatet o toan, hade fört tänkt mig att måla en mdf men hittade en limmad skiva i al som jag gjort till ett gammalt projekt som nu var över. Insåg att måla skulle bli svårt att hitta en kulör som passade eftersom golvet är flammigt..

En träskiva fastspänd för bearbetning med hörselskydd, skyddsglasögon och en kapmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


satte en "näsa" i framkant, eftersom jag ville hyvla den med näsan på så limmade jag på en offerbit i bakkant så det gick att släppa den genom planhyveln

Limmat träbord av ljus al med tvingar i en verkstad, förberett för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när hyvlingen var klar slog jag bort biten

Träplankor på arbetsbänk med hammare och arbetshandskar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ena sidan i badrummet var inte 90 grader, min såg är krånglig att ställa om så jag brukar fuska med att kila tills jag får rätt vinkel om det bara är ett kap som skall göras, är det fler så ställer jag om sågen, kilen syns närmast mot anhållet

Obehandlad träskiva placerad i en verkstad, redo för vidare förädling som beskrivs i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rundade av kanten med min alldeles för stor handöverfräs, köpt innan jag köpte vertikalfräsen har länge tänkt köpa en behändigare men den funkar till de få gånger jag använder den

Handöverfräs monterad på en träskiva i en verkstad, förberedd för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vill ju få skivan lite mörkare så använder Osmo dekorvax (valnöt) sen deras hårdvaxolja ovan på det

En träskiva med burkar av Osmo dekorvax och hårdvaxolja ovanpå, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade velat ha det lite mörkare men gick inte att få mer infärgning (jag hade nog slipat lite för fint)

Träskiva behandlad med valnötsfärgat dekorvax och hårdvaxolja, flammigt mönster, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
efter att silikonet är på plats är det färdigt för att börja montera inredningen. har inte allt hemma än men en del.

wirsbos anslutningar gillar jag, brukar knacka gängorna lite så linet fäster, man ser ju inte bakom brickan vad som sker även om man förstås ser om det läcker

Två Wirsbo-röranslutningar på kaklat golv inför installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


börjar med toa och handfat, kranen på handfatet ville andra i huset ha hög, var nått med att det var lättare att tvätta ansiktet... även toppskivan på plats

Renoverat badrum med vit keramik toalett, handfat och hög kran, träbänk och brunt kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spolknappshål (inte så bra om det blir fel ...)

Nivellerverktyg ovanför toalett, blå tejp markerar plats för installation i badrum med kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum under renovering med väggtegel och rörskyddade hål förberedda för installation, skyddade med blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kaklat väggparti med ett monterat eluttagsfäste skyddat med blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även duschen på plats men med fel blandare, leverans sent januari

Nyrenoverat badrum med kaklade vita väggar, mörkbrun accentvägg för dusch, toalett och trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


, så en dag dök den upp..

Renoverat badrum med vitt handfat, hög kran och toalett, kaklade väggar och mörka klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


handdukstork hade jag tänkt sätta så elen göms i en dosa, placeringen är alltså redan bestämd av eldosans placering

Vägg med vita kakelplattor och en svart röranslutning, med en rosa laserlinje för utmätning och positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tejpar så inte kaklet skall gå sönder mer än nödvändigt

Badrumsvägg med vitt kakel, tejpade markeringar och framstickande röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så även den på plats, eluttag till vänster med lock

Nymonterad kromad handdukstork på kaklad badrumsvägg med synlig elanslutning och en del av ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nästan...

Badrum med vitt kakel, träbänkskiva, handfat med hög kran, toalett och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


saknar duschvägg men nu går det nästan att använda, fattas bara dörrhandtag och lås, har målat dörrarna ljusgrå så inte allt blir vit, kan bli lite mycket

Nyinstallerad dörrhandtag med svart grepp och kromad lås på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att ta sig in i rummet har jag tagit upp en ny dörr från tvättstugan, fick flytta en brunn och när balken skulle tas ned gick det sönder en del klinker så här såg det ut för ett år sen..

Renoveringsprojekt av badrum med kakelgolv, väggar halvfärdiga och en handdukstork monterade, renoveringsbråte syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu är det lagat, tröskeln i slagen så det börjar likna nått

Renoverad genomgång med ny tröskel mellan klinkergolv och ofärdigt rum, skyddad med blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även denna dörr har fått handtag

Nyinstallerat dörrhandtag och låscylinder på en vit inomhusdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


allt på plats

Nyinstallerad vit dörr med handtag, lås och ljusströmbrytare på en vit vägg ovanför svartvitt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Sjukt snygt det blir åt dig!!!

//AA
 
Har tagit lite hjälp på entreplan för att få det att gå framåt lite, hyrde in snickare för att ta upp nytt dörrhål och sätta i dörrarna samt plyfa och gips. Sen får jag ta resten själv...

Innan håltagning

Renoverat rum med mönstrad tapet, fönster, massivt trägolv utan skarvar, och vit taklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte ju i en kerto som skruvades med massor av skruv i plankväggen men eftersom det ändå går och jag vill ha dörren i mitten av väggen så sågas hålet dubbel bredd mot dörrarna så dom helt går in i gamla väggen. Stoppar i en förstärkning för att...

Renoveringsarbete med nyligen upptaget dörrhål och synlig kerto-stödbalk i plankvägg, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plyfa och gips på alla väggar, helt i onödan? så valde jag 15mm plyfa

Renoveringsarbete med nytt dörrhål och osatt dörr i delvis tapetserat rum med byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna på plats

Nytt dörrhål med vita dörrar och förstärkningsreglar mot en plankvägg, golv av massivfura.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


andra sidan o golvet förstås, 30mm massivfura utan skarvar, blev väl lite spill men jag gillar inte att skarva på längden...

Nytt dörrhål med förstärkning och vita dubbeldörrar under installation i en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen det roliga, inte, spackling, riktigt krångligt att få det bra mot det gamla...

Renoverat rum med halvtapetserade väggar och oslipat golv i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite lättare att tapetsera, kul när det börjar se lite färdigt ut även om mycket återstår så kan ju det gamla rummet användas igen

Nytt dörrhål med vita dubbelviktade dörrar i en vägg med grönt blommigt tapetmönster, massivt furugolv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Strålande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.